دوشنبه ۳ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

از وقتی زندگی آپارتمان نشینی مد شده، خیلی از زیبایی‌های زندگی در خانه‌های بزرگ و یک طبقه از بین رفته است.

درختان فراموش شده

خانه‌های قدیمی و حیاط‌دار، باغچه‌های بزرگی داشتند که زیبایی محیط زندگی را دوچندان می کرد و هر روز عصر، اعضای خانواده سر‌گرم رسیدگی به باغچه و آبیاری آن  می شدند.

اما با قد کشیدن آپارتمان‌ها، حیاط خانه‌ها هم کوچک تر شد و از آن باغچه‌های بزرگ، چند درختی به یادگار ماند که وظیفه آبیاری آن بر عهده نظافتچی ساختمان است.

این در حالی است که در برخی ساختمان‌ها اصولا رسیدگی به باغچه و درختان از یاد رفته و این گیاهان در آستانه خشک شدن قرار دارند. البته در فصل زمستان بارندگی‌ها، کم لطفی ساکنان آپارتمان‌ها را جبران می‌کند.

اما اکنون که تابستان شده ، آبیاری درختان هم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. علاوه بر گیاهان کاشته شده در حیاط، درخت‌های جلوی در ورودی ساختمان‌ها هم به رسیدگی و آبیاری نیاز دارند.

البته معمولا شهرداری این کار را انجام می‌دهد اما بد نیست که هر از  گاهی ساکنان ساختمان به این درختان هم توجه نشان دهند البته با رعایت الگوی صرفه جویی در مصرف آب.

خودروی خط خطی

از قدیم گفته‌اند « در دیزی باز است...» اما به نظر می‌رسد این ضرب المثل تا به حال به گوش ساکنان برخی مجتمع‌های مسکونی نخورده است. این دسته از شهروندان با پذیرایی از گربه‌ها در پارکینگ عمومی منزل، فضای مناسبی برای گربه‌ها فراهم می‌آورند.

گربه‌های یاد شده نیز در کمال آرامش روی خودرو‌ها به جست و خیز می‌پردازند. معمولا این جست و خیز‌ها و حرکات شیطنت‌آمیز گربه‌ها، در وهله نخست با تعابیر گرم ساکنان، مانند «ملوس» همراه است.

با این وجود دیری نمی‌گذرد که این گربه‌های ملوس با پنجه‌های خود حسابی از خجالت رنگ خودرو‌ها درمی‌آیند. درست در همین بین، داستان ،جنبه‌ خشونت‌آمیزی به خود می‌گیرد.

ساکنان و به ویژه صاحبان خودرو‌های خط خطی از این به بعد است که به جای غذا، لنگه دمپایی به خورد گربه‌ها می‌دهند. به هر حال شهروندانی که از آغاز و انجام این قصه آگاهند معمولا به جای پارکینگ در خارج از منزل به گربه‌ها و پرنده‌ها غذا می‌دهند.

آب با هویج

برخی آبمیوه‌ فروش‌های سطح شهر به جای آب هویج، آب با هویج به خورد مردم می‌دهند و از محل این صرفه‌جویی، دخل خود را حسابی پر و پیمان می‌کنند.

این فروشنده‌های معدود که به احتمال قریب به یقین پروانه کسب  اتحادیه  صنف بستنی، آبمیوه و کافی شاپ را هم روی دیوار مغازه ندارند با مسائل بهداشتی کاملا بیگانه‌اند.

برای نمونه چنانچه به پشت ویترین آنها به اصطلاح سرک بکشید می‌توانید هویج‌های پوست نکنده و سیاهی که یکی یکی وارد دستگاه آبمیوه‌گیری می‌شوند را ببینید.

این در حالی است که فروشنده‌های با انصاف، ابتدا پوست هویج‌ها را تک تک می‌کنند و پس از شست‌وشوی آنها، شروع به آبگیری می‌کنند.

یخ‌های آلوده

همه ساله با گرم شدن هوا، شغل یخ‌فروشی هم رونق می‌گیرد و شاغلان این صنف در گوشه و کنار خیابان اقدام به فروش قالب‌های یخ می‌کنند.

مشتری این یخ‌ ها هم  کم نیستند؛مسافران، خودرو‌های مسافربر و حتی مردم عادی که مراسم یا میهمانی در پیش دارند، این یخ‌ها را خریداری می‌کنند تا درگرمای تابستان برای خنک کردن آب و شربت از آن استفاده کنند.

اما باید گفت که این قالب‌های یخ که در محیط کاملا غیر بهداشتی کنار خیابان نگهداری می‌شوند به شدت آلوده بوده و می‌توانند مسمومیت ایجاد کنند.

جدا از نامطمئن بودن آبی که برای تهیه این قالب‌های یخ استفاده شده، گذاشتن آنها روی تکه‌ای گونی که به سرعت خیس شده و آلودگی‌های کف خیابان یا پیاده‌رو را انتقال می‌دهد، آنها را به منبع آلودگی تبدیل می‌کند.

به هر حال به سادگی می‌توان در صورت نیاز به یخ فراوان  با استفاده از ظروف مخصوص، در فریزر‌های خانگی یخ سالم و بهداشتی تهیه کرد و از بیماری‌های احتمالی استفاده از یخ‌های خیابانی در امان ماند.

کد خبر 55906

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز