پژوهشگران دانشگاه خلیج فارس موفق به اختراع پانسمانی جدید بر پایه مواد زیستی برای درمان زخم‌های سوختگی شدند.

پانسمان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، دکتر شهریار عصفوری دانشیار دانشگاه خلیج فارس و از محققان اختراع «محصول زخم‌پوش الکتروریسی‌شده حاوی دکسپانتول آهسته رهش بر پایه آلژینات/ کیتوزان با ساختار هسته-پوسته» گفت: این محصول پوشش زخم سوختگی با استفاده از مواد زیست سازگار است که وجود داروی التیام بخش سوختگی، از مزایای این دارو به شمار می‌رود. ضمن اینکه در طراحی پانسمان، کنترل رهش دارو مد نظر قرارگرفته است.

وی افزود: با ترکیبات زیست سازگاری که در تولید این محصول به‌کاررفته، برای نخستین بار چنین پانسمانی به مرحله تولید در جهان رسیده است و نمونه داخلی یا خارجی ندارد. محصول تولیدشده نتیجه فعالیت علمی گروهی از محققان، در سه سال گذشته در «گروه تحقیقاتیِ نانو زیست‌فناوری» دانشگاه خلیج‌فارس است. دکتر رضا آذین، خانم مریم نجفی دانشجوی دکتری مهندسی شیمی دانشگاه خلیج‌فارس و ساسان زائری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از دیگر محققان این طرح بوده‌اند.

دکتر عصفوری گفت: اولین قرارداد واگذاری امتیاز بهره‌برداری از اختراع شماره ۱۰۱۳۴۰ با عنوان تولید «زخم پوش الکتروریسی شده حاوی دکسپانتول آهسته‌رهش بر پایه آلژینات/کیتوزان با ساختار هسته پوسته» بین دانشگاه خلیج‌فارس و شرکت توسعه خدمات و مشاوره دریا منعقد شد. قرارداد امضاشده در خصوص واگذاری حق مالکانه اختراعی به بخش خصوصی است. پیش‌بینی می‌شود چنانچه سرمایه و مجوزهای لازم برای تولید در مقیاس مدنظر تأمین شود، این محصول در سال اول به میزان ۱۰۰ هزار دلار و در سال دوم حداقل به میزان ۲۰۰ هزار دلارفروش داشته باشد.

 این گروه تحقیقاتی در سه سال گذشته اختراع چهار محصول زیستی دیگر را نیز به ثبت رسانده‌اند و در حال حاضر به دنبال تجاری‌سازی آن‌ها هستند.

کد خبر 559772

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha