مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
۰ نفر

ریسک، جزیی از تمامی مبادلات است. حتی می توان چنین گفت که ریسک جزیی ثابت در تمامی ابعاد زندگی انسان است؛ چرا که هموارد در زندگی با مسائلی روبرو هستیم که در آن ها ممکن است چندین نتیجه احتمالی در پیش روی ما باشد. تجارت نیز پر از ریسک های مختلف است و بازار فارکس نیز از این قاعده مستثنا نیست.

image-20201021105245-1.jpeg

ریسک در فارکس و تجارت هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی دارد. بسیاری از افراد جسارت به خرج داده، در معاملات خود ریسک می کنند و از این راه به سود هنگفتی دست پیدا می کنند. بسیاری از افراد هم ممکن است با ریسک کردن تمام سرمایه و دارایی خود را از دست بدهند. در هر صورت، وجود ریسک مانعی برای ورود به بازار فارکس به حساب نمی آید؛ چرا که هر معامله گری می داند که ریسک جزیی ثابت از تجارت و معاملات مالی است.

در بازار فارکس ریسک های مختلفی وجود دارند. از ریسک هایی که مربوط به بروکر فارکس مورد استفاده می شوند گرفته تا ریسک هایی که در معاملات می توانند موجب سود یا زیان تریدر بشوند. از سوی دیگر، خطاهای ذهنی و هیجانی شدن معامله گر هم می توانند بر روی تصمیم گیری های او اثر گذاشته و ریسک معاملات را از حالت عادی هم بیشتر کنند.

در این مطلب به بررسی مهم ترین ریسک ها در بازار فارکس پرداخته و به توضیح درباره چگونگی مدیریت ریسک در فارکس خواهیم پرداخت.

کنترل ریسک در فارکس

معامله در بازار فارکس به دلیل وجود نوسانات زیاد در این بازار، همواره با ریسک های بسیاری همراه است. یکی از اصلی ترین عواملی که بازار فارکس را به یک بازار پر ریسک و در عین حال جذاب تبدیل می کند، وجود اهرم ها یا لوریج هاست. اهرم ها از سوی کارگزاری های فارکس به کاربران داده می شوند و با استفاده از آن ها می توان با یک سرمایه اندک معامله های بزرگ انجام داد. مثلا با 100 دلار سرمایه اولیه و اهرم 1:100 می توان تا سقف 10 هزار دلار معامله انجام داد. کارگزاری فارکسر استفاده از ضریب اهرمی بیشتر از 10 برابر سرمایه در بازار فارکس توصیه نمی کند و از نظر کارگزاری فارکسر انجام معاملات با ضریب اهرمی بالای 10 برابر سرمایه می تواند منجر به ریسک جدی شود.

اهرم ها با وجود آن که بسیار جذاب به نظر می رسند، یکی از عوامل مهم در ریسکی بودن معاملات در فارکس هستند. با این وجود با داشتن مهارت در مدیریت ریسک و روش های این کار، می توان از ضرر و زیان در معاملات فارکس جلوگیری کرده و به سودهای شگفت انگیزی دست یافت.

کنترل ریسک در بازار فارکس 4 قانون اصلی دارد:

  •  باید بین ریسک های مجاز و معقول و ریسک های غیر قابل قبول تمایز قائل شد.
  •  برای آن که بتوان پیش بینی میزان ریسک در معاملات را به شکلی دقیق انجام داد، باید تحلیل و آنالیزی صحیح از بازار به عمل آورد
  •  یک تریدر در فارکس باید سرعت عکس العمل بالایی داشته باشد تا هنگامی که جهت حرکت بازار معکوس شد، بتواند تصمیم گیری مناسبی از خود نشان دهد
  •  برای جلوگیری از ریسک های غیر معقول و غیر قابل قبول باید از استراتژی های معاملاتی مناسبی استفاده کرد.

یکی از مهم ترین مواردی که در این حیطه حائز اهمیت است، توانایی برآورد دقیق از میزان موفقیت یا شکست در هر معامله است. این توانایی است که نشان می دهد یک تریدر تا چه حد می تواند میزان ریسک در معاملات را پیش بینی کند و دقت او به چه اندازه است. برای رسیدن به یک پیش بینی دقیق و برآورد صحیح، باید از رویکردهای تحلیلی بازار به دقت استفاده کرد.

شرایط بازار فارکس با استفاده از دو رویکرد تحلیلی عمده تکنیکال و بنیادی ارزیابی می شود. تحلیل تکنیکال فارکس بر ارزیابی قیمت ها، روند نمودارها و اندیکاتورها و حجم معاملات متمرکز است و از این طریق رفتار معامله گران در فارکس را پیش بینی می کند که توسط کارگزاری فارکسر ارائه می شود. تحلیل بنیادی فارکس، رویکردی است که در آن به عوامل مختلف موثر بر بازار، مانند عوامل اقتصادی، مناسبات سیاسی و... توجه می شود. این رویکرد نیازمند درک بسیار عمیقی از رویدادها و ارتباط متقابل آن ها با یکدیگر است.

برای آن که بتوانید ارزیابی مناسبی از میزان ریسک در معاملات ارزی فارکس داشته باشید، باید بتوانید از این رویکردهای تحلیلی به خوبی استفاده کنید. یک تریدر موفق برای ارزیابی بازار درباره پویایی بازار مد نظرش به خوبی تحقیق و مطالعه می کند. او می تواند با بررسی روند قیمت ها و نمودارها، متوجه شود که در چه مقاطعی قیمت ها به حرکت در می آیند و چه زمانی برای چه نوع معاملاتی مناسب تر است. هر چه بهتر بتوان میزان ریسک در معامله را اندازه گیری کرد، بهتر می توان آن ریسک را مدیریت کرد. پس اگر قصد دارید بهتر با ریسک در بازار فارکس مقابله کنید، توانایی تحلیل خود را بالا ببرید.

در معاملات خود احتمالات مختلف را در نظر بگیرید؛ این کار باعث می شود تا در برابر شرایط مختلف آمادگی بیشتری داشته باشید. هم چنین بهتر است با بررسی نمودارها و ارزیابی هایی که به عمل آورده اید، محدوده ای به عنوان لاین خطر تعیین کنید؛ به این معنی که نشانه ای وجود داشته باشد که با رسیدن به آن، معاملات را پایان داده و پیش از آن که بازار به سطح خطر برسد اقدام لازم را انجام دهید.

استفاده از استراتژی معاملاتی مناسب

یکی دیگر از مهم ترین مواردی که باید برای کنترل ریسک در فارکس مورد توجه قرار بگیرد، استراتژی معاملاتی است.

در حین معاملات ارزی در بازار فارکس و به ویژه هنگام بروز نوسانات و یا زیان کردن در معاملات، تریدرها هیجانی می شوند. از دست دادن سرمایه می تواند هر کسی را در شرایط احساسی خطر قرار دهد و همین عامل بر تصمیم گیری های تریدرها موثر است. در چنین شرایطی دو عامل می توانند بسیار موثر باشند: یکی آمادگی روانی برای مواجه شدن با زیان و در نظر گرفتن احتمالات ممکن، دیگری داشتن یک استراتژی مناسب معاملاتی.

استراتژی معاملاتی مناسب به تریدر کمک می کند تا در شرایط هیجانی، باز هم بتواند مسیر خود را به درستی پیدا کرده و تصمیمات منطقی و درست بگیرد. استراتژی معاملاتی تا حد زیادی به تجربه عملی و دانش فرد در بازار فارکس بستگی دارد. برخی از استراتژی های رایج هم می توانند به کاهش ریسک کمک کنند. کارگزاری فارکسر FOREXer به شما پیشنهاد می کند پس از تسلط کامل و یادگیری کنترل ریسک در معاملات فارکس وارد این بازار شوید.

به عنوان مثال، یکی از استراتژی های معروف، استراتژی آنتی مارتینگل است. در این استراتژی با هر بار زیان کردن، تریدر حجم معاملات خود را نصف می کند تا از ضرر های بیشتر جلوگیری کند. اما با سود کردن حجم معاملاتی دو برابر می شود؛ یعنی تریدر با سود خود سرمایه گذاری می کند.

کد خبر 559078

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha