همشهری آنلاین: مردم ایالت تاریخا در بولیوی در همه پرسی برگزار شده در روز یکشنبه 22 ژوئن رای به خودمختاری این ایالت دادند.

به نوشته ال پاییس، با توجه به نظر سنجی‌های انجام شده در پای صندوق‌های رای مشخص شد که 80 درصد از مردم تاریخا از خودمختاری این ایالت حمایت کرده‌اند.

این نظر سنجی که توسط کانال ATB  بر اساس شمارش سریع از مردمی که از مورد پرسش قرار گرفته‌اند انجام گرفته است حکایت از آن دارد که 80.3 درصد مردم تاریخا به خودمختاری رای آری داده اند و در مقابل 19.7 درصد ازمردم با خودمختاری مخالفت کرده‌اند.شبکه PAT  و کانال اونیتل هم در نظر سنجی‌های خود به نتایج مشابهی دست یافته‌اند. طبق نتایج نظر سنجی انجام شده توسط این شبکه‌ها 79 درصد به خودمختاری رای آری داده‌اند و 21 درصد رای خیر.

انتظار می‌رود دادگاه انتخاباتی ایالتی تاریخا تا روز دوشنبه 23 ژوئن نتایج نهایی این همه پرسی را اعلام کند.

پس از اعلام نتایج اولیه این همه پرسی ماریو کاسیو فرماندار تاریخا در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که این پیروزی این دیدگاه را که رفراندوم‌های خودمختاری به منظور پیشرفت بولیوی انجام می‌گیرند را تقویت کرده است.

با اعلام نتایج اولیه رفراندوم طرفداران خودمختاری در میدان اصلی پایتخت ایالت تاریخا گردهم آمدند تا خودمختاری خود از دولت مرکزی ، امری که اوو مورالس رییس جمهوری بولیوی آن را خلاف قانون اساسی  توصیف کرده، جشن بگیرند.

با برگزاری همه پرسی در ایالت تاریخا، سیکل انجام رفراندوم‌ها در منطقه‌ای که آن را نیمه ماه می‌نامند خاتمه یافت. منطقه موسوم به نیمه ماه ایلات سانتا کروز، بنی، پاندو و تاریخا را در برگزفته است. فرمانداران این ایالات که دارای عمده ترین ذخایر گاز و نفت بولیوی هستند، از مخالفان اوو مورالس محسوب می‌شوند.

این ایالات که سرخ پوستان از نظر جمعیتی در آن‌ها در اقلیت قرار دارند، با قانون اساسی که از سوی حزب نهضت سوسیالیستی تدوین شده است مخالفت می‌ورزند این قانون اساسی آنگونه که مورالس رییس جمهوری بولیوی می‌گوید جهت پایان دادن به 500 سال استثمار جمعیت بومی بولیوی تدوین شده است.

برمبنای تغییرات انجام شده در پیش نویس قانون اساسی بولیوی، قدرت سیاسی بیشتری به جوامع سرخ پوست در این کشور اعطا خواهد شد.

در پیش نویس قانون اساسی جدید بولیوی همچنین پیشنهاد شده است که رییس جمهوری این کشور دو دوره 5 ساله متوالی این سمت را عهده دار شود. پیش نویس قانون اساسی جدید بولیوی پیش از تصویب نهایی باید به همه پرسی مردمی گذاشته شود.

سانتا کروز اولین ایالتی بود که مردم آن با 85.6 درصد از آرا از خودمختاری حمایت کردند.
[رای بزرگ‌ترین استان بولیوی به خودمختاری]

مردم ایالات بنی و پاندو نیز به ترتیب با 79.5 درصد و 81.9 درصد آرا با خودمختاری ایالاتشان از دولت مرکزی موافقت کرده‌اند.[رای آری به خودمختاری در دو ایالت دیگر بولیوی]

فرمانداران ایالاتی که از دولت مرکزی بولیوی اعلام خود مختاری کرده‌اند همچنین روز دوشنبه 23 ژوئن در شورای ملی دموکراتیک به منظور تصمیم گیری درباره بحران سیاسی جاری در بولیوی،گردهم خواهند آمد .

سران این ایالات در این گردهمایی نظر نهایی حود را درباره آینده بلوک ایالات خودمختار اعلام خواهند کرد. فرمانداران ایالات خودمختار همچنین درباره  رفراندومی که در 10 اوت سال جاری برای تصمیم گیری درباره ادامه زمامداری اوو مورالس برگزار خواهد شد، نظر خود را ارائه می‌هند.

در رفراندوم ماه اوت مردم بولیوی علاوه بر تصمیم گیری درباره ادامه زمامداری مورالس، نظر خود را درباره ادامه کار الوارو گارسیا لینرا معاون رییس جمهوری و دوتن از استانداران این کشور اعلام خواهند کرد.[همه پرسی مورالس برای ادامه زمامداری]

کد خبر 55862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز