معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی گفت: سالانه یک میلیون و ۸۵ هزار تن ماده معدنی طلا در تکاب استخراج و فرآوری می‌شود.

معدن طلا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، پریسا عابدپور درباره آخرین وضعیت فعالیت معادن طلای تکاب گفت: در شهرستان تکاب ۶۰ معدن دارای پروانه با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۱۴۳۰ میلیارد ریال فعالیت می‌کند که از این تعداد ۲ معدن طلای بزرگ با استخراج و فرآوری سالانه یک میلیون و ۸۵ هزار تن طلاست. مجموع استخراج ۶۰ معدن تکاب سالانه یک میلیون و ۸۴۰ هزار و ۹۷۵ تن انواع مواد معدنی با اشتغال ۱۳۸۴ نفر است. برای معادن طلای تکاب هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده که زمینه اشتغال ۷۱۵ نفر را فراهم کرده است.

عابدپور درباره مشکل خام‌فروشی مواد معدنی در استان و راهکاری‌های رفع این مشکل گفت: برای جلوگیری از خام‌فروشی انواع سنگ‌های تزئینی معادن تکاب یک واحد سنگ‌بری بزرگ احداث می‌شود تا مواد استخراج‌شده بعد از فرآوری از این شهرستان خارج شود و ارزش افزوده آن به تکاب بازگردد. درباره وضعیت معادن استان به دلیل شیوع ویروس کرونا به همراه ایجاد محدودیت‌های فاصله‌گذاری اجتماعی و منع تردد بین شهری از ابتدای سال جاری تاکنون تنها ۸ فقره پروانه اکتشاف صادر شده است.

وی با بیان اینکه امسال برای ۱۹ محدوده گواهی کشف صادر شده افزود: در این مدت در استان ۲۴ پروانه بهره‌برداری با ظرفیت استخراج ۵۴۰ هزار تن و ذخیره قطعی بیش از ۱۲ میلیون تن صادر شده که با بهره‌برداری از این معادن زمینه اشتغال مستقیم برای بیش از ۱۶۱ نفر فراهم شده است. برای بهره‌برداری از این معادن بیش از ۲۱۸ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ تعداد پروانه ۹ درصد و از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵ درصد رشد داشته است.

هم‌اکنون در آذربایجان غربی ۱۸۴ محدوده اکتشافی دارای پروانه اکتشاف معتبر، ۴۳ معدن دارای گواهی کشف و ۴۹۲ معدن به بهره‌برداری با ایجاد اشتغال برای ۵ هزار و ۲۲۴ نفر فعال است.

کد خبر 559943
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha