شهروند خوش‌ذوق آبدانانی از سال ۸۰ با جمع‌آوری ۲ میلیون سنگ، سنگ‌ریزه و سنگواره در اندازه‌های مختلف نمای خانه‌اش را تزئین و به مکانی جذاب و دیدنی برای همگان تبدیل کرده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرستان آبدانان در انتهای کوچه‌ای تنگ، خانه‌ای کوچک با نمایی خاص توجه همه را به خود جلب کرده است؛ خانه‌ای که با سنگ‌های رنگارنگ به شکل خاصی تزئین شده و در میان این سنگ‌ها فسیل‌های زیبایی نیز به چشم می‌خورد. خانه‌ای متفاوت که در دل شهر آبدانان بنا شده؛ یکی از ساکنان خوش‌ذوق این شهر پس از چندین سال تلاش مداوم این خانه را با سنگ‌های فسیلی تزیین کرده؛ بخش‌های نمای بیرونی و داخلی این خانه و محوطه آن با سنگ‌های طرح‌دار فسیلی در رنگ‌های مختلف جلوه بدیع و چشم‌نوازی ایجاد کرده و در حال حاضر به یکی از زیبایی‌های شهر آبدانان تبدیل شده است.

در استان ایلام سنگ‌های بی‌نظیری از دوره‌های مختلف زمین‌شناسی و تاریخ انسان اولیه وجود دارد که شاید نمونه آن‌ها در هیچ کجای کشور  یافت نشود؛ صاحب این منزل برای پیداکردن این سنگ‌های تزئینی بیشترکوه‌ها، رودخانه‌ها و بیابان‌های این شهرستان و سایر شهرستان‌های مجاور را به صورت پیاده طی کرده است. بیشتر این سنگ‌ها که اغلب از انواع رسوبی- آذری و دگرگون شده هستند، اغلب در دامنه کوه کبیرکوه که در جوار این شهرستان قرار دارد تهیه شده، این خانه منحصر به فرد و خوش ساخت هم‌اکنون به مکانی دیدنی برای مردم آبدانان به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان مبدل شده است.

از سال ۸۰ شروع به جمع آوری سنگواره و سنگ‌های مختلف کردم

ماشاالله عبداللهی، شهروند خلاق و خوش ذوق آبدانانی در ایلام گفت: به طبیعت، سنگ‌ها، درخت‌ها و... علاقه خاصی دارم و به نوعی در من ایجاد آرامش می‌کنند؛ شهرستان آبدانان دارای طبیعت بکر و زیبایی است که سنگواره‌های متنوع و فراوان دارد. من از سال ۸۰ شروع به جمع آوری سنگواره‌ها و سنگ‌های مختلف کردم؛ بیشتر سنگواره‌ها و سنگ‌های به کار رفته در نما خانه، از شهرستان آبدانان جمع‌آوری شده و از آنجایی که شهرستان دهلران سنگ‌های آذرین فراوان دارد بعضی از سنگ‌ها را نیز از آنجا جمع‌آوری کردم.

دوستانم از شهرهای مختلف برای من سنگ‌های رنگی به سوغات می‌آوردند

این شهروند خلاق آبدانانی ادامه داد: سنگ‌های فسیلی را نیز در دامنه کبیر کوه پیدا کردم، همچنین بعضی از دوستان نیز اگر به شهری سفر می‌کردند برای من سنگ‌های رنگی و زیبایی را به سوغات می‌آوردند؛ بعضی از فسیل‌های که من در نمای خانه‌ام به کار برده‌ام قدمت خیلی زیادی دارند، مانند سنگ‌های مرجانی که من از کبیر کوه پیدا کردم. ۱۰۰ نوع فسیل یا سنگواره شامل سنگواره‌های گیاهی که کمیاب هستند و سنگواره‌های جانوری در نمای خانه‌ام به کار رفته است؛ تمام نمای خانه با حدود ۲ میلیون سنگ، سنگ‌ریزه و سنگواره در اندازه‌های کوچک و بزرگ تزیین شده است.

فسیل‌ها بین ۱۰ هزار تا بیش از ۳ میلیارد سال قدمت دارند

روح‌الله خدادادی، کارشناس زمین‌شناسی گفت: فسیل یا سنگواره‌ها بقایا یا آثار به جا مانده از حیوانات، گیاهان و سایر موجودات گذشته هستند که بعد از مرگ آن‌ها در میان رسوبات باقی مانده و همراه این رسوبات در معرض پدیده سنگ شدگی قرار گرفته‌اند. فسیل‌ها بین ۱۰ هزار تا بیش از ۳ میلیارد سال قدمت دارند و گفته شده قدمت قدیمی‌ترین فسیل یافت شده به حدود ۳/۸ میلیارد سال پیش باز می‌گردد. فسیل‌ها در حقیقت تاریخچه گذشته زمین را به ما نشان می‌دهند و شناسنامه کره زمین هستند، مهمترین فسیل‌هایی که روزانه اکثر ما با آنها سروکار داریم و به راحتی از کنار آن‌ها می‌گذریم سوخت‌های فسیلی هستند که از گذشته تا به امروز نقش بسیار اساسی را در زندگی بشر داشته‌اند و جنگ‌های زیادی برای تصاحب اینگونه منابع در طول تاریخ بشر شکل گرفته است.

اکثر فسیل‌های استان ایلام دوکفه‌ای‌ها هستند

خدادادی تصریح کرد: از کاربردهای دیگر فسیل‌ها می‌توان به روند تکامل زمین، تعیین سن لایه‌های سنگی زمین و آشنایی با رفتار و زندگی گذشتگان اشاره کرد. پهنه استان ایلام دارای لیتولوژی متفاوت و شامل سازندهای متنوع زمین شناسی است که در این پهنه تنوعی از فسیل‌های مرجان، سرپایان، بی‌مهرگان، شکم پایان و خارپوستان را می‌توان مشاهده کرد؛ اکثر فسیل‌هایی که به وفور در طبیعت استان قابل مشاهده است دوکفه‌ای‌ها و خصوصا لوفا بوده که متعلق به سازند گورپی است.

کد خبر 559926

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha