مدیریت شهری منطقه ۸ نیمه دوم امسال را با توسعه و آبادانی محله‌های منطقه آغاز کرده و یکی از اقدامات قابل توجه در این زمینه، توسعه و آبادانی محله زرکش با ایجاد باغ ایرانی در این بخش از شهر است.

باغ ايراني ميزبان شماست

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده:  «باغ سازور» نام‌ آشنایی برای اهالی منطقه ۸ در قلب محله زرکش است. مدیریت شهری منطقه با فعالیت‌های مستمر توانسته برای تملک این باغ اقدام کند و حالا مقدمات ساخت باغ ایرانی در محل این باغ فراهم شده است. باغ سازور با معماری و طراحی سنتی و ایرانی در حال ساخت است و به گفته مسئولان شهرداری منطقه تا ابتدای آبان ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد. در ادامه گزارش با جزئیات بیشتری درباره این باغ آشنا می‌شویم.

  • دسترسی اهالی محله به باغ قدیمی

کمتر کسی از ساکنان محله زرکش است که باغ سازور در این محله را نشناسد؛ باغی که سال‌هاست در دل محله جا خوش کرده و این اواخر کمتر کسی امید به ماندگاری باغ داشت. ساکنان محله می‌گویند در این مدت عده‌ای از افراد سودجو در پی تملک این باغ برای ایجاد برج‌های بلند مرتبه بودند که خوشبختانه تلاش این افراد بی‌نتیجه مانده است.

از طرفی با توجه به اینکه در محله زرکش با کمبود فضای سبز و بوستان مواجه هستیم، نیاز به فضاهای سبز ملموس بود و مدیریت شهری منطقه ۸ توانست مقدمات تملک این باغ را فراهم کند. حالا برای این باغ چند ورودی در نظر گرفته شده تا افراد از نقاط مختلف محله زرکش به داخل باغ دسترسی داشته باشند. مدیران شهری منطقه می‌گویند مدیریت شهری منطقه همواره برنامه‌های ویژه‌ای برای افزایش سرانه فضای سبز در محله‌های مختلف منطقه در دست اجرا دارد که تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

  • توسعه فضای سبز
مهناز استقامتی/شهردار منطقه


مکان فعلی باغ ایرانی را اهالی محله زرکش به‌عنوان باغ سازور می‌شناسند که مالک خصوصی داشت و مدیریت شهری منطقه ۸ برای تملک آن فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داد. «مهناز استقامتی» شهردار منطقه درباره ایجاد باغ ایرانی در این منطقه می‌گوید: «برای ایجاد باغ ایرانی، باغی به نام سازور در یکی از محله‌های کم برخوردار منطقه تملک شد تا با ساخت بوستان بتوانیم سرانه فضای سبز را در محله زرکش ارتقا بدهیم.»

استقامتی ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه این ملک قبلاً کاربری باغ داشته، ۷۰‌درصد از این باغ ایرانی را فضای سبز تشکیل می‌دهد. این باغ در محله زرکش با معماری سنتی و ایرانی و ۳ هزارمترمربع مساحت در حال ساخت است و علاوه بر محوطه‌سازی به امکاناتی از جمله آبنمای ۹۰ متری، زمین بازی برای کودکان، زمین ورزش برای بزرگسالان، ۶ چشمه سرویس بهداشتی و آلاچیق برای پاتوق‌های محلی مجهز می‌شود.» استقامتی با تأکید بر افزایش سرانه فضای سبز در منطقه ۸ می‌افزاید: «در این منطقه در برخی محله‌ها با کمبود فضا، بافت متراکم جمعیت و کمبود زمین مواجه و به همین دلیل برای ایجاد فضای سبز با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم. به همین دلیل سعی کرده‌ایم از ظرفیت‌های موجود در محله که غالباً رها شده و بدون استفاده هستند استفاده کنیم.»

  • جلوگیری از ساخت برج و بارو 
معصومه حیدری پارسا/مدیر روابط‌عمومی شهرداری منطقه 8

با توجه به اینکه این روزها شاهد ساخت برج و بلند مرتبه‌سازی‌های متعدد در پایتخت هستیم، مدیریت شهری منطقه ۸ با تکیه بر ظرفیت‌های مغفول مانده محله اقدام به ایجاد باغ ایرانی کرده است. «معصومه حیدری پارسا» مدیر روابط‌عمومی شهرداری منطقه ۸ با یادآوری این موضوع، می‌گوید: «باغ سازور ریشه در گذشته دارد و مدیریت شهری منطقه برای احیای آن تلاش کرد تا برج و بارویی در این باغ ساخته نشود و شهروندان بتوانند از این باغ قدیمی لذت ببرند و از امکانات آن بهره‌مند شوند.

زمین باغ ایرانی در اسفند ماه سال گذشته خریداری شده و همزمان ساخت آن کلید خورد و با توجه به اینکه سرانه فضای سبز در این محله پایین است، بدون شک می‌تواند پاتوقی برای اهالی محله باشد و از طرفی با توجه به اینکه ماهیت اصلی این زمین باغ بوده، سعی شده فضای سبز آن دست نخورده باقی بماند و فقط به امکانات مختلفی مجهز شود.» به گفته حیدری پارسا، بدون شک با افتتاح این پروژه کیفیت زندگی در محله زرکش تغییر خواهد کرد.  

  •  تأمین امنیت باغ اولویت دارد 
سید باقر معصومی/دبیر شورایاری محله زرکش

ایجاد باغ ایرانی در محله سازور حرکت مثبت و خوبی تلقی می‌شود اما این نگرانی وجود دارد که امنیت در این باغ به مخاطره بیفتد. «سید باقر معصومی» دبیر شورایاری محله زرکش در این‌باره می‌گوید: «ایجاد باغ ایرانی با هدف افزایش سرانه فضای سبز در محله زرکش بسیار مورد توجه اهالی قرار گرفته است. مدیریت شهری منطقه برای تملک این باغ و تبدیل آن به باغ ایرانی تلاش‌های بسیاری کرده اما در صورتی این طرح موفق خواهد بود که امنیت در این باغ به مخاطره نیفتد. واقعاً حیف است پس از تلاش‌های شبانه‌روزی شهرداری منطقه در این بوستان شاهد تردد افراد معتاد و کارتن‌خواب باشیم.»

معصومی می‌گوید: «اگر امنیت این باغ وسیع تأمین نشود، زمینه‌ تردد افراد معتاد و کارتن‌خواب در نقاط مختلف این باغ فراهم می‌شود.» او به جانمایی کانکس نیروی انتظامی اشاره می‌کند و می‌افزاید: ‌ «جلساتی با کلانتری داشته‌ایم و پیشنهاداتی در خصوص جانمایی کانکس نیروی انتظامی از سوی شورایاری محله زرکش مطرح شده است که امیدواریم به نتیجه برسد.»

  •  ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی باغ ایرانی 

یکی از درخواست‌های شهروندان برای رونق بیشتر باغ ایرانی در محله زرکش، انتقال ساختمان سرای محله زرکش به این باغ است. «مونا محسنی» یکی از ساکنان محله زرکش در این‌باره می‌گوید: «باغ ایرانی قطعاً با استقبال خوبی از طرف اهالی محله زرکش روبه‌رو خواهد شد و بهتر است مسئولان مقدمات انتقال ساختمان سرای محله زرکش را که در یکی از کوچه‌های فرعی این محله قرار دارد فراهم کنند. در واقع با ساخت یک ساختمان در انتهای این باغ می‌توان رونق این بوستان را بیشتر کرد و از طرفی ایجاد یک فضای فرهنگی و اجتماعی در دل یک باغ ایرانی می‌تواند این امکان را برای شهروندان دلخواه و دلپذیر کند که پاتوق دنجی در محله داشته باشند و از طرفی اوقات فراغت سالمندان، کودکان و جوانان تأمین می‌شود.»

کد خبر 558441

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha