موشک قاره‌پیمای جدیدی که کره‌شمالی در رژه اخیر خود به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس حزب کارگران کره رونمایی کرد، هنوز رسما نام‌گذاری نشده است، اما کارشناسان خیلی زود برایش اسم «هیولا» را انتخاب کرده‌اند.

موشک هیولای کره شمالی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، گرچه این موشک در کنار چندین موشک دیگر به نمایش گذاشته شد، اما اهمیتش از بقیه بسیار بیشتر است، چراکه نشان می‌دهد با وجود تحریم‌ها و خویشتنداری کیم جونگ اون در آزمایش این نوع موشک‌ها، پیونگ‌یانگ در زمینه تولید سلاح‌های راهبردی پیشرفت کرده است.  درست از لحظه‌ای که این موشک غول‌آسا در پایان رژه نظامی کره‌شمالی به نمایش درآمد و تصویر آن در تلویزیون دولتی کره پخش شد، کارشناسان موشکی و البته تازه‌کاران شروع به بحث و گمانه‌زنی درخصوص آن کردند. خیلی زود ملیسا هانام از «شبکه هسته‌ای باز» در یادداشتی آن را «موشک هیولا» نامید و اکنون همه آن را به این نام می‌شناسند، البته تا وقتی کره‌شمالی برای آن نامی انتخاب کند.

می‌توان گفت این موشک از همه سلاح‌های قبلی که در رژه‌های کره‌شمالی رونمایی شده، توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. در پوشش رسانه‌ای این موشک، همه نوع دیدگاه به چشم می‌خورد؛ از ژنرال بازنشسته‌ای که در مصاحبه با شبکه فاکس آن را صرفا یک اقدام نمایشی یا حتی یک ماکت می‌داند تا مقاله‌ای پرآب‌ و تاب از روزنامه سان که ادعا می‌کند این موشک می‌تواند کلاهکی به وزن «۲۰۰۰ مگاتن» را حمل کند (باتوجه به اینکه در بزرگ‌ترین آزمایش هسته‌ای تاریخ، بمب تزار تنها ۵۰ مگاتن بود، ادعای حمل کلاهک ۲۰۰۰ مگاتنی بیشتر در کتاب‌های علمی‌-‌تخیلی امکان‌پذیر است تا موشکی که کره‌شمالی ساخته است).  بسیاری از تحلیلگران باسابقه می‌گویند بعید است این موشک صرفا یک ماکت باشد؛ با این حال، برخی آنها کاربرد چنین موشک غول‌آسایی را زیر سوال برده‌اند. کسانی که نسبت به این سلاح جدید بدبین هستند، از ایرادات یک موشک سوخت مایع با چنین ابعادی سخت گفته‌اند و معتقدند پنهان کردن چنین موشکی دشوار است، خیلی نمی‌توان آن را جا به‌ جا کرد و زمان سوخت‌گیری آن نیز احتمالا بسیار زیاد است. مارکوس شیلر می‌گوید، حمل آن پس از سوخت‌گیری کار بسیار پرخطری است: هیچ انسان عاقلی حاضر نمی‌شود این بمب ساعتی را از حومه کره‌شمالی دورتر ببرد. برخی دیگر از کارشناسان ازجمله دن دپتریس می‌گویند، این مدل جدید چیز زیادی به زرادخانه موشک‌های هسته‌ای پیونگ‌یانگ که به اندازه کافی تنوع دارد، اضافه نمی‌کند.

همین الان هم کره‌شمالی موشک قاره‌پیمای هواسونگ ۱۵ را دراختیار دارد که به باور کارشناسان و براساس آزمایشی که در نوامبر ۲۰۱۷ انجام شد، می‌تواند سراسر خاک امریکا را هدف قرار دهد. کیم همچنین در زرادخانه خود از چندین موشک هسته‌ای با بردهای کوتاه‌تر بهره می‌برد که می‌توانند پایگاه‌های امریکا و متحدان این کشور در آسیای شرقی را هدف قرار دهند. حال اگر این موشک جدید کاربرد چندانی برای کره‌شمالی در راه رسیدن به اهداف سنتی‌اش ندارد، اهمیت آن در چیست؟ اولین و مهم‌ترین نکته این است که این موشک نشان می‌دهد با وجود تحریم‌ها و خویشتنداری کیم جونگ اون در آزمایش این نوع موشک‌ها، پیونگ‌یانگ در زمینه تولید سلاح‌های راهبردی پیشرفت کرده است. کره‌شمالی علاوه بر تولید موشک‌های بزرگ، نشان داده است می‌تواند برای سوار کردن موشک‌ها روی خودروهای موشکی تی‌ای‌ال (کشنده برپاگر پرتابگر)، قادر است قطعات موشک‌ها را اصلاح، تولید یا حتی قاچاق کند و تحریم‌های سازمان ملل درخصوص فروش این نوع قطعات به پیونگ‌یانگ تاثیری بر برنامه موشکی این کشور نمی‌گذارد.

حتی اگر این موشک جدید صرفا با هدف نمایش فناوری رونمایی شده باشد، باز هم قدم بزرگی در راه دستیابی به یک موشک قاره‌پیمای کارآمدتر -‌چه با پیشرانه مایع و چه جامد- محسوب می‌شود و پیشرفت در برنامه موشک بالستیک راهبردی کره‌شمالی را نشان می‌دهد. اگر ارزیابی‌ها از ظرفیت حمل این موشک قاره‌پیما درست باشد، رونمایی از «هیولا» مهر تاییدی است بر این ادعا که کره‌شمالی می‌تواند خاک امریکا را با موشک اتمی هدف قرار دهد. پس از آزمایش سال ۲۰۱۷، برخی ادعا می‌کردند کره‌شمالی نمی‌تواند خودروی «آر وی» مناسبی طراحی کند که تحمل گرما و فشار چنین موشکی را داشته باشد و نمی‌تواند کلاهک هسته‌ای را آن‌قدر کوچک بسازد که در داخل «آر وی» موشک قاره‌پیما جا بگیرد. اما این موشک جدید می‌تواند این تردیدها را برطرف کند، بدون اینکه لازم باشد پیونگ‌یانگ موشک و کلاهک آن را مورد آزمایش مجدد قرار دهد.

با نگاه به ارزیابی‌ها از ظرفیت موشک هیولا و مقایسه آن با موشک هواسونگ ۱۵‌می‌توان به این نتیجه رسید که کره‌شمالی توانسته «آر وی» بسیار سنگینی را با مقاومت بالاتر و کلاهک بزرگ‌تر تولید کند. البته نباید صرفا روی ابعاد بسیار بزرگ این موشک تمرکز کرد. باتوجه به سابقه طولانی انکار و فریب کره‌شمالی، نباید این احتمال را نادیده گرفت که پیونگ‌یانگ موشک را طوری ساخته که بتواند سوخت‌گیری آن را در خفا و کاملا مخفیانه انجام دهد. صرف اینکه موشک هیولا در جریان رژه روی یک لانچر متحرک به نمایش گذاشته شد به آن معنا نیست که کره‌شمالی برنامه‌ای برای پرتاب آن از روی یک لانچر ثابت ندارد. باتوجه به سابقه کره‌شمالی در ساخت تاسیسات زیرزمینی، ممکن است این کشور از سیلو به عنوان محل پرتاب این نوع موشک‌ها استفاده کند. همچنین باتوجه به ظرفیت موشک هیولا، استفاده از آن برای پرتاب‌های فضایی از سایت موشکی سوها را نیز نمی‌توان بعید دانست.

درنهایت اینکه رونمایی از موشک هیولا برای سیاست خارجی امریکا در قبال کره‌شمالی حائز اهمیت است، چراکه نشان می‌دهد پیونگ‌یانگ هنوز به ادامه آزمایش‌ موشک‌های قاره‌پیما علاقه‌مند است البته با این فرض که موشک هیولا از نظر فنی برای پرتاب در کوتاه‌مدت آماده باشد. کره‌شمالی با این کار به امریکا سیگنال‌های لازم را داد. کیم در همان جلسه حزبی که به این سلاح استراتژیک جدید اشاره می‌کرد، هشدار داد دیگر به وعده خود مبنی بر عدم آزمایش موشک‌های قاره‌پیمای جدید یا سلاح‌های هسته‌ای پایبند نیست. حتی مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا نیز در پاسخ به خبرنگاران، به اهمیت آزمایش چنین موشک‌هایی اشاره کرد. از نظر کره‌شمالی، سخنان امریکایی‌ها دلیل بسیار خوبی برای آزمایش این موشک جدید حداقل پس از انتخابات ماه نوامبر محسوب می‌شود. اگر امریکا نتواند امتیازات لازم را به کره‌شمالی بدهد تا این کشور از آزمایش موشک‌های قاره‌پیمای خود صرف‌نظر کند، به زودی شاهد شلیک آزمایشی هیولا خواهیم بود.

کد خبر 558964

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha