مردم روستای قلعه‌رستم بخش مرکزی شهرستان هامون در ۶ کیلومتری شهر سوخته و شمال سیستان و بلوچستان پس از ۲۲ سال چشم‌انتظاری با آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی به این روستا به تحقق آن امیدوار شده‌اند.

آبرسانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مجاورت روستای قلعه رستم با دریاچه هامون و فاصله زیاد آن از محدوده طرح جامع آبرسانی روستاهای سیستان باعث شده تا از مزایای این طرح که در سال ۱۳۷۷ اجرا شده بی بهره بماند.

برخی ساکنان این روستا در این باره گفتند: قلعه رستم در گذشته نه چندان دور که دریاچه هامون سرشار از آب و نعمت بوده جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ خانوار داشته اما متاسفانه خشکسالی های پی در پی  در منطقه و خشک شدن دریاچه باعث شد بیشتر ساکنان این روستا به مناطق دیگر مهاجرت کنند بطوریکه اکنون تنها ۲۵ خانوار در آن ساکنند.

به گفته شماری از سالخوردگان روستای قلعه رستم حدود ۴۲ سال است که به صورت سقایی آبرسانی می‌شود.مردم این روستا ضمن ابراز خرسندی از اجرای طرح آبرسانی، از توجه ویژه دولت به این منطقه قدردانی کردند.

مدیر شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: با تلاش همکاران این شرکت، پیگیری حوزه استانداری، نمایندگان مجلس و حمایت مالی خیرین، مطالعات لازم برای اجرای طرح آبرسانی به روستای قلعه رستم و تهیه نقشه‌های اجرایی آن از سوی دفتر فنی شرکت در حال انجام است.

علیرضا قاسمی افزود: برای تامین آب سالم و بهداشتی این روستا ۱۲ کیلومتر خط انتقال با سایز ۱۱۰ میلیمتر باید اجرا شود. تهیه حوضچه هوا، تخلیه رسوب و قطع و وصل، مخزن ذخیره آب، الکترو پمپ شناور از جمله تجهیزات مربوطه جهت ایستگاه پمپاژ و حدود یکهزار متر لوله سایز ۷۵ میلیمتر و یک عدد ترانس برای اجرای شبکه داخلی روستا نیاز است.

مدیر شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اعتبار طرح را بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ذکر کرد و افزود: نیمی از این اعتبار را خیرین پرداخت می‌کنند. حدود پنج هزار متر لوله، اتصالات و شیرآلات اجرای خط به محل پروژه منتقل و کار اجرای طرح انتقال آب به روستا آغاز شده است. تلاش می‌کنیم در کمترین زمان ممکن آب آشامیدنی روستا تامین شود.

کد خبر 559054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha