یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: همزمان با افزایش غلظت آلاینده‌ها در این استان ۱۴ طرح عملیاتی مرتبط برای کاهش آلودگی هوا اجرا می‌شود.

آلودگی هوا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، منصور شیشه‌فروش یکشنبه ۴ آبان اظهار کرد: در قالب این طرح‌ها برنامه‌ها و اقدامات مرتبط در زیرمجموعه‌های نهادها و سازمان‌های مختلف مشخص‌شده که با محوریت مطالعات سازمان محیط‌زیست ابلاغ و انجام می‌شود. با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر آغاز بارش‌های پاییزی در اواخر این فصل آلودگی هوا و افزایش آلاینده‌ها در سطح استان به‌خصوص در شهرهای صنعتی تا آن زمان بیشتر از سال گذشته خواهد بود و بر همین اساس باید تدابیر اتخاذشده و برنامه‌های آن برای کاهش اثرات مخرب آلاینده به‌طورجدی اجرا شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیان کرد: در قالب طرح‌های تدوین‌شده وظایف هر یک از نهادها و سازمان‌ها به آن‌ها ابلاغ می‌شود، سختگیری بیشتر برای انجام معاینه فنی و جرائمی برای خودروهایی که معاینه فنی ندارند ازجمله اصلی‌ترین این اقدامات در سال جاری بوده است. یک‌میلیون و ۷۲۰ هزار خودروی سبک و سنگین در استان اصفهان وجود دارد و بی‌شک بخش قابل‌توجهی از آلودگی این خطه مربوط به آن‌هاست و درصورتی‌که این وسایل بدون معاینه فنی تردد کنند حجم آلاینده‌ها روزبه‌روز بیشتر خواهد شد. ۶ مرکز معاینه فنی خودروی سبک در کلان‌شهر اصفهان با نوبت‌دهی آنلاین، سرعت انجام معاینه فنی را افزایش داده و از سوی دیگر احداث ۲ مرکز دیگر در این کلان‌شهر سبب افزایش سرعت در امر معاینه فنی خودروها خواهد شد. بهبود روند معاینه فنی خودروهای سنگین از دیگر برنامه‌های عملیاتی کاهش آلاینده‌ها در سال جاری بوده که بر همین اساس معاینه فنی و رفع عیب بالغ‌بر ۱۴۰ هزار خودرو سنگین با محوریت اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای انجام‌شده است.

وی با اشاره به اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا و افزایش استفاده از خودروهای شخصی به جاری وسایل نقلیه عمومی تصریح کرد: این روزها هدف اصلی جلوگیری از ازدحام است و مردم باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا استفاده از خودروی شخصی به‌ویژه تک‌سرنشین به حداقل برسد. مقوله نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در اصفهان به‌طورجدی موردبررسی قرارگرفته که در پی‌آن در ماه‌های گذشته یک‌صد دستگاه اتوبوس نو به این ناوگان اضافه شد و قرار است این تعداد ظرف یک سال آینده افزایش پیدا کند. عرضه سوخت پاک نیز ضروری است و عرضه سوخت پاک و بنزین یورو ۴ به جایگاه داران استان اصفهان ابلاغ‌شده و دراین‌ارتباط گروه‌های بازرسی نیز بر این زمینه نظارت لازم را انجام خواهند داد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اظهار کرد: در اطراف اصفهان استقرار واحدهای صنعتی، شهرک‌های صنعتی، معادن سنگ‌بری‌ها و واحدهای صنفی کوچک و بزرگ مختلف افزایش آلودگی هوا را در پی داشته و از سوی دیگر وجود کانون‌های بحرانی ریز گردها در شمال و شرق اصفهان و محصور شدن استان با بیابان‌های متعهد و پهناور استان‌های یزد، سمنان و خراسان شمالی سبب افزایش آلاینده‌ها می‌شود. نهال‌کاری ۹۰۰ هکتاری، مالچ پاشی در مساحتی بالغ‌بر ۳۰۰ هکتار، ایجاد افزون بر ۳۵۰ کیلومتر بادشکن و طرح مرتبط با مهار روان آب‌ها و کاهش فرسایش خاک در گستره‌های به مساحت بیش از یک هزار و ۶۰۰ هکتار ازجمله این طرح‌ها بوده است. در قالب طرحی دیگر قرار شده ۱۰ درصد از فضای مجموعه‌ها و شهرک‌های صنعتی جدید به فضای سبز اختصاص پیدا کند تا زمینه بهبود وضعیت هوا مهیا شود.

شیشه‌فروش درباره استانداردسازی موتورخانه‌های مجتمع‌های مسکونی و اداره‌های استان اصفهان گفت: این مورد به‌صورت جدی دنبال می‌شود و بر همین اساس تاکنون موتورخانه‌های ۶۰ اداره در استان استانداردسازی شده است. یک‌میلیون و ۸۷۰ هزار مشترک خانگی گاز در استان وجود دارد، شرکت گاز توصیه‌های لازم را برای کاهش مصرف و رفع عیب وسایل گرمایشی دنبال می‌کند. اجرای طرح‌های تفصیلی و همچنین طرح‌های هادی با مشارکت بنیاد مسکن به آلودگی هوا توجه به آلودگی هوا لحاظ شده تازیم پس شاهدِ افزایش آلاینده‌ها در شهرها و روستاها نباشیم.

اصفهان، آلوده‌ترین کلان‌شهر کشور است و سایر شهرها و مناطق صنعتی این استان نیز همواره با معضل آلودگی هوا به‌ویژه در فصول سرد سال مواجه هستند. کارشناسان، فعال شدن کانون‌های گردوغبار، خشک شدن زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی، فعالیت واحدهای صنعتی و تردد خودروهای زیاد را ازجمله دلایل آلودگی این خطه می‌دانند.

کد خبر 559978

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha