کوچ پاییزه عشایر خراسان شمالی در چند روز اخیر آغاز شده و شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و ضرورت کوچ ماشینی ۱۶۵ میلیارد ریال به هزینه‌های این قشر افزوده است.

کوچ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدرضا قلی‌پور مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی اظهار کرد: به طور متوسط هر خانوار عشایری در کوچ مکانیزه متحمل هزینه‌ای بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون ریال خواهد شد. حدود ۴۲۰۰ خانوار از عشایر استان کوچرو هستند و با توجه به مخاطرات کوچ سنتی، امسال کوچ مکانیزه به دغدغه خانوارهای عشایری تبدیل شده است. موعد آغاز رسمی و هماهنگ کوچ به مناطق قشلاقی اوایل آبان است که با احتساب زمان لازم برای طی کردن فاصله مراتع ییلاقی تا قشلاقی عشایر از اواسط آبان اجازه استقرار در سامانه‌های قشلاقی را دارند.

وی افزود: با آغاز سرما در مناطق ییلاقی خانوارهای کوچرو عشایر این خطه، برای زمستان‌گذرانی به سوی مناطق گرمسیری و قشلاقی در میاندشت اسفراین، بخش‌هایی از مانه و سملقان و رازوجرگلان و نیز مناطق مراوه‌تپه، کلاله و گنبد در استان گلستان حرکت می‌کنند. مناطق عشایری استان جزو مناطق پاک از نظر شیوع ویروس کروناست و خوشبختانه بین خانوارهای عشایر این استان بیمار مبتلا به کرونا بسیار کم وجود دارد.

مدیر کل عشایری خراسان شمالی گفت: عشایر استان هر سال مسیر مراتع قشلاقی گلستان تا چراگاه‌های ییلاقی خود را در خراسان شمالی به صورت سنتی طی می‌کردند که امسال از خودرو برای انتقال دام خود استفاده کردند. شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا در کوچ بهاره ۱۲۰ میلیارد ریال به فعالیت تولیدی و زندگی عشایر این خطه خسارت وارد کرده و بیشتر خسارت‌ها از ناحیه کوچ بود.

کد خبر 559519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha