وقتی «علی ربیعی» سخنگوی دولت که خودش بچه خلف جوادیه است و چندنفر از مدیران شهری از جمله «پیمان پورنصر» شهردار منطقه۱۶، «سیدمهدی میرمرادی» شهردار ناحیه یک و معتمدان محله جوادیه وارد حیاط ساختمان خیریه حضرت نرجس(س) می‌شوند

خیریه

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام:  صدای شادی بچه‌ها به آسمان بلند می‌شود. ربیعی به این‌گونه آمدن و رفتن‌ها عادت دارد و زمانی که به بهانه‌های مختلف سری به زادگاهش می‌زند، انگار به دیدار اقوام نزدیکش می‌رود. کودکان قد و نیم قد از اتاقشان بیرون می‌آیند تا به مهمان‌ها خوشامد بگویند و با آنها حرف بزنند. در این مرکز که زیرنظر سازمان بهزیستی اداره می‌شود، ۴۴کودک یتیم و بی‌سرپرست زندگی می‌کنند و با حمایت‌های مادی و معنوی افراد نیکوکار از جمله «محسن یاوری» مدیر خیریه حضرت نرجس(س) و همسرش «افسانه میرزایی» اوقات بی‌غل و غشی را می‌گذرانند. در ادامه بچه‌های خیریه خیلی خودمانی با ربیعی هم‌صحبت می‌شوند.  

کودکانی که در مرکز خیریه حضرت نرجس(س) نگهداری می‌شوند، بین ۳تا ۱۲سال سن دارند و هنوز به اقتضای سن درک مناسبی از مقام و منصب‌های دولتی مثل سخنگوی دولت ندارند. فقط می‌دانند که ربیعی فرد مهمی است و بچه جوادیه. البته این موضوع را خودش نیز برای این کودکان تعریف کرد که چه روزگاری در این محله گذرانده است. ربیعی به گونه‌ای با بچه‌های خیریه نرجس(س) رفتار می‌کند که‌گویی سال‌هاست آنها را می‌شناسد و درددلشان را می‌داند.


«محسن یاوری» مدیر مرکز خیریه حضرت نرجس(س) در این دیدار از پیش تعیین نشده، از خدمات و برنامه‌های مرکز برای حاضران حرف می‌زند و از ویژگی‌های خدمت در محله‌های جنوب شهر نکاتی را مطرح می‌کند. ربیعی با دیدن این زوج که برای خدمت به کودکان بی‌سرپرست و یتیم از هیچ کوششی فروگذار نیستند به وجد می‌آید و می‌گوید: «شما مانند پروانه دور این بچه‌ها که مثل شمع و گل هستند می‌چرخید و با ابراز محبت و مهربانی تلاش می‌کنید لحظه‌هایی شاد و به یادماندنی برای آنها بسازید. شما زندگی و عمر خود را وقف کودکان یتیم و بی‌سرپرست کرده‌اید و به واقع این کار جز لطف و عنایت خدا چیز دیگری نیست و بهشت واقعی اینجاست.»

  • باید خیلی زود به کمک این مراکز بشتابیم

شکل و شمایل مرکز خیریه حضرت نرجس(س) خیلی شبیه خانه است و باعث شده بچه‌ها احساس راحتی بیشتری داشته باشند، اما به عقیده «پیمان پورنصر» شهردار منطقه۱۶ به هر حال بچه‌ها به جز پوشاک و غذا نیازهای عاطفی هم دارند که نباید از آنها غافل شد. مدیر مرکز خیریه هم از وضعیت کرونایی و کاهش مشارکت خیّران و نیکوکاران در ماه‌های اخیر صحبت می‌کند و می‌گوید: «متأسفانه شیوع کرونا باعث شده تا کمبودهایی در این مرکز به وجود آید، اما به هرترتیب ما هیچ‌وقت ناامید نمی‌شویم و معتقدیم خدایی که برای این کودکان خانه و کاشانه درست کرده، اجازه نمی‌دهد وضع به همین شکل باقی بماند و مشکلات را برطرف می‌کند.»
در خیریه حضرت نرجس(س) درحد توان امکانات رفاهی و خدماتی برای بچه‌های یتیم و بی‌سرپرست فراهم شده، اما هنوز کمبودهایی وجود دارد.» ربیعی با شنیدن این حرف‌ها تأکید می‌کند که این‌گونه خیریه‌ها باید از حمایت‌های دولتی و مردمی برخوردار شوند چون این کودکان از نعمت پدر و مادر محرومند و با مشکلات مضاعفی روبه‌رو هستند و باید خیلی زود به کمکشان بشتابیم. وی می‌گوید: «بچه‌های بهزیستی نیاز به حمایت و مراقبت بیشتری دارند تا از چرخه آسیب و ناهنجاری دور بمانند.»
بچه‌های تحت پوشش خیریه حضرت نرجس(س) از راه‌های مختلف تحت پوشش بهزیستی قرار گرفته‌اند. تعدادی از آنها بی‌سرپرست و یتیم هستند، تعدادی در زمان تولد سر راه گذاشته‌اند، و برخی از آنها به دلیل اعتیاد پدر یا مادرشان به بهزیستی سپرده شده‌اند.
در این دیدار صمیمانه بسته‌هایی حاوی نوشت‌افزار و وسایل مختلف به بچه‌ها اهدا شد. البته سخنگوی دولت و شهردار منطقه به این بچه‌ها قول‌هایی هم دادند که در آینده نزدیک محقق می‌شود.

  • نحوه شکل‌گیری خیریه حضرت نرجس(س)

اینجا روزگاری سازمان زنان بود
ساختمان خیریه حضرت نرجس(س) در محله جوادیه و در انتهای خیابان ۲۰متری، جنب بوستان جوادیه قرار دارد. این ساختمان که قدمت آن به بیش از ۵۰سال می‌رسد، در دوران قبل ازپیروزی انقلاب به «سازمان زنان شهر» مشهور بوده و در آن فعالیت‌هایی مانند آموزش خیاطی، هنرهای دستی بانوان و... در آن انجام می‌شد. پس از فوت مرحومه «نفیسه بابا خان» مالک این ساختمان، طبق وصیتنامه‌اش باید خانه مسکونی او دراختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گرفت.    البته گویا آن زمان در کنار این ساختمان مهدکودکی هم دایر بوده که عمده فعالیت‌های آن به دوران بعد از پیروزی انقلاب برمی‌گردد. از سال۱۳۵۷ تاکنون این ساختمان زیرنظر و مالکیت سازمان بهزیستی قرار دارد که از سال۱۳۸۴ فعالیت‌ها و خدمت‌رسانی آن بیشتر شده است. با توجه به اینکه سازمان بهزیستی مهدکودک‌های تحت کنترل خود را به بخش خصوصی واگذار کرده و به تبع آن ساختمان یاد شده از سوی بهزیستی به مکان نگهداری دختران نوجوان بی‌سرپرست تبدیل شده بود، در سنوات گذشته دخترها به مرکزی در شهرری انتقال یافتند و این ساختمان با عنوان خیریه حضرت نرجس(س) برای نگهداری از ۲۲کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست پسر بین ۶ تا ۱۲ساله اختصاص پیدا کرد. بعدها طراحی و ساخت فاز دوم این ساختمان با هزینه یکی از خیّران و نیکوکاران تهرانی با مساعدت شهرداری منطقه۱۶ در دستورکار قرار گرفت و به بهره‌برداری رسید. با این اقدام فضای نگهداری کودکان بیشتری فراهم شد و اکنون ۴۴کودک بی‌سرپرست و یتیم در آن نگهداری می‌شوند.

  • تبلت و گوشی همراه، هدیه خیران به کودکان بی سرپرست

گروهی از نیکوکاران محله جوادیه در اقدامی خداپسندانه مایحتاج و لوازم ضروری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش مرکز خیریه حضرت نرجس(س) را تأمین کردند.
به گزارش خبرنگار همشهری محله، به نقل «علی چیتگری»؛ فعال اجتماعی محله جوادیه با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید و لزوم دسترسی دانش‌آموزان به برنامه‌های آموزشی آنلاین از جمله شاد، کودکان تحت پوشش مرکز خیریه حضرت نرجس(س) با چالش جدی در این زمینه روبه‌رو بودند. برهمین اساس خیّران ساکن محله جوادیه با تأمین و خرید تعدادی تبلت و گوشی تلفن همراه، هرکدام به ارزش تقریبی ۲۵۰ میلیون ریال به همراه لوازم جانبی از جمله کیف و صفحه نگهدارنده، از این گروه از دانش‌آموزان حمایت کردند.
گفتنی است؛ این هدایا به مسئولان مرکز خیریه حضرت نرجس(س) تحویل داده شده تا دراختیار دانش‌آموزان تحت حمایت قرار گیرد.

چگونه به این بچه‌ها کمک کنیم؟

«محسن یاوری» مدیر مرکز خیریه حضرت نرجس(س) عنوان می‌کند که هزینه نگه داری، مراقبت و ارائه خدمات به هرکدام از بچه‌ها بسیار بالاست، بنابراین شهروندان نیکوکار که علاقه‌مند به مشارکت و همکاری در این زمینه هستند، می‌توانند با شماره‌های ۵۵۴۶۴۹۳۹ و ۵۵۴۶۳۲۵۹ واحد مشارکت‌های خیریه حضرت نرجس(س) تماس بگیرند و نحوه همکاری خود را اعلام کنند.

کد خبر 558823

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha