کرونا که آمد بیشتر کسب و کارها کساد شد و عده‌ زیادی بیکار شدند. شرایط اقتصادی وخیم فشار زیادی بر مردم وارد کرده است.

چرخ ها عليه كرونا

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده:  یکی از مشاغلی که از شرایط کرونا تأثیر پذیرفت، بنگاه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی و مراکز تولیدی بود. این در حالی است که سال گذشته در منطقه ۱۵، یک مرکز کارآفرینی با هدف ایجاد شغل برای اهالی محله‌های مسعودیه، مشیریه و رضویه ایجاد شده بود که بیشتر بانوان سرپرست خانوار و بدسرپرست و نیازمند در آنجا مشغول دوخت لباس مردانه بودند. با شیوع کرونا در اسفند سال گذشته این افراد بیکار شدند، اما در ادامه، «عبدالله صفری» مدیر این مرکز با همکاری شهرداری منطقه و تغییر نوع تولید از لباس مردانه به ماسک نگذاشت کارمندانش بیکار بمانند.  

انگار همین دیروز بود که خبر راه‌اندازی مرکز کارآفرینی شکوفا در منطقه ۱۵ به گوشمان رسید؛ مرکزی که توسط شهرداری در اختیار یک کارآفرین قرار گرفت و قرار بود تعداد زیادی از بانوان نیازمند و سرپرست خانوار در آنجا مشغول کار شوند که همین‌طور هم شد؛ عده زیادی از بانوان و حتی آقایان در مرکز شکوفا مشغول کار شدند و پیراهن و شلوار مردانه تولید می‌کردند. عبدالله صفری که با هزینه شخصی خود این مرکز را تجهیز کرده بود، به‌عنوان یک برند لباس مردانه در صنعت پوشاک مطرح و زبانزد بود.

از طرفی بازار خوبی برای تولیدات او فراهم بود و اجناس کارگاه تولیدی او در این صنعت حرفی برای گفتن داشت. بیش از ۹۰ نفر در این کارگاه مشغول کار بودند تا اینکه خبر شوم شیوع کرونا همه را غافلگیر کرد. در آن زمان، روز ۱۲ اسفند که قرار شد مرکز تعطیل شود، می‌توانست آخرین روزکاری کارمندان این مرکز باشد که خوشبختانه این‌گونه نشد و مجدداً در اواخر اسفند آنها به سر کار خود باز گشتند اما این بار نه برای تولید لباس بلکه برای تولید ماسک.  

  • سخت‌ترین تصمیم کاری‌ام را گرفتم

استفاده از پارچه مرغوب، ماشین‌آلات مدرن و نیروی کار متخصص، یکی از رمزهای موفقیت برند لباس ‌مردانه با عنوان «طراحان نامی» بود که در مرکز کارآفرینی شکوفا تولید می‌شد. صفری در این‌باره می‌گوید: «با شیوع کرونا دیگر نتوانستیم به کار خود ادامه بدهیم و در واقع صنعت پوشاک در آن شرایط یک صنعت ورشکسته توصیف می‌شد چون محدودیت جدی در روند تولید ایجاد شده بود. برای همین، سخت‌ترین تصمیم کاری‌ام را گرفتم و تمام حق و حقوق نیروها را دادم و به آنها گفتم فعلاً تا ریشه‌کن شدن کروناکاری نمی‌توانیم انجام بدهیم. وقتی می‌گویم سخت‌ترین تصمیم‌کاری اغراق نمی‌کنم.

من چطور می‌توانستم با نیروهایی تسویه کنم که بیش از ۱۰ سال با آنها کار کرده بودم.» او در ادامه به رایزنی‌های خود با شهرداری در خصوص تغییر نوع تولید اشاره می‌کند و می‌گوید: «رایزنی‌هایی با معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه انجام دادم و گفتم اگر به دلیل شرایط فعلی ماسک نیاز داشته باشید من حاضر هستم که این کار را به عهده بگیرم و شهرداری هم در این زمینه بسیار همکاری کرد.»

  • نمی‌خواستم نیروهایم را از دست بدهم

اینکه مدیر یک مرکز تولیدی در محله ‌ای کم برخوردار، به دلیل کرونا کسب و کارش دچار رکود شود اما باز هم دغدغه معیشت کارمندانش را داشته باشد تحسین برانگیز است. صفری در خصوص دعوت مجدد از کارمندانش به کار این‌گونه توضیح می‌دهد: «در نهایت با موافقت شهرداری در ۲۵ اسفند سال ۹۹ با ۴۰‌درصد ظرفیت کارمندان، کار تولید ماسک را آغاز کردیم اما باز دلم راضی نبود چون نمی‌خواستم بقیه نیروهایم را از دست بدهم و می‌خواستم با تمام ظرفیت کارمندان به تولید ماسک بپردازم. قبل از شیوع کرونا ۹۳ کارمند داشتم و با افزایش تولید ماسک این تعداد را در اواخر فروردین سال ۹۹ به ۱۲۷ نفر رساندم و در حال حاضر با تمام قوا مشغول تولید ماسک هستیم و ماسک سازمان‌های مختلف از جمله شهرداری منطقه و مرکز، امور بانوان، مترو، شرکت گاز و اداره برق و دادگستری را تأمین می‌کنیم.»

  • اشتغالزایی برای بانوان 

با توجه به اینکه ملزومات اولیه تولید ماسک از جمله چرخ خیاطی در این مرکز فراهم بود اما باز هم نیاز به خرید یکسری دستگاه‌ها بود. صفری در این زمینه می‌گوید: «من برای تولید ماسک یکسری ماشین‌آلات جزئی خریداری کردم از جمله دستگاه برش، پرس و چین‌انداز که بتوانم کار را به درستی پیش ببرم. در حال حاضر علاوه بر کارمندانی که در مرکز شکوفا مشغول کار هستند، عده‌ای دیگری از بانوان هم به‌صورت غیرمستقیم با ما همکاری می‌کنند و در واقع نان ماسک سر سفره آنها هم می‌رود. از جمله اینکه در حال حاضر ۲۰۰ بانوی سرپرست خانوار، بد سرپریست و نیازمند در مراکز کوثر با مواد اولیه که در اختیارشان قرار می‌گیرد مشغول تولید ماسک هستند و عده‌ای از بانوان هم که چرخ خیاطی دارند در منازل خود این کار را انجام می‌دهند و در نهایت ماسک‌ها پرس، ایزوله و بسته‌بندی و به مراکز مختلف ارسال می‌شوند.»

  • پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود

در حال حاضر در مرکز کارآفرینی شکوفا تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود. صفری با اشاره به اهمیت سلامت کارمندانش می‌افزاید: «کارمندانم برایم در حیطه کار از همه چیز مهم‌تر هستند و همیشه نمی‌توان هر چیزی را با واحد پول سنجید. به همین دلیل، با هزینه شخصی خودم برای این مرکز دستگاه تونل استریل خریدم تا کارمندان به محض ورودشان داخل تونل استریل بروند و ضدعفونی شوند و از طرفی هر روز صبح کارمندان تب‌سنجی می‌شوند و محلول ضدعفونی‌کننده در اختیارشان قرار می‌گیرد و حتی برای حفظ سلامت کارمندان وعده ناهار را در همین مجموعه برای آنها تدارک دیده‌ایم و هیچ کارمندی اجازه ندارد از بیرون ناهار همراه خود بیاورد.»

صفری به حاشیه سود پایین ماسک اشاره می‌کند و می‌گوید: «در مقایسه با سود تولید لباس مردانه، تولید ماسک سود پایینی دارد اما باید با شرایط فعلی ساخت. برای من اولویت این بود که نیروهای قدیمی‌ام را از دست ندهم و شاهد بیکار شدنشان نباشم و راضی بودم که تعداد بیشتری از این افراد در این مکان مشغول کار شوند.»

  • تولید روزانه ۱۱۰ هزار ماسک در مرکز شکوفا

«اکبر مختاری» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۵ درباره تولید ماسک در مرکز کارآفرینی شکوفا می‌گوید: «تغییر رویکرد تولید را با مدیر مرکز کارآفرینی شکوفا مطرح کردیم و با همکاری و پیگیری خوشبختانه توانستیم خط تولید ماسک را در این مرکز راه‌اندازی کنیم. هدف اصلی ما از این اقدام این بود که از شرایط فعلی کمال استفاده را ببریم که هم برای بانوان و حتی آقایان اشتغالزایی صورت بگیرد و هم کالایی که نیاز جامعه است را تولید کنیم. خوشبختانه نیروهای کار این مرکز بیکار نماندند و به سرعت در کار تولید ماسک خبره شدند. در حال حاضر روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار ماسک در این مرکز تولید می‌شود که هم جوابگوی نیاز شهرداری منطقه است و هم برای سازمان‌های دیگر ارسال می‌شود.»

کد خبر 558416

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha