همشهری آنلاین: وزیر بازرگانی کشورمان در دیدارهای جداگانه‌ای با آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، نوری همدانی و صافی گلپایگانی به تشریح وضعیت اقتصادی و عملکرد بازرگانی کشور پرداخت.

به گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی، دراین دیدارها سید مسعود میرکاظمی با اشاره به افزایش قیمت نفت در جهان آن را به عنوان یکی از عوامل موثر بر افزایش قیمت مواد غذایی عنوان کرد.

وی افزایش قیمت حمل و نقل، کاهش ارزش دلار، وجود مشکلات ساختاری در اقتصاد کشور و خشکسالی در برخی کشورها بویژه در ایران را از جمله عوامل دیگر تاثیرگذار بر افزایش قیمت کالاها ذکر کرد.

وزیر بازرگانی با تاکید براینکه طی سال‌های اخیر با وجود افزایش فشار و تحریم‌ها شاهد روند رشد صادرات در کشور بودیم تصریح کرد: در سال 1383 صادرات غیرنفتی کشور 7 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده که این رقم در سال 1386با احتساب میعانات گازی به 21 میلیارد دلار و بدون احتساب میعانات گازی حدود 16 میلیارد دلار می‌باشد.

میرکاظمی افزود: امسال بخاطر خشکسالی نیازمند واردات گندم هستیم و از طرف دیگر هر ساله بخشی از برنج مورد نیاز کشور نیز از طریق واردات تامین می‌شود و امسال نیز با وجود افزایش قیمت جهانی برنج این امر باید صورت گیرد.

ایشان با بیان اینکه بحران مواد غذایی از 18 ماه پیش در جهان دامنگیر شده است گفت: با مدیریت مناسب سعی شد این بحران با تاخیر و با کمترین تنش در داخل کشور احساس شود.

وی همچنین به وجود پتانسیل‌ها و توانمندیهای موجود در کشورمان اشاره و از علاقمندی کشورهای دیگر برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
در دیدار وزیر بازرگانی با آیت‌الله نوری همدانی ایشان گفت: دین اسلام به عدالت اجتماعی و اقتصادی اهمیت زیادی داده است.

وی افزود: هدف از بعثت پیامبران الهی برقراری عدالت در بین مردم بود بنابراین، ایجاد عدالت اجتماعی و اقتصادی به اندازه‌ای مهم است که هدف پیامبران و رهبران دینی قرار می‌گیرد.
آیت‌الله نوری همدانی به نقل از امام صادق (ع) عنوان کرد: همه مردم به سه عامل «امنیت، عدالت و فراوانی و ارزانی» محتاجند.

ایشان ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های دولت تصریح کرد: مردم بر تلاش‌های شبانه‌روزی دولت برای ایجاد رفاه و عدالت واقف هستند اما باید در مورد جهانی بودن گرانی به مردم اطلاع‌رسانی شود تا آنها بدانند که شما خلف وعده نکردید و در کنار این مسایل باید نظارت بر قیمت‌‌ها نیز افزایش یابد.

همچنین در دیدار وزیر بازرگانی با آیت‌الله صافی گلپایگانی، ایشان با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جهان آن را از برکات حاکم شدن اسلام در کشور عنوان کرد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران کشوری مقتدر و مستقل است و حرف خود را که همان حرف اسلام است می‌زند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی با بیان اینکه مسایل اقتصادی در تمام دنیا و برای هر مملکتی اهمیت زیادی دارد تصریح کرد: اقتصاد باید اسلامی باشد و صادرات و واردات نیز بر همان مبنا باشد چرا که دستورات اقتصادی اسلام از مترقی‌ترین دستورات است و در پرتو همان می‌توانیم اقتصادمان را حفظ کنیم.

گفتنی است وزیر بازرگانی جلسه خصوصی نیز با آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی داشت.

کد خبر 56019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز