مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

نخل درخت مقاوم و سودمند مناطق گرمسیری است که بهره‌برداری بهینه از آن می‌تواند بخش عمده نیازهای زندگی و اقتصاد نخلداران را تأمین و درآمدزایی و اشتغال مطلوب برای آنان ایجاد کند.

خرما

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، در استان بوشهر نخلستان‌ها ظرفیت بزرگی درزمینهٔ رونق اقتصادی به‌ویژه در دشتستان است زیرا درخت نخل در همه فصل‌های سال ظرفیت اشتغال و درآمدزایی دارد و بخش عمده‌ای از جمعیت این شهرستان از طریق پرورش این درخت و تولید خرما امرارمعاش می‌کنند. علاوه بر خرما و شیره آن‌که آخرین محصول این درختان شیرین بار است، فروش میوه‌های خارک و رطب نخیلات نیز در مراحل پیش از رسیدن خرما درآمدی نصیب باغداران و دیگر فعالان مرتبط با این محصول می‌کند. در اواخر فصل زمستان و اوایل بهار نیز نخل داران با فروش پنیر درختانی که در باغ‌ها اضافی است یا باردهی مناسب را ندارند، کسب درآمد می‌کنند، همچنین امروز از الیاف و برگ و پوشال درخت نخل نیز در صنایع‌دستی حصیربافی و تولید نئوپان استفاده می‌شود که دست بافته‌های حصیری صنعتگران از مشتریان زیادی برخوردار است.

ابراهیم رضایی، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اصلی‌ترین راه‌حل مسئله بیکاری و ایجاد اشتغال تولید است و در تولید نیز بزرگ‌ترین معضل در کشور خام فروشی است. نباید محصولات کشاورزی را به‌صورت خام و به شکل اولیه بفروش رساند زیرا این امر باعث ضرر کشاورز است و کمترین سوددهی را دارد. تجربه نشان داده که ایجاد صنایع وابسته به کشاورزی می‌تواند افزون برافزایش ارزش‌افزوده، اقتصاد را نیز رونق بخشد و اشتغال پایدار ایجاد کند.

حمایت از توسعه صنایع فراوری لازمه رونق اشتغال و بازار خرما

فرآوری، به معنای ایجاد تغییر در یک ماده و تبدیل آن به محصولات دیگر است که این فرایند در خرما با دو هدف تبدیل کردن آن به یک محصول باارزش بیشتر و افزایش ماندگاری آن به‌صورت سنتی و صنعتی انجام می‌شود که در این شیوه می‌توان با تنوع بخشیدن باعث گسترش بازار مصرفی این محصول و جذب طیف گسترده‌ای از مصرف‌کنندگان شد؛ اما آنچه امروز در ارتباط با خرما کمبود آن در شهرستان دشتستان بشدت احساس می‌شود و باعث شده تا در مقاطعی که صادرات خرما کاهش می‌یابد بخش عمده‌ای از محصول روی دست باغداران و فعالان این بخش بماند یا براثر کاهش قیمت آن زیان هنگفتی متوجه آنان شود، صنایع فرآوری این محصول است. توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری مرتبط با خرما در شهرستان دشتستان و جلوگیری از خام فروشی آن افزایش صادرات و اشتغال پایدار جوانان بومی را رقم خواهد زد که لازمه این مهم توجه ویژه به نخیلات و خرما به‌عنوان یک ثروت و ظرفیت با ارزش‌افزوده بالا است زیرا ازلحاظ کاربری‌های مختلف آن هیچ مواد دورریختنی ندارد و می‌تواند به صنعتی سودآور و اشتغال‌زا تبدیل شود.

عابدی، مدیر تولید شرکت تعاونی شیره گیری خرما در دشتستان ‌که هم‌اکنون برای ۵۶ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است گفت: این شرکت در سال ۸۴ تولید شکلات خرمایی درجه‌یک فرآوری شده بامغز بادام، گردو، پسته و ساده را آغاز کرد که اکنون علاوه بر تأمین مصرف بازار داخلی سالانه ۱۰۰ تن شکلات صادر می‌کند. بیش از ۸۰ درصد محصولات بسته‌بندی‌شده این شرکت به کشورهای ارمنستان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، اکراین، روسیه و قطر صادر می‌شود.

این جوان تولیدکننده کارآفرین اظهار کرد: در کشورهای توسعه‌یافته تولید و فروش محصول به روش‌های سنتی منسوخ‌شده و باید با علم و فناوری و بهره‌گیری از صنایع تبدیلی و شیوه‌های نوین تولید باکیفیت، متنوع، شیک و مشتری‌پسند عرضه کرد تا در بازارها قادر به رقابت باشد. در دشتستان کارگاه‌های بسته‌بندی سنتی و صنعتی زیادی وجود دارد و جوانان مستعد و جویای کار هم فراوان هستند که با هدایت و حمایت آن‌ها به سمت فرآوری محصول خرما هم رونق تولید رقم می‌خورد و هم زمینه اشتغال پایدار برای آن‌ها در شهر خود بدون نیاز به مهاجرت به دیگر نقاط کشور فراهم می‌شود. چندین کارگاه تبدیلی در شهرستان به دلیل مشکلات مالی تعطیل‌شده‌اند، در این شهرستان تولیدکننده‌ای هست که از هسته خرما قهوه تولید می‌کند ولی به دلیل مشکلات پیش روی تولید هنوز موفق به راه‌اندازی کارخانه آن نشده است. اکنون بانک‌ها به‌جای اینکه کارگشا و عامل توسعه باشند و در امر تولید تسهیلگری کنند فقط چوب لای چرخ تولیدکننده و صنعتگر می‌گذارند و با سودهای کلان اجازه رشد به شرکت‌ها و صاحبان صنایع و کارآفرینان نمی‌دهند.

اسماعیل‌پور، باغدار و تاجر خرمای منطقه وحدتیه شهرستان دشتستان‌ که خرمای تولیدی باغ خود و دیگر باغداران را خریداری و بسته‌بندی می‌کند گفت: هم‌اینک همه خرمای تولیدی و خرید از کشاورزان به‌صورت خام در بسته‌بندی به بازار دیگر استان‌ها و مقداری از آن نیز به کشور روسیه ارسال می‌شود. اگر دولت حمایت کند و تسهیلات مناسبی در اختیار ما بگذارد این ظرفیت وجود دارد که با استقرار دستگاه‌های شست‌وشو دهنده، سایزبندی و بسته‌بندی استاندارد بهترین محصول را به دست مصرف‌کننده برسانیم.

ظرفیت استان بوشهر برای افزایش چند برابری صنایع تبدیلی خرما

ابوالقاسم محمدزاده، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در این زمینه اظهار کرد: در زمان حاضر وجود ۷۰ هزار تن ظرفیت کارگاه‌های بسته‌بندی سنتی و صنعتی و ۶۵ هزار تن ظرفیت سردخانه‌ای در شهرستان دشتستان متناسب با مقدار محصول تولیدی شهرستان برای حفظ کیفیت و عرضه استاندارد خرما وجود دارد. در سال ۹۷ که اوج قیمت و رونق بازار صادرات خرما بود ۳۳۰ هزار تن خرما از کشور صادر شد که ۳۷ هزار تن آن به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط صادرکنندگان استان بوشهر انجام شد. در زمان حاضر حوزه صادرات خرمای ایران به کشورهای هندوستان، اندونزی، مالزی، اکراین و پاکستان گسترش‌یافته است، محصول خرمای دشتستان به لحاظ بالا بودن کیفیت و مشتری‌پسندی بیشتر به‌صورت تازه خوری مصرف می‌شود به همین دلیل ۹۰ درصد این صادرات به‌صورت خام فروشی است.

کد خبر 558679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha