«خیابان امیرکبیر به خیابان شهیدان سلامت تغییر نام یافت.» خبر مختصر و کوتاه بود، اما به سرعت در گروه‌های مجازی منطقه ۲۲ منتشر شد و واکنش‌های بسیاری از شهروندان، شورایاران و ساکنان منطقه را برانگیخت.

منطقه22 پر از خيابان

همشهری آنلاین_ثریا روزبهانی:  به گفته اهالی خیابان‌ها و معابر بی‌نام یا نام‌های بی‌محتوای متعددی در منطقه ۲۲ به دلیل جدیدتر بودن این منطقه در مقایسه با سایر مناطق پایتخت وجود دارد که می‌تواند نام «شهیدان سلامت» به پاس قدردانی از زحمات و تلاش‌های بی‌دریغ آنها در راه مبارزه با ویروس کرونا روی تابلوی این معابر نقش ببندد.  

در نیمه دوم مهرماه، اعضای شورای اسلامی شهر تهران با تصویب مصوبه کمیته نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران، به تغییر نام و نامگذاری چندین معبر در منطقه ۲۲ و همچنین دیگر مناطق پهنه غرب رأی دادند. بر این اساس خیابان امیرکبیر در منطقه ۲۲ به نام شهیدان سلامت تغییر نام پیدا کرد.

براساس صحبت‌های اعضای شورای اسلامی، حداقل برای انجام این کار، از شورایاران منطقه می‌پرسیدند که آیا اهالی با این تغییر نام موافق‌اند؟ این در صورتی است که اغلب معابر و میدان‌های این منطقه به اسامی نامگذاری شده‌اند که تغییر آن مشکلی ندارد مانند خیابان صدف، میدان موج یا میدان ساحل. این نام پرمحتوای جدید می‌توانست، با افتخار جایگزینی برای هرکدام از این نام‌ها باشد. هرچند که شهدای سلامت جایگاهشان همیشه جاودان است.» 

  • میدان اتریش انتخاب بهتری بود
قهرمان پاشایی/دبیر شورایاری محله هوانیروز

«قهرمان پاشایی» دبیر شورایاری محله هوانیروز با بیان این که خیابان امیرکبیر یکی از خیابان‌های اصلی و مهم‌محله هوانیروز محسوب می‌شود، مخالفتش را با تغییر نام این خیابان عنوان می‌کند و می‌گوید: «برای این تصمیم باید از خرد جمع استفاده می‌کردند و در این جمع شورایاران نیز حضور داشتند.

اگر از شورایاران نظر می‌خواستند می‌توانستیم خیابان، میدان یا معابر بسیاری را به آنها معرفی کنیم که برای این نامگذاری گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شدند. برای مثال در نزدیکی خیابان امیرکبیر، خیابان و میدان اتریش قرار دارد. چرا به جای تغییر نام خیابان امیرکبیر که به نوعی هویت قدیمی و خاطره‌ساز منطقه است، نام این میدان و خیابان را تغییر نمی‌دهند.

امثال این نوع نام‌ها در منطقه ۲۲ بسیار است مانند خیابان‌ گل‌ها یا خیابان کاج که موازی همین خیابان اصلی امیرکبیر است. نام امیرکبیر برای شهروندان و ساکنان این منطقه مهم است. چراکه این نام با فرهنگ ایران عجین شده و نام این اسطوره به این محله هویت داده است.» گویا بعد از انتشار این خبر، شورایاران منطقه جلسه‌ای برگزار و در این نشست نسبت به این خبر اعتراض کردند، اما به گفته پاشایی چون هنوز ابلاغیه‌ای در این رابطه اعلام نشده، شورایاری در این‌باره اقدامی انجام نداده است. پاشایی امیدوار است که این موضوع در حد خبر باقی بماند و اجرایی نشود.

  • پیشنهادی از سوی شورای شهر
مریم قنبری/سرپرست اداره روابط‌عمومی منطقه 22

معـــــمـــــولاً اداره روابط‌عمومی شهرداری‌های مناطق معابری را که نیاز است نام آنها تغییر کند شناسایی و به شورای‌شهر اعلام می‌کنند، اما گویا روابط‌عمومی منطقه ۲۲ برای تغییر نام خیابان امیرکبیر مکاتبه‌ای انجام نداده است. «مریم قنبری» سرپرست اداره روابط‌عمومی منطقه ۲۲ در این‌باره می‌گوید: «تغییر نام خیابان امیرکبیر از سوی شورای نامگذاری معابر تهران مطرح و به تصویب رسیده است. در صورتی که مصوبه به شهرداری منطقه ابلاغ شود، کار نصب تابلو در این معبر انجام می‌شود و دیگر نمی‌توانیم‌کاری انجام بدهیم.»

معمولاً برخی نامگذاری‌های را روابط‌عمومی شهرداری منطقه به کمیسیون نامگذاری شورای‌شهر پیشنهاد می‌دهد، اما برخی از معابر هم خود شورای‌شهر شناسایی و تغییر نام آنها را تصویب می‌کند. موضوع تغییر نام خیابان در کمیسیون نامگذاری معابر شهر تهران مطرح و در جلسه‌ای که با حضور اعضای شورای‌شهر برگزار می‌شود، در صورت تصویب، ابلاغیه آن را برای شهرداری تهران ارسال خواهند کرد.

  • تغییر نام‌ها در مناطق ۹ و ۲۱

علاوه بر منطقه ۲۲ مناطق دیگر غرب تهران هم شاهد تغییر و تحولی در نامگذاری اخیر شورای اسلامی و کمیته نامگذاری بود. بر همین اساس اعضای کمیته نامگذاری به تغییر نام پل نوساز به پل «کرمان خودرو» در محدوده بزرگراه شهید لشکری، کوچه ششم به شهید «حسین محمودی» با حفظ شماره و بن‌بست بی‌نام به «گل زاد» در منطقه ۲۱رای دادند.

«رسولی» از دیگر اعضای شورای‌شهر تهران درباره نامگذاری پل کرمان خودرو می‌گوید: «در این میان یکی از اعضا دریافت عوارض تبلیغاتی از این شرکت را مطرح کرد در حالی که بحث مربوط به اخذ عوارض و حقوق شهر است و ربطی به نامگذاری ندارد. اکنون دفتر شرکت کرمان خودرو در ارگ جدید بم قرار دارد، اما دفتر مرکزی و نمایندگی مرکزی تعمیرگاه مرکزی و کارخانه آن در تهران است.

ما از طریق نامگذاری نمی‌خواهیم به کسی امتیاز بدهیم یا امتیازی از کسی بگیریم؛ مردم از شهرستان‌ها به این محدوده مراجعه می‌کنند و نامگذاری باید دقیقاً تطبیق داشته باشد به اسمی که بر اساس آن شناخته شده است تا مردم سردرگم نشوند.» همچنین در منطقه ۹ هم «بن بست محمدی» به استاد «علی راهجیری» تغییر نام پیدا کرد.  

کد خبر 559022

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha