طرح رایگان غربالگری شناسایی افراد مشکوک به سرطان روده بزرگ در شهرستان قزوین اجرا می‌شود تا با تشخیص زودهنگام بیماری از ابتلا به آن پیشگیری شود.

روده

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایرنا، کارشناس واحد بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: سرطان روده بزرگ، در صورت تشخیص دیرهنگام، باعث فوت بیمار می‌شود بنابراین با غربالگری سرطان روده بزرگ ضمن تشخیص بیماری از وقوع آن نیز پیشگیری خواهد شد.

مریم ستاری با بیان اینکه سرطان روده بزرگ، بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال بروز می‌کند، افزود: هدف از این غربالگری، شناسایی و ثبت بیماران مشکوک یا مبتلا به سرطان در جمعیت مینودر شهرستان قزوین است. در این طرح، جمعیتی بالغ بر چهار هزار نفر در سن ۵۰ تا ۶۰ سال در ۲۰ روز کاری زیر پوشش غربالگری قرار خواهند گرفت.

کارشناس برنامه جلب مشارکت‌های مردمی داوطلبان سلامت مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین نیز در این خصوص بیان کرد: این طرح با همکاری داوطلبان سلامت با ارائه کارت شناسایی و با مراجعه به در منازل با رعایت کلیه شیوه نامه‌های بهداشتی اجرا می‌شود.

صبا تیموری با بیان اینکه برای انجام این تست، هیچ گونه هزینه‌ای از شهروندان دریافت نمی‌شود، گفت: داوطلب سلامت، پس از آموزش دیدن درباره مراحل انجام آزمایش خون مخفی در مدفوع، لوله، کیت و بروشور آموزشی را در بسته‌های از قبل آماده شده، تحویل افراد مورد غربالگری می‌دهد و پس از دریافت نتیجه آزمایش، اطلاع رسانی از طریق تماس تلفنی انجام خواهد شد.

تیموری بیان کرد: عوامل متعددی از جمله نداشتن تحرک، مصرف سیگار و مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، در افزایش احتمال بروز سرطان کولورکتال (روده بزرگ) نقش دارد و افرادی که در طرح غربالگری، خون مخفی در مدفوع داشته و مثبت تشخیص داده شوند، برای انجام بررسی‌های بیشتر تشخیصی، به متخصص گوارش ارجاع خواهند شد تا از درمان مناسب و به موقع بهره‌مند شوند.

کد خبر 559756

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha