التهاب در بازار گوجه‌فرنگی شهرستان دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد به گونه‌ای است که قیمت این کالا در ۴ مغازه نزدیک به هم به ۴ نرخ متفاوت عرضه می‌شود.

گوجه‌فرنگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، یکی از کالاهایی که در روزهای اخیر رشد قیمت به خود گرفته گوجه‌فرنگی است که امروز در بازار روز دهدشت در کهگیلویه و بویراحمد تا کیلویی ۱۰ هزار تومان هم فروخته می‌شود. این در حالی است که حتی در غرفه‌های به‌هم‌چسبیده بازار هم قیمت‌ها متفاوت است. در اولین غرفه ورودی بازار گوجه با قیمت ۱۰ هزار تومان و در غرفه‌های داخل ۵، ۸ و ۹ هزار تومان عرضه می‌شود.

یک شهروند دهدشتی در حالی گوجه‌های ۵ هزار تومانی را جدا می‌کرد گفت: همه‌جا قیمت گرفتم. خیلی گران بود و توان خرید نداشتم. این نمونه ارزان است، اما کیفیت ندارد. خانمی که گوجه ۱۰ هزار تومانی را در سبد خرید امروز خود انتخاب می‌کرد گفت: عجله دارم و مجبورم از همین ورودی خرید کنم، هرچند می‌دانم نسبت به چند مغازه جلوتر خیلی گران‌تر است.

مرد میانسالی که از گران‌فروشی همه اقلام گلایه داشت تصریح کرد: مشکل از ما مردم است. وقتی جنسی گران می‌شود، نه‌تنها از خرید امتناع نمی‌کنیم، بلکه از ترس گران‌تر شدن صف هم می‌کشیم. شهروند دیگری در تأیید حرف او ادامه داد: چند روز همه متحد شوند و خرید نکنند، گوجه روی دست کسبه می‌ماند. قیمت ارزان هم نشود، حداقل گران‌تر نمی‌شود.

اگرچه دلیل گرانی گوجه‌فرنگی و شیب تند رو به افزایش آن به چند عامل از جمله افزایش قیمت خرید و هزینه حمل ربط داده می‌شود، اما مسئولان و متولیان نظارت بر بازار برای چندگانگی نرخ در مغازه‌های نزدیک به هم چه توجیهی دارند؟ این موضوع با انتقادهای تند امام جمعه همراه بود. حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر در دیدار متولیان نظارت بر بازار گفته بود که طی بازدید میدانی از بازار متوجه چندگانگی قیمت‌ها شدم و معلوم است فروشندگان هر طور میل دارند نرخ تعیین می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر نظارت‌ها مستمر، دقیق و قاطعانه باشد، شاهد این التهاب‌آفرینی در بازار نخواهیم بود افزود: نتیجه بازرسی‌ها ملموس نیست. گاهی ارقام و آماری ارائه می‌شود، اما با آن چیزی که در بازار می‌بینیم همخوانی ندارد.

به نظر می‌رسد نقش مردم در گران‌فروشی‌ها از بی‌انصافی کاسبان که از هر بهانه‌ای برای محدود کردن سفره مردم نهایت استفاده را می‌برند کمتر نیست. برخی از مردم با بی‌توجهی به جیب اقشار کم‌درآمد، گران‌فروشی‌ها را به‌راحتی می‌پذیرند و دست سودجویان را برای تخلفات صنفی باز می‌گذارند.

کد خبر 558780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha