اگر امروز از خواب غفلت حفاظت واقعی محیط زیست خود بیدار نشویم، مردم آینده شهر همدان با مشکل تأمین آب، خشک شدن باغ‌ها و بی‌ثمر شدن زمین‌های کشاورزی و در نهایت مهاجرت روبه‌رو خواهند شد.

تخریب الوند

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، در ماه‌های اخیر شاهد حساسیت‌های زیادی در خصوص تخریب کوهستان الوند همدان در بین دوست داران طبیعت بودیم؛ از ماجرای جاده کشی در آن تا اینک در این روزها ویراژ موتورسواران، اما این کوهستان ۷۰ میلیون ساله چه اهمیتی دارد که چه بخواهیم و چه نخواهیم برای ادامه حیات اهالی همدان به حفظ زیست‌بوم آن نیاز داریم؟

کوهستان الوند در اواخر دوره ژوراسیک و در حدود ۷۵ میلیون سال قبل شکل‌گرفته و پهنه گسترده‌ای را در مرکز استان همدان به خود اختصاص داده است؛ ارتفاع بیش از سه هزار متر آن باعث شده که بیش ۸ ماه از سال از برف پوشیده باشد که این خود عاملی برای ذخیره آب منجمد، شکل دادن رودهای مهم و ایجاد چشمه‌ساران متعددی شده است؛ از ۳۲ چشمه مهم آن می‌توان به چشمه‌های حوض نبی، چشمه تخت نادر، چشمه کلاغ‌لان، چشمه قاضی، چشمه ملک، چشمه ملک، چشمه فرشه، چشمه خسرو، بهشت آب، چشمه افعی و چشمه آب‌مروارید اشاره کرد. اولین‌ تمدن‌ها در همه جای جهان در کنار رودخانه‌ها شکل‌گرفته‌اند؛ به‌طور مثال شهر باستانی هگمتانه در کنار رودخانه الوسجرد که از ارتفاعات روستای دره مرادبیگ منشأ می‌گیرد ساخته شده است، پس اهالی همدان تمدن حداقل ۳۰۰۰ ساله خود را مدیون چشمه‌های الوند هستند!

استان همدان یکی از قطب‌های کشاورزی و باغداری کشور است و برترین تولیدکننده گردو، آلو و سیب‌زمینی، سیر، یونجه و گندم در ایران محسوب می‌شود که تمامی این زمین‌ها به موهبت حاصل خیزی دشت‌های پربرکت کوهستان الوند آن‌قدر پرثمر هستند اما عملکرد ما در تخریب این کوهستان چه اثری خواهد داشت؟ زیست شناسان معتقدند با تخریب مراتع به علت کشیدن جاده‌ها، ساخت‌وساز، چرای بی‌رویه و قطع درختان و خالی شدن پوشش گیاهی مراتع دیگر زمین در کوهستان قدرت جذب کمتری از آب برف و باران را خواهد داشت و فلذا با این روند تخریب آب به‌صورت سیلاب به پایین‌دست حرکت کرده و نهایت از استان همدان خارج می‌شود و درواقع با تخریب طبیعت سهمیه آب خود را هم از دست خواهیم داد!

در بسیاری کشورهای توسعه‌یافته قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای حفظ کوهستان، گیاهان، درختان، رودها چشمه و جانوران به اجرا درمی‌آید به گونه که حتی امکان تردد در مناطق تحت حفاظت با خودرو به علت بر هم ریختن آرامش زیست‌بوم وجود ندارد، حالا باید پرسید ما در الوند چه می‌کنیم؟ جاده کشی‌های متعدد از اسدآباد گرفته تا تویسرکان و شرق همدان در الوند موجب شده اینک در این کوهستان اساطیری که روزگاری جایگاه آئینی برای مردم قدیم همدان داشته و به وصف میشانش معروف بوده تنها سه منطقه حفاظت‌شده آلمابلاغ، خان-گرمز و نشر باقی بماند که در بین همه آن‌ها تنها منطقه خان گرمز است که وضعیت مناسبی دارد، درواقع توسعه شهری و روستایی و تخریب زیستگاه مردم همدان را از دیدن بسیاری از حیوانات از کل، بز، میش، قوچ، خرس گرفته تا خرگوش، روباه، کرکس، عقاب طلایی محروم کرده است!

اما گاهی جاده‌ها توسط نهادها و ایجاد نشده بلکه آفرود سواران و موتورهای کراس با ایجاد مسیر در طبیعت علاوه بر تخریب پوشش گیاهی، موجب فراری دادن حیوانات شده‌اند، از طرفی این‌گونه مسیرهای بی‌ضابطه در طبیعت با تخریب پوشش گیاهی مشابه آنچه در چشمه ملک با رد موتورهای کراس به‌جای مانده موجب کاهش دبی آب این چشمه که به ثبت میراث ملی رسیده می‌شود و کم‌کم سبب خشک شدن آن خواهد شد. به‌جاست که بدانیم اگر امروز از خواب غفلت حفاظت واقعی محیط‌زیست خود بیدار نشویم مردم آینده شهر همدان با مشکل تأمین آب، آلودگی و گرمای هوا، خشک شدن باغات و بی‌ثمر شدن زمین‌های کشاورزی و درنهایت مهاجرت مواجه خواهند شد.

آیا نمی‌توان با تبیین قوانین و حفاظت جامع از این کوهستان آینده‌ای برای فرزندانمان باقی بگذاریم؟ انتخاب با شماست...

کد خبر 558481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha