مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان ‌شرقی گفت: همایش بین‌المللی خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی با تمرکز بر احیای مجموعه تاریخی ربع رشیدی در تبریز برگزار می‌شود.

خواجه رشیدالدین فضل‌الله

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، احمد حمزه‌زاده روز سه‌شنبه ۲۹ مهر افزود: این همایش سوم دی‌ماه امسال با حضور صاحب‌نظران برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان و محققان می‌توانند مقالات علمی خود را تا سوم آذرماه سال جاری به دبیرخانه علمی کنگره واقع در دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز ارسال کنند.

وی اظهار کرد: همایش خواجه رشیدالدین فضل‌الله در ۴ محور شامل اندیشه‌های علمی خواجه رشیدالدین، احیای مجموعه تاریخی ربع رشیدی و اداره موقوفات آن، علم‌الادیان در عصر خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی و آثار او و دستاوردها و چشم‌انداز بین‌المللی پژوهش‌های میراث فرهنگی ربع رشیدی برگزار می‌شود.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان ‌شرقی محور همایش را اندیشه‌های علمی خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی اعلام و اضافه کرد: در این همایش دستاوردهای سه فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی و مطالعات باستان‌سنجی، حفاظتی و مرمتی و مطالعات تاریخ هنر و معماری مجموعه تاریخی ربع رشیدی با حضور استادان و متخصصان تاریخ، هنر و میراث فرهنگی بررسی می‌شود. همایش بین‌المللی خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه، دانشگاه تبریز و مشارکت اداره کل میراث فرهنگی برگزار خواهد شد.

خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی حدود سال ۶۴۸ قمری در یک خانواده پزشک متولد شد و در زمان چیرگی مغول‌ها و سلسله ایلخانان زندگی می‌کرد. وی در زمان پادشاهی آباقاخان پزشک او بود و در نزد آباقاخان احترام و نفوذ به ‌دست‌ آورد. در زمان ارغون‌خان و کیخاتوخان گام‌های پیشرفت را سپری کرد تا در نهایت غازان‌خان وی را به صدراعظمی برگزید. از مهم‌ترین کارهای رشیدالدین بنیان‌گذاری بنای ربع رشیدی، شهرک علمی و آموزشی در تبریز بود که با بسیاری مراکز علمی زمان خود همچون نظامیه بغداد قابل قیاس بود. هر چند ربع رشیدی پس از مرگش خراب و غارت شد.

کد خبر 558716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلیمه IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    این همایش ها دردی از مردم دوا نمی کند فکری به حال زنده ها بکنید