رهبر کره شمالی چند روز پیش شاید برای نخستین بار در اقدامی نامعمول برابر دیدگان نظامیان ارشد و مردم کشورش اشک ریخت و از نابسامان شدن شرایط عذرخواهی کرد.

گريه كيم جونگ اون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک پست، کیم جونگ-اون که همواره کوشیده تصویر یک انسانی شکست‌ناپذیر از خود به نمایش بگذارد، این بار ترجیح داد در یکی از مهم‌ترین رویدادهای ملی کره شمالی یعنی جشن ۷۵ سالگی راه‌اندازی حزب کارگر گریه کند و اشک بریزد. چشم‌های گریان او و عذرخواهی‌اش بابت کمبودها اشک نظامی‌ها و مردم را هم درآورد تا شاید برای مدتی کوتاه هم شده همه یادشان برود کره شمالی با بحران‌هایی چون تحریم اقتصادی، بلایای طبیعی و البته ویروس کرونا دست به گریبان است.

گرگ اسکارلاتوی، مدیر اجرایی کمیته حقوق بشر کره شمالی در توصیف صحنه تاریخی اشک ریختن کیم جونگ-اون می‌گوید: «کیم هرگز خودش را آسیب‌پذیر نشان نداده است، حتی اگر باشد. خاندان کیم همواره بسیار حیله‌گر، بسیار زیرک و بسیار باهوش هستند و رهبر فعلی کره شمالی هم به این فکر می‌کند که اگر از پدربزرگش تقلید کند، می‌تواند همچنان مردم را کنار خود نگه دارد.» برخی کارشناسان شرایط امروز کره شمالی را با دهه ۱۹۹۰ و دوران زمامداری کیم جونگ-ایل (پدر رهبر فعلی) مقایسه می‌کنند که به مرگ ۲.۵ میلیون نفر انجامید.

به گفته اسکارلاتوی، دست‌کم ۴۰ درصد یا کمی بیش از ۱۰ میلیون نفر از مردم کره شمالی با خطر قحطی دست و پنجه نرم می‌کنند که پیامد تحریم‌های گسترده و شدید آمریکا و دیگر قدرت‌های اقتصادی دنیا علیه پیونگ‌یانگ است. بسته شدن مرزها به دلیل شیوع گسترده کرونا و در ادامه رخ دادن چند فاجعه طبیعی از جمله سیل و توفند باعث شده است مردم کمبود شدید غذایی را بسیار بیش از گذشته احساس کنند و برخی حتی نتوانند دو وعده غذا در روز بخورند. بسیاری از مرزنشینان هم که زندگی‌شان از راه تجارت با چینی‌ها می‌گذشت، عملا بی‌کار و بی‌پول شده‌اند.

دیوید مکسول، کارشناس امور کره شمالی در بنیاد دفاع از دموکراسی معتقد است مردم این کشور آسیایی سخت‌ترین روزهای خود را سپری می‌کنند و شرایط برای آنها می‌تواند بسیار بدتر هم بشود. او می‌گوید: «این درست نتیجه سیاست‌های کیم جونگ-اون است که تمام سرمایه‌ها را برای ساختن موشک‌ها و جنگ‌افزارهای پیشرفته هزینه می‌کند و چیزی برای مردم باقی نمی‌ماند.» در همین مراسم اخیر هم یکی از بزرگ‌ترین موشک‌های کره شمالی رونمایی شد.

شان کینگ، کارشناس مسائل آسیا هم از جنبه‌ای دیگر به موضوع می‌نگرد و می‌گوید: «کیم و پدربزرگش از قصد خودشان را چاق نگه می‌دارند تا بتوانند سر بزنگاه از این چهره خود برای جلب ترحم مردم بهره ببرند. خیلی‌ها هنوز از آغوش گرم کیم ایل-سونگ می‌گویند و از این رو، می‌توان چاق بودن را یک راهبرد در روبه‌رو شدن با مردم دانست. ریختن اشک تمساح و عذرهواهی کردن از مردم هم همین کارکرد را برای رهبر جوان کره شمالی دارد.»

کد خبر 558489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 32
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    بازم معرفت داره، عذرخواهی کرده. مسؤلان ما که در قبال سیاست های اشتباه خودشون آدرس کاخ سفید رو به مردم می دهند... من مثل اون (چون تپلم) به جای اونها از مردم ایران و مردم کل دنیا معذرت خواهی می کنم...