بخاری‌های باغی که یکی از مخترعان شهرستان جهرم سازنده آن است، ۶۰۰ هکتار از باغ‌های سراسر ایران را از خطر سرمازدگی نجات داده است.

بخاري باغي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مسئول مکانیزاسیون جهاد کشاورزی شهرستان جهرم گفت: این دستگاه که هوای گرم ضد سرما تولید می‌کند مالکیت آن به ثبت رسیده و از سوی پارک علم و فناوری استان فارس نیز تایید شده و تاکنون برای ۶۰۰ هکتار از باغ‌های کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

عیدی محمد کاظمی افزود: این بخاری مورد توجه سایر استان‌های کشور به ویژه استان‌های سردسیر قرار گرفته و مرکز کشاورزی آستان قدس رضوی نیز قراردادی برای استفاده از این بخاری در سطحی به وسعت ۱۰۰ هکتار منعقد کرده است.  

وی با بیان اینکه سوزاندن ضایعات باغی و لاستیک، کمکی به باغداران برای حل مشکل سرمازدگی درختان نمی‌کند، اظهار کرد: بخاری‌های این مبتکر جهرمی که قدرت آن هفت و نیم اسب بخار است، می‌تواند ۲ هکتار باغ را پوشش دهد که علاوه بر صرفه اقتصادی برای باغدار از پرداخت خسارت‌های ناشی از سرمازدگی باغ‌ها هم پیشگیری می‌کند زیرا  هر دستگاه بخاری می‌تواند ۱۳ هزار متر مکعب هوای با دمای ۲۵۰ درجه را تولید کند که به صورت شبکه‌ای به زیر درختان منتقل می‌شود.

مسئول مکانیزاسیون جهاد کشاورزی شهرستان جهرم اضافه کرد: کارشناسان مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی از این طرح بازدید کرده‌اند و در صورت تایید آن، تسهیلاتی برای خرید این دستگاه از سوی باغداران تخصیص خواهد یافت. استفاده از این بخاری در فصل زمستان در باغ‌ها به ویژه در مناطقی که هوای سرد و خشک دارند، می‌تواند به ارتقای کیفیت محصول نیز کمک کند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

کد خبر 559002

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha