برای آنهایی که هوادار قدیمی و پر و پا قرص فوتبال هستند، «امیر فلاحی» نام آشنا است.

امير فلاحي

همشهری آنلاین_مهدی اسماعیل‌پور: بازیکن خوش استیل تیم‌های «پیکان» و «فجرسپاسی» و «صنعت نفت‌ آبادان» که سابقه حضور و بازی در همه رده‌های ملی را دارد. اگر مصدومیت و مشکل دیسک کمر، در اوج فوتبال و ۲۷ سالگی او را مجبور نمی‌کرد تا کفش‌هایش را بیاویزد و چهار گوشه مستطیل سبز را ببوسد، چند سال دیگر نیز فرصت داشته باشد تا کارنامه فوتبالی‌اش را درخشان‌تر کند.

فلاحی پس از کنار گذاشتن اجباری فوتبال، از این رشته ورزشی مهیج و پرطرفدار فاصله نگرفته است و در کسوت مربی به کارش ادامه می‌دهد. تیم نوجوانان «استیل‌آذین»، ۵ سال فعالیت در تیم‌های پایه باشگاه پیکان در منطقه ۲۲ و اکنون هم تیم جوانان «فتح آشاک» در در «لیگ برتر تهران» کارنامه این ستاره سابق فوتبال در قامت مربی است. چند سالی می‌شود که این فوتبالیست و ملی‌پوش سابق و نام آشنا به غرب تهران آمده و ساکن محله «وردآورد» شده است. با امیر فلاحی درباره محله و فوتبال به گفت‌وگو نشستیم و هم کلام شدیم.  

 متولد سال ۱۳۶۲ و از ۱۳ سالگی فوتبال را به شکل جدی و حرفه‌ای آغاز کرد. هم‌سفر فوتبال شد و فوتبال هم او را با خود به تهران آورد: «حدود ۳ سال می‌شود که به وردآورد آمده‌ام و ساکن این محله هستم. پیش از اینکه به وردآورد و غرب تهران بیایم، سال‌ها در محله‌های شرقی «تهران» سکونت داشتم. با توجه به شلوغی و تراکم بالای جمعیت و بافت به نسبت قدیمی محلی‌های شرق تهران به دنبال جایی بودم که خلوت و دنج و خوش آب و هوا باشد.

از زندگی در هیاهو و شلوغی خسته شده بودم و تنها به دنبال آرامش بودم. دنبال چنین فضایی بودم که به توصیه یکی از دوستان، همراه با خانواده به وردآورد آمدم. از زندگی در این محله بسیار راضی هستم و لذت می‌برم و تقریباً همانجایی است که به دنبالش بودم. محله‌ای زیبا و خوش آب و هوا و خلوت با مردمانی بسیار خونگرم و خوش برخورد و مهربان که همسایگی و هم کلام شدن با آنها لذت‌بخش و آرام‌بخش است.

زندگی به دور از شلوغی و هیاهو و آلودگی محله‌های پر رفت‌وآمد و پر تراکم تهران چیز دیگری است و بسیار خوشحالم که خودم و خانواده‌ام در چنین محله‌ای که در کنار همه این ویژگی‌ها اصالت و قدمت هم دارد، زندگی می‌کنیم.» 

  • غرب مدرن‌تر و راحت‌تر از شرق

فلاحی که تجربه زندگی در پهنه غربی و شرقی تهران را دارد، بر این باور است که شکل بهتر و استانداردتری از زندگی شهری در غرب پایتخت جریان دارد: «تفاوت زیادی بین شرق و غرب تهران وجود دارد. شرق، اغلب محله‌های قدیمی‌تری نسبت به غرب دارد و به همان اندازه هم پرجمعیت‌تر و شلوغ‌تر و متراکم‌تر است. این قدمت و قدیمی و سنتی‌تر بودن، خوبی‌هایی دارد، اما در کنار آن موجب شده تا معایبی مانند بافت فرسوده و قدیمی شدن ساختمان‌ها و محله‌ها هم وجود داشته باشد.

غرب تهران با توجه به اینکه نوساز است به سبب اصول شهرسازی و نظام مهندسی شهری، شرایط بهتری دارد و از نظر امکانات شهری مدرن‌تر و پیشرفته‌تر از شرق است. برای مثال، می‌توانم به معابر بزرگراهی، ورزشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی، فرودگاه، مراکز تفریحی و تجاری و رستوران‌ها اشاره کنم. به‌ویژه برای ما که در فوتبال فعالیت می‌کنیم، غرب تهران بسیار بهتر است و بیشتر امکانات و اماکن فوتبالی در این سمت هستند و یا دسترسی آسان‌تر و سریع‌تری نسبت به آنها وجود دارد. ترافیک و تراکم جمعیت نیز در سمت غربی شهر کمتر است.

در مجموع با توجه به تجربه و شناختی که خودم دارم، زندگی در غرب تهران را به شرق آن ترجیح می‌دهم و بهتر می‌دانم. هرچند می‌دانم بسیاری هستند که زندگی و سکونت در شرق را ترجیح می‌دهند و این موضوع تا حدود زیادی به سلیقه افراد و سلیقه و نگرش و حتی شغل وتعلق خاطر افراد بر می‌گردد.»

  • این محله پر از استعداد است

وردآورد، محله فوتبال دوست و فوتبالیست‌خیزی است. فلاحی بر این باور است که در آینده باز هم شاهد ظهور ستاره‌هایی از دل این محله خواهیم بود: «وردآورد محله فوتبال‌خیزی است و عشق به فوتبال در بین بچه‌های اینجا موج می‌زند. با مربیان تیم‌های فوتبال وردآورد در ارتباط و تماس هستیم و تمرینات و بازی‌های آنها را دیده‌ام. در بین این بچه‌ها چند استعداد خوب و آینده‌دار وجود دارد. ۲‌ـ ۳ نفر از بازیکنان تیم ما بچه وردآورد هستند که به شما اطمینان می‌دهم در آینده، بازیکن لیگ برتری می‌شوند و توانایی رسیدن به تیم‌ملی را هم دارند.

برای مثال، قول می‌دهم از «جاوید غفوری» که از بچه‌های با استعداد وردآورد است، در آینده بیشتر خواهید شنید. غیر از این بچه‌هایی که در تیم ما و در لیگ برتر جوانان بازی می‌کنند، این محله استعدادهای دیگری هم دارد. باید روی آنها کار و سرمایه‌گذاری کرد تا در آینده، سری بین سرها در بیاورند و افتخار و اعتبار محله خودشان و حتی فوتبال و ورزش تهران شوند. خوشبختانه وردآورد مربیانی دارد که با عشق و علاقه و از جان و دل به این بچه‌ها و فوتبال و ورزش محله خدمت می‌کنند و این موضوع جای خوشحالی و امیدواری دارد.»

  • فوتبال، من را وردآوردی کرد

امیر فلاحی از قبل شناخت نسبی به وردآورد داشته است که مانند همیشه دلیل وبانی این، آشنایی با فوتبال بود: «پیش از اینکه ساکن وردآورد شوم و دوستان توصیه کنند که به اینجا بیایم، با محله، آشنایی نسبی داشتم. چون زمانی که در تیم نوجوانان باشگاه پیکان حضور داشتم، مدتی در زمین چمن وردآورد تمرین می‌کردیم و به این محله رفت‌وآمد داشتم. پیش از این فوتبال من را به وردآورد کشانده بود و با توجه به شناخت قبلی و توصیه دوستان، تصمیم گرفتم و انتخاب کردم تا به این محله کوچ کنم و به قول معروف وردآوردی شوم.» 

 اگر حمایت شویم... 

 امیر فلاحی، ستاره سابق فوتبال و مربی امروز فوتبال پایه تهران، از مسئولان محلی و صنایع داخل و اطراف محله وردآورد می‌خواهد تا از ورزش این محله و تیم‌های فوتبال آن حمایت و پشتیبانی کنند: «وردآورد در همه رده‌های سنی، تیم‌داری می‌کند و به موفقیت‌های خوبی هم رسیده است و اگر حمایت‌های مالی و معنوی مسئولان منطقه و محله و کارخانجات و صنایع پشت آنها بود، اطمینان دارم امروز در سطح و رده‌های بالاتری قرارداشتند و در لیگ‌ها و مسابقات حرفه‌ای‌تری حضور داشتند.

به هرحال در فوتبال هر چقدر که استعداد داشته‌باشی و با عشق و علاقه هم کار کنی تا زمانی که امکانات مالی و مادی و حمایت‌های لازم را نداشته باشی، نمی‌توانی پیشرفت کنی و به افتخارات بزرگ برسی. از مسئولان محلی و منطقه و کارخانه‌ها می‌خواهم و دعوت می‌کنم که فوتبال وردآورد را دریابند و به آن پر و بال بدهند تا قله‌های افتخار را فتح کند. من پتانسیل و توان لازم را در این تیم‌ها و مربیان و مدیران آن می‌بینم که اگر حمایت شوند کارهای بزرگی در فوتبال انجام می‌دهند.»

کد خبر 559055

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha