پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
۰ نفر

ابن‌بابویه نخستین گورستان شهرری و دومین گورستان تهران است که بسیاری از مشاهیر کشورمان از جمله غلامرضا تختی، رجبعلی خیاط، رحیم مؤذن‌زاده اردبیلی و علی‌اکبر دهخدا در آن دفن هستند.

گردشگری

همشهری آنلاین _ میترا تیموری: اسم این گورستان از نام «محمد بن بابویه» معروف به شیخ صدوق گرفته شده که یکی از فقها و دانشمندان شیعه است. شیخ صدوق در این قبرستان دفن هستند و بقعه ایشان ۵ دی سال ۱۳۷۵ با شماره ۱۸۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است. شیخ صدوق قمی سال ۳۰۶ در شهر مقدس قم متولد و سال سال ۳۸۱ در شهرری فوت کردند. از علمای شیعه در قرن چهارم هجری قمری و از بزرگان علم حدیث بودند که پدرش «علی بن حسین بن موسی بن بابویه» از فقهای بزرگ شیعه در زمان امام حسن عسکری(ع) و حجت بن الحسن(عج) زندگی می‌کردند و مورد احترام آن امامان بزرگوار بودند.

درباره تولد شیخ صدوق در کتاب‌های شیعه آمده ‌است که پدرش بعد از گذشت ۵۰سال از عمرش دارای فرزند نشده بود. از این‌رو نامه‌ای به حسین بن روح نوبختی، سومین نایب حجت بن الحسن(ع) نوشت و از او تقاضا کرد که درخواستش را به حضرت مهدی(عج) برساند. حجت بن الحسن(ع) در جواب این نامه به پدر شیخ صدوق نوشت: «از خداوند خواستم ۲ پسر روزی‌ات کند که وجودشان خیر و برکت باشد.» از این‌رو وی «متولد به دعای امام زمان(عج) خوانده می‌شود.» شیخ صدوق از طرف «رکن‌الدوله دیلمی» پادشاه ری به این شهر دعوت شد و در اینجا ساکن شد. نزد آن پادشاه شیعی و وزیر نامدار و دانشمندش «صاحب بن عباد» با احترام زیادی زندگی می‌کرد و ریاست روحانی شیعیان عصر به او رسید. وی سپس به شهرهای خراسان، ماوراءالنهر، نیشابور، بلخ و بخارا سفر کرد و برای حج و زیارت ائمه(ع) به حجاز و عراق رفت. دانشمندان در شهرهای کوفه و بغداد از محضرش استفاده کردند و سپس به ایران بازگشت و در سال۳۸۱ در ری از دنیا رفت.

کد خبر 558875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha