برج آزادی بزرگ‌ترین نماد هنر و معماری پایتخت است که نهمین تکه از تهران می‌تواند بیشترین بهره ‌را از ظرفیت‌های فراوان آن حاصل کند.

احمد مسجدجامعی

ظرفیت‌هایی در ابعاد مختلف (فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و سیاسی) که واضح است برای شکوفایی و ثمربخشی نیاز به وصول امکانات و خدماتی از سوی ارگان‌های مدیریتی برج دارد. حفظ این سرمایه اجتماعی هم به‌عنوان میراثی ملموس و هم به‌عنوان میراثی غیرملموس (نوع اندیشه معماری و زیبایی غالب دوران پیدایش اثر) صنعت گردشگری را نیز رونق و پویایی می‌بخشد.

برای این منظور باید شناخت دقیق و ضرورت پرداختن (نگهداری و مرمت) به هویت‌های شهری (فیزیکی و غیرفیزیکی) بر مسئولان و شهروندان مشخص شود که حاصل آن را می‌توان با گذر زمان در پیکره شهرها به خوبی درک کرد. برج آزادی نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید کاربری اصلی و اولیه آن احیا و کاربری‌های جانبی آن همگام با تکنولوژی‌های پرطرفدار و روز جهان پیش رود تا با خودنمایی اصالت بنای برج، حرکت شهر به سوی مدرنیته و در قالب عنصری سیال متوقف نشود. امروز مهم‌ترین مشکل حفاظت از بنای تاریخی آزادی بعد از سرفصل مهم کیفیت و چگونگی مرمت‌های ظاهری و ساختاری (که تاکنون در این زمینه بسیار آسیب‌پذیر بوده است)، رفع مسائل حاشیه‌ای آن از ترافیک، ‌ تردد بی‌شمار خودروها، عدم دسترسی گردشگران به بنا، ساخت‌وسازهای جانبی و روند اتصال فضای برج به بخش‌های اجتماعی و تجاری فعال پایتخت است.

رخدادهای نیکی که دستاوردشان می‌تواند همان بهره‌مندی از ظرفیت‌های بی‌بدیل یاد شده باشد که البته در سایه مشارکت و همراهی ارگان‌های مدیریتی برج باشکوه آزادی میسر خواهد شد. بنابراین مطالعات و پژوهش، مشارکت و همیاری ارگان‌ها و ضرب‌الاجل شروع اقدامات برنامه‌ریزی شده راهکار اولیه صیانت از نخستین بلندمرتبه تهران در دومین میدان بزرگ کشور است.

کد خبر 558988

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha