نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد ماسک‌ها میزان انتشار و انتقال ذرات هواپخش حامل ویروس‌های تنفسی مانند کروناویروس را کاهش می‌دهند، اما حتی ماسک‌های حرفه‌ای هم به کلی این خطر را رفع نمی‌کنند.

mask

نتایج بررسی پژوهشگران دانشگاه توکیو نشان داد که نتایج آن در mSphere یک ژورنال با دسترسی آزاد انجمن میکروب‌شناسی آمریکا منتشر شده است، نشان دادماسک‌های پارچه‌ای، ماسک‌های جراحی و ماسک‌های N95 می‌توانند باعث کاهش سرایت قطرک‌های حاوی کروناویروس شوند، اما به کلی آنها را سد نمی‌کنند. البته به گفته این دانشمندان سرایت ویروس کرونا میان دو نفر هنگامی که هر دو ماسک زده باشند، بسیار کمتر است.

این پژوهشگران نوشتند: «اگر هم پخش‌کننده ویروس و هم گیرنده ویروس ماسک زده باشند، یک اثر هم‌افزا به وجود می‌آید که امکان انتقال را بسیار کمتر می‌کند.»

پژوهشگران در این بررسی یک محفظه بسته ساختند که دو مانکن درون آن رو به روی هم قرار داشتند. در یکی از سرها سرفه کردن شبیه‌سازی شد و ذات واقعی کرونا ویروس را منتشر کرد. در سر دیگر تنفس طبیعی شبیه‌سازی شد و با یک اتاقک گردآوری در انتهای راه‌های  تنفسی ذرات ویروس گردآوری شدند.

هنگامی مانکن تنفس کننده ماسک کتانی به چهره داشت، میزان انتقال بین ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافت. ماسک N95 باعث شد راه ۸۰ تا ۹۰ درصد ذرات پخش‌شده سد شود. هنگامی روی صورت مانکن سرفه‌کننده هم ماسک پارچه‌ای یا ماسک جراحی گذاشته شد، میزان انتشار ویروس تا ۵۰ درصد کاهش یافت. وجود ماسک N95 روی صورت پخش‌کننده ویروس میزان انتقال را تا ۹۰ درصد کاهش داد.

یک محدودیت این بررسی این است که پژوهشگران نمی‌توانند بگویند ذرات عبور کرده از ماسک‌ها می‌توانند عفونت یا بیماری ایجاد کنند یا نه. به علاوه، میزان پایداری ویروس در هو بر اساس اندازه قطرک و ذره هواپخش (آئروسل) تغییر می‌کند.

این پژوهشگران توصیه می‌کنند که با توجه به بار ویروسی بالا در بینی و گلوی بیماران اعم از علامت‌دار و بی‌علامت ماسک زدن در فضاهای عمومی توصیه می‌شود.

کد خبر 559860

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha