روزنامه نیویورک تایمز با انتشار یک گزارش مدعی شد با دست‌کم ۱۳ دختر و زن ایرانی گفتگو کرده است که در ۳۰ سال گذشته از سوی الف. الف نقاش سرشناس آزار جنسی دیده‌اند.

نقاشي انهدام كيهاني اثر آيدين آغداشلو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز، در شرایطی که جامعه ایران همچنان در بهت ناشی از بازداشت یک آزارگر جنسی به نام کیوان-الف به سر می‌برد، باز شدن پای استاد ۸۰ ساله به پرونده آزار جنسی دختران و زنان جوان می‌تواند جنبش مبارزه با آزارگران را در ایران به سمت و سویی تازه هدایت کند. این در حالی است که پیش‌تر خود آقای الف و نزدیکان او از جمله دختر و همسر سابقش شهره. الف در داخل و خارج ایران بارها این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

در هر حال، روزنامه نیویورک تایمز مدعی است ۱۳ دختر و زن که گفته می‌شود از شاگردان قدیمی و برخی روزنامه‌نگاران فعال در حوزه فرهنگ و هنر هستند، در بیش از سه دهه گذشته آزارهای نقاش مشهور را تاب آورده و دم برنیاورده‌اند. از سوی دیگر، آقای الف و وکیلش با رد کردن ادعاها گفته‌اند از یکی از مدعیان به اتهام افترا شکایت هم شده است. استاد نقاش در بیانیه‌ای کتبی برای نیویورک تایمز خود را هنرمندی مستقل توصیف کرده که پیشینه حرفه‌ای‌اش کاملاً بر اساس دستاوردهای نوآورانه بوده است.

در بخشی از بیانیه وی برای روزنامه معتبر آمریکایی چنین آمده است: «اتهام‌های تعرض جنسی مطرح‌شده علیه من پر از اشتباه‌های فاحش و اظهارات نادرست و ساختگی است. صراحتاً می‌گویم من همیشه سعی کرده‌ام با مردم با احترام و شرافت رفتار کنم و به کسی تعرض نکرده، به کسی آزار نرسانده و از کسی سوء‌استفاده نکرده‌ام. من انسان بی‌عیبی نیستم و اگر رفتارم باعث آزار یا رنجش کسی شده عمیقاً عذرخواهی می‌کنم.»

بر اساس آنچه در گزارش نیویورک تایمز آمده، دست‌کم ۴۵ نفر از شاگردان سابق، مدیران نگارخانه‌ها، بازیگران، دلالان آثار هنری و خبرنگاران فعال حوزه فرهنگ و هنر در ایران گفته‌اند خیلی‌ها از رفتارهای آقای الف با شاگردان دختر و جوان باخبر بودند. از این میان، ۱۳ نفر (از جمله زنی که آن زمان تنها ۱۳ سال داشته) مدعی شده‌اند قربانی این استاد سرشناس بوده و رفتارهای آزاردهنده و تعرض‌های او را با یک یا چند نفر از نزدیکان خود در میان گذاشته‌اند.

«هاروی واینستین ایران» صفتی است که برخی قربانیان به آقای الف داده و او را با غول سینمای آمریکا و چهره بدنام هالیوود مقایسه کرده‌اند. کسی هم که وکیل الف از او به اتهام افترا شکایت کرده، «ل. ص» بازیگر قدیمی تلویزیون است که پیش‌تر در حساب کاربری خود در توییتر نوشته بود: «زن‌ها می‌ترسیدند با استاد تنها باشند و تجاوز وصله‌ای است که به او می‌چسبد.» این بازیگر ۵۰ ساله ادعا کرده بود دو سال شاگرد آقای الف بوده است.

در شرایطی که کیوان-الف این روزها با اتهام «افساد فی‌الارض» به خاطر تجاوز به دختران روبه‌رو شده است، انتشار گزارش قربانیان تجاوز الف. الف در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز می‌تواند جنبش مبارزه با آزارگران جنسی را در ایران به مرحله‌ای تازه برساند. هر چند باید دید چند نفر از ۱۳ قربانی نقاش نامدار برای شکایت قانونی از او پا پیش می‌گذارند.

تصویر مربوط به این گزارش تابلویی است به نام «انهدام کیهانی» که سال گذشته در حراجی تهران به نمایش و فروش گذاشته شد. آن زمان هنوز اتهام آزار جنسی علیه این استاد سرشناس هنر معاصر ایران مطرح نشده بود.

کد خبر 559533

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha