رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل استان همدان گفت: پایانه مسافری کبودرآهنگ تعطیل نیست و به علت فشار اقتصادی ناشی از کرونا، گرانی قطعات و درآمد پایین تعداد زیادی از مینی‌بوس‌های پایانه از دور خارج شده‌اند.

مینی‌بوس فرسوده

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا،  در روزهای اوایل سال که کرونا در کشور شایع شد، حمل‌ونقل برون‌شهری به حالت تعطیلی کشیده شد و بعدازآن به‌مرور با محدودیت‌هایی فعال شدند. تعداد مسافران برون‌شهری در کشور ۷۰ درصد کاهش‌یافته است، در استان همدان نیز در ماه‌های ابتدای سال مسافران برون‌شهری بین ۶۵ تا ۷۰ درصد کاهش داشته و این یعنی عملاً ناوگان حمل‌ونقل عمومی تعطیل‌شده است و رانندگان ناوگان مینی‌بوسی هم مجبور شدند فکر دیگری برای امرارمعاش خود داشته باشند.

وحید سخائیان، رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل‌ونقل استان همدان بیان کرد: ناوگان سواری کمتر دچار تعطیلی شدند و فعالیت این ناوگان ادامه دارد، در اتوبوس و مینی‌بوس که مسافر بیشتر و مسافت نیز بیشتر بوده است، مسافران به علت شیوع کرونا استقبالی از این شیوه حمل‌ونقل نداشتند و راننده‌های مینی‌بوس مجبور شدند برای امرارمعاش تغییری در کار خود ایجاد کنند به‌طوری‌که برخی از رانندگان وسیله نقلیه خود را فروخته و برخی خط دیگری را انتخاب کردند و تعدادی هم به‌صورت قرارداد با ادارات و سرویس فعالیت خود را ادامه دادند که درنهایت این موضوع باعث کاهش تعداد مینی‌بوس در ترمینال کبودرآهنگ شد. در سال‌های گذشته ۱۰ اتوبوس و ۲۵ مینی‌بوس در پایانه مسافری کبودرآهنگ فعالیت داشتند اما به‌مرور از تعداد آن‌ها کاسته شده و درنهایت فقط ۱۰ مینی‌بوس در این پایانه فعالیت داشت و اتوبوس‌ها هم از قبل از دور خارج شدند.

وی گفت: مسیری که مسافر ندارد صرفه اقتصادی ندارد که راننده چند میلیارد هزینه و اتوبوس خود را نوسازی کند و در بحث مینی‌بوس نیز اگر شرایط به همین منوال بماند فکر نمی‌کنم چیزی به نام حمل‌ونقل مینی‌بوسی باقی بماند. زمانی تعداد ناوگان مینی‌بوسی همدان ۱۳۰۰ دستگاه بود اما در حال حاضر به ۲۵۰ دستگاه رسیده که نشان می‌دهد فعالیت حمل‌ونقل مینی‌بوسی استان در حال از بین رفتن و نابودی است. راننده‌ای که ۸۰۰ میلیون تومان پول مینی‌بوس جدید می‌دهد، باید در مسیری کار کند که بتواند از عهده هزینه‌های خودروی خود بربیاید و بتواند اقساط آن را تأمین کند و از طرفی دولت هم نمی‌تواند مینی‌بوس ۲۰۰ میلیونی در اختیار راننده قرار دهد این در حالی است که کرایه مینی‌بوس ناچیز بوده و راننده مینی‌بوس هم قشر ضعیف است.

سخائیان درباره بازگشت به کار رانندگان مینی‌بوس در ترمینال کبودرآهنگ، گفت: نمی‌توانیم اجبار کنیم و باید با بسته‌های تشویقی برگردند ضمن اینکه قرار است با فرماندار شهرستان کبودرآهنگ صحبت شود تا بتوانیم بسته‌های تشویقی و سوبسید در نظر بگیریم. سن ناوگان مینی‌بوسی استان بالاست، خاطرنشان کرد: سن ناوگان مینی‌بوسی استان همدان حدود ۲۹ سال و سن ناوگان اتوبوسی استان ۸ تا ۹ سال است.

کد خبر 558531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha