مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

درختچه‌های چند ساله زرشک در کوهستان‌های استان سمنان این روزها مورد طمع سودجویان قرار می‌گیرد و عده‌ای برای برداشت زرشک کل درختچه‌ها را نابود می‌کنند.

زرشک کوهی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  درختچه های زرشک کوهی در آخرین روزهای اردیبهشت تا اوایل خرداد به گل می نشیند و  گل های زرد آن حال و هوای بهاری را در وجود آدمی زنده می‌کند، این گل ها رفته رفته تیره رنگ می شوند و اوایل فصل پاییز خوشه‌های زرشک می‌رسد  و رسیدن این یاقوت سرخ برابر است با قلع و قمع کل درختچه ها.

درختچه‌ زرشک کوهی میوه ای ترش و خوشمزه با خواص دارویی فراوان است که در درمان بیماری‌های قلبی و عروقی و کبدی استفاده دارد و رویشگاه آن در ارتفاع ۲ هزار متری شمال استان سمنان و بیشتر در ارتفاعات شهرستان مهدیشهر است. در فصل پاییز مردم از نقاط مختلف برای چیدن زرشک به این مناطق می‌آیند و با بی‌رحمی تمام برای برداشت زرشک بدون توجه به روش‌های برداشت اصولی با تبر و اره به جان درختچه‌ها می‌افتند و سهمی برای آیندگان قائل نیستند.

درختچه‌های زرشک علاوه بر تولید زرشک وحشی دانه دار، در پیشگیری از فرسایش خاک، ممانعت از جاری شدن سیلاب، تلطیف هوای محیط و تامین علوفه حیات وحش موثر است، ولی از روزهای گذشته که برداشت این طلای سرخ شروع شده، افراد تبر به دست مشغول قطع این درختچه‌ها برای برداشت زرشک هستند و علاوه بر تیشه زدن به ریشه این درختچه ارزشمند، خبر ندارند که در واقع به خود و آیندگان ظلم می‌کنند.

میوه درختچه‌ زرشک در بین خارها قرار گرفته و افراد به دلیل دشوار بودن چیدن زرشک از بین خارها، شاخه درختچه را با تبر از ساقه قطع می‌کنند که ادامه این رفتار سنگدلانه سرنوشت تلخ خشک شدن و نابودی را برای درختچه رقم می‌زند.

برداشت زرشک کوهی از اواخر شهریور ماه با توجه به شرایط آب و هوایی و رسیده شدن زرشک‌ها آغاز می‌شود و تا اواسط آبان ادامه دارد و در این مدت افراد زیادی به دلیل شنیدن خواص زرشک کوهی به جان طبیعت می‌افتند. به اعتقاد همیاران طبیعت برداشت زرشک به خودی خود ایرادی ندارد و از دیرباز مرسوم بود، اما آنچه که دل هر دوستدار طبیعت را به درد می‌آورد برداشت بدون اصول و با چشم طمع است.

حمیدرضا عبدوس، رئیس منابع طبیعی مهدیشهر گفت: افراد روستایی و بومی اجازه برداشت سه تا پنج کیلوگرم زرشک کوهی دارند و افراد غیربومی اجازه برداشت بیش از ۲ تا سه کیلوگرم را ندارند و در صورت مشاهده با افراد خاطی برخورد می‌شود و این عمل پیگرد قانونی دارد. برخی افراد، بی رحمانه تبر به دست، درختچه‌های زرشک را برای چیدن میوه این درختچه قطع می‌کنند و به طبیعت آسیب می‌زنند و با این افراد خاطی طبق قانون رفتار می‌شود.

وی ادامه داد: قطع سرشاخه‌های زرشک مانند هرس کردن است و مشکلی ندارد، اما افراد به دلیل دشواری برداشت زرشک از بین خارها، شاخه را از ساقه و بخش نزدیک به ریشه قطع می‌کنند، در صورت مشاهده چنین افرادی که زمینه‌ساز نابودی عرصه‌های منابع طبیعی هستند برخورد می‌شود. دوست‌داران طبیعت در صورت مشاهده تخلف و آسیب به درختچه‎های زرشک می توانند مشاهدات خود را به ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی با تماس با شماره تلفن ۱۵۰۴ برای پیگیری گزارش کنند.

رئیس منابع طبیعی مهدیشهر با بیان این که رویشگاه‌ درختچه زرشک کوهی در مناطق کوهستانی این شهرستان است، تصریح کرد: وسعت مناطق کوهستانی مهدیشهر ۱۹۵ هزار هکتار است که در ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار هکتار از وسعت مناطق کوهستانی درختچه‌های زرشک کوهی رویش دارد.

شهرستان مهدیشهر در ۱۵ کیلومتری شمال شهر سمنان واقع شده‌ و ارتفاعات آن رویشگاه گیاهان دارویی مانند زرشک است.

کد خبر 559024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha