یک سفینه فضایی ناسا آنقدر با مواد برداشته شده از یک سیارک پر شده است که در محفظه آن باز مانده و این ذرات باارزش دارند در فضا رها می‌شوند.

Bennu

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس دانشمندان روز جمعه ۳ آبان این خبر را سه روز پس از آن اعلام کردند که این سفینه فضایی به نام «اوریسیس- رکس» در نخستین ماموریتی از این نوع برای مدت کوتاهی روی سیارک «بنو» نشست.

دانته لورتا از دانشگاه آریزونا که دانشمند سرپرست این ماموریت است گفت در عملیات روز سه‌شنبه در فاصله ۳۲۰ میلیون کیلومتری زمین مقدار بسیار بیشتر از حد ان انتظاری از مواد سیارک - صدها گرم گردآوری شد. محفظه حاوی نمونه که در انتهای بازوی روباتی قرار دارد، آنقدر عمیق و با قدرت به درون سیارک فرور رفت که سنگ‌ها به درون آن مکیده شدند و در لبه دریچه آن گیر کردند.

دانشمندان تخمین می‌زنند که این نمونه‌بدار تا ۴۸ سانتی‌متر به درون سطح سیاه و ناهموار سیارک فرو رفته باشد.

لورتا گفت: «در واقع ما قربانی موفقیت خودمان شده‌ایم.»

لورتا گفت کنترل‌کننده‌های پرواز نمی‌توانند کاری کنند که انسدادها را رفع کنند و دریچه محفظه را ببندند تا نمونه‌های برداشته از بنو در فضا رها نشوند، به جز اینکه نمونه‌ها را هر چه زودتر وارد کپسول بازگشت کنند.

بنابراین آنه می‌خواهد بسیار زودتر از رمان تعیین‌شده اولیه محفظه حاوی نمونه را وارد این کپسول کنند.

این نخستین ماموریت ناسا برای نمونه‌برداری از یک سیارک و بازگرداندن نمونه به زمین است. سیارک بنو به این علت انتخاب شد که غنی از مواد کربن‌داری که تصور می‌شود واحدهای سازنده منظومه شمسی ما را حفظ کرده باشند.

بررسی این نمونه‌ها به دانشمندان کمک می‌کند تا چگونگی تشکیل سیاره‌ها در میلیاردها سال پیش و نشات گرفتن حیات روی کره زمین را بهتر درک کنند.

کد خبر 559870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha