اولین جلسه علنی بهارستان بعد از ۱۵ روز تعطیلی و البته اظهارنظرها و مواضع ضد دولتی برخی نمایندگان در روزهای گذشته، در حالی برگزار شد که این جلسه مصادف شده بود با پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران بر اساس برجام.

ظریف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایران، رئیس جمهوری این رویداد را یک پیروزی سیاسی برای ایران می‌داند. اهمیت این رویداد در کنار رفع تحریم‌های چند ساله، تلاشی است که امریکایی‌ها از چند ماه پیش مانع‌تراشی بر سر آن را شروع کرده بودند. رهاورد ترامپ و پمپئو، رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه دولت امریکا در جلسه ۲۴ مرداد شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تنها کسب یک رأی مثبت از «جمهوری دومینیکن» بود. بر همین اساس این اتفاق بی‌نظیر تاریخی را کارشناسان و صاحبنظران یک شکست بزرگ سیاسی و حقوقی برای کاخ سفید ارزیابی کردند. با این وصف انتظار می‌رفت فارغ از نگاه‌های سیاسی و جناحی جلسه علنی دیروز مجلس تحت‌الشعاع این رویداد قرار گیرد و نمایندگان مجلسی که اکثریت آن در اختیار اصولگرایان است نسبت به این موفقیت سیاسی روی خوش نشان دهند.

به‌نظر می‌رسد توئیت دیروز حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری ناظر بر همین وضعیت در مجلس باشد: «در عجبم از جماعتی که دائماً از نبرد نظامی سخن می‌گویند، اما از شکسته شدن حصر تسلیحاتی و صنایع دفاعی ایران دم نمی‌زنند. وقت آن است که نیروهای مسلح و وزارت دفاع درباره اهمیت این موفقیت روشنگری کنند.»  

سخنان روز چهارشنبه حسن روحانی در جلسه هیأت دولت درباره صلح امام حسن(ع) و اینکه در زمان صلح باید صلح کنیم و در زمان جنگ باید بجنگیم و البته این سخن که امام حسن مجتبی وقتی دیدند اکثریت جامعه صلح می‌خواهد، صلح کردند، با واکنش تند جبهه دلواپسان و مخالفان دولت روبه رو شد چرا که به‌زعم آنها رئیس جمهوری چه بسا در تدارک مذاکره یا اصطلاحاً صلحی جدید با امریکاست. مجتبی ذوالنور نماینده اصولگرای قم شدیدترین واکنش را نشان داد و نوشت که اگر بر اساس منطق روحانی بخواهد عمل شود رهبر انقلاب باید هزار بار فرمان اعدام روحانی را صادر کند.

مخالفان صلح اما در روزی که برجام برای حوزه نظامی و تسلیحاتی دستاورد داشت، نه تنها سخنی درباره آن نگفتند که اتفاقاً محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه را که مسئولیت مذاکرات هسته‌ای را عهده دار بود با طرح ۸ سؤال به مجلس احضار کردند!

علیرضا سلیمی نماینده محلات از نمایندگان مخالف برجام در مجالس نهم، دهم و یازدهم سه سؤال از ظریف دارد. درباره علت عدم اقدام قاطع در مقابل قطعنامه شورای حکام، علت عدم موضع مناسب در برابر زیاده‌خواهی‌های برخی کشورهای اروپایی و علت مذاکره با امریکا خارج از چارچوب برجام و در نهایت علت عدم اقدام متناسب با طرف‌های مقابل ایران در برجام.

محمد حسن آصفری از منتقدان دولت در مجلس نهم و یازدهم هم دو سؤال از ظریف مطرح کرده است. درباره علت وارونه جلوه دادن مذاکرات و ارائه گزارش غلط به مردم و علت عدم اقدام وزارت خارجه برای فعال شدن سفارتخانه‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی.

جواد کریمی قدوسی چهره شناخته شده مخالف برجام و ظریف هم از وزیر خارجه سؤال کرده درباره علت اعلام کد مذاکره با امریکا پس از شهادت سردار سلیمانی و درباره موضع مطرح شده در جلسه ۱۵ تیر و ایجاد تنش در صحن علنی.

زهره الهیان نماینده تهران و تعدادی از نمایندگان دیگر هم از وزیر خارجه درباره علت عدم اقدام جدی وزارت خارجه جهت آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف طرح سؤال کرده‌اند.

فارغ ازشأن نزول این سؤالات که موضوع برخی از آنها به قبل از مجلس یازدهم هم برمی‌گردد، گویا نمایندگان مجلس با طرح این سؤالات در روزی که انتظار یک تشکر خشک و خالی از وزیر خارجه می‌شد، اینگونه به او پاداش دادند!

در جلسه دیروز از میان تذکرها و نطق‌های مجلسی‌ها نشانی از پایان تحریم‌های تسلیحاتی نبود جز اشاره‌ای کوتاه در نطق رئیس مجلس و البته علیرضا نوری سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس. قالیباف در بخشی از نطق خود پایان تحریم‌های تسلیحاتی را یک شکست قابل توجه برای دولت پرمدعا اما ناتوان و منزوی امریکا خواند و بدون اشاره به اینکه این شکست چگونه حاصل شده، گفت: «تبدیل این شکست امریکا به یک دستاورد راهبردی برای ملت ایران چیزی نیست که فقط با سخنرانی اتفاق بیفتد بلکه باید گام‌های مهمی در واکنش متناسب و بازدارنده در قبال فشارهای بیشتر امریکا و همچنین خرید و فروش سلاح انجام پذیرد.»

غلامرضا نوری سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی اما تنها نماینده‌ای بود که در تذکری گفت: «شکست دو باره امریکا در مجامع بین‌المللی مرهون برجام و در بستر توافق هسته‌ای رخ داده است. این که امروز تحریم تسلیحاتی کشور به پایان رسیده و می‌توانیم وارد بازار تسلیحات دفاعی شویم همه در بستر توافقنامه هسته‌ای انجام شده است.»

کد خبر 558360

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 266
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • Hadi IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    شمامردم را بااین خبر بی ارزش و بی خاصیت گذاشتید سرکار واقعا"عجیبه که دیگه چراخودتونم میذارید سرکار؟
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    کدوم برجام یا خیلی----یا خودتونوبه-----میزنین
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    اقای ظریف تشکرمیکنیم که تحریم تسلیحاتی رابرداشتی ویخچالوسفره کوچک ملت راپراز کلت وتفنگ کردی میشه زحمت بکشید به دولت بگی دلارراهم ۳۵۰۰ کند ممنونم اکه ممکنه پرایدراهم همان ۱۰میلیون برگردون
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    چه تشکری بنده خدا دلار بالاتر از30تومان لابد اینم از دیپلماسی عالی ظریفه؟
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    اینها عصاره ملت هستند ولی دستگاه عصاره گیری ممکن است خراب شده باشد .
  • مسعود GB ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    سلام تسلیحات برای مردم آب و نون نمیشه این دولت کلا کشور رو رها کرده قیمتها روزانه چندبرابر میشه خدا لعنتشون کنه مرغ رفته کیلویی 27 هزار تومن، گوجه ده تومن، انواع میوه های دیگه همه بالای 15 تومن... بورس هر روز ریزش میکنه کلا این دولت برای کشور از همون اول نحسی آورده و تداوم داشته....تا انتهای تابستان امیدی به بهبود شرایط نیست....
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    در خرید و فروش آب و غذا مونده اید. چه جوری میخوایید اسلحه خرید و فروش کنید؟ عملا بود و نبود تحریم تسلیحات فرقی ندارد.
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    از كي مي ترسيد چرااين دولت رو بركنار نمي كنيد يك مشت طرفدار زير لحافي اين نفوذي ها رو بيرون بريزيد
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    ظریف متشکریم
  • مصطفی غفوری IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    این برداشته شدن تحریمهای تسلیحاتی با وجود خودکفایی خود نظامیان کشور در زمینه ی تجهیزات دفاعی چه سودی به حال مردم و چه دردی ازین همه فشار روی گردن مردم ایفا میکنه؟؟؟ گیرم صدبار امریکا در مجامع بین المللی شکست بخوره جناب تحلیلگر بگوو چی توو سفره ی مردم میاره؟؟ شما مرفهین بی درد، درد مردم و نمیفهمید. فقط زندگی مردم را طعمه ی این سیاسی بازیهای خودتون کردید. هیچ بوی دغدغه و دلسوزی مشکلات مردم در این خبرهاتون وجود نداره و نشون میده صاحب این سایت هم جزو اون بی دردهای جامعه هست. خوش باشین بدرود. ولی ما تا پای جان پای انقلاب و پشت آقای خامنه ای ایستاده ایم
  • ا IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    این مجلس صدای واقعی ملت زجرکشیده از هفت سال بی تدبیری و بی کفایتی هاس!
  • sm IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    مردم خر نیستن خودتون تحریم تسلیحاتی رو برقرار کردید
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    پایان خود تحریمی مبارکباد
  • مسعود IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    زمان احمق فرض کردن مردم گذشته پایان تحریم تسلیحاتی ۵ سال قبل بود که اربابان لیبرال شما به منظور خوش خدمتی به غرب آنرا تمدید کردند حال این روسیاهی را به عنوان دست آورد به خورد مردم ندهید
  • حمید IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    با سلام به نظر بنده اوضاع اقتصادی مردم خراب هست وباید هر راه کاری که وضع مردم رادرست میکند انجام داداگرچه صلح با آمریکا والا نمایندگانی که حقوق خوب ودرآمدهای کلانی دارن بهتر هست که مخالفت نکنن وآنان باید بروند سرخودرو دنا برای خودشان تصمیم بگیرن خواهشا بهترین کار رفع مش‌کلات مردم هست اگرچه با صلح با آمریکا
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    بشین تا از ظریف تشکر بشه، چقدر روتون زیاده اخه ، تابلوعه این متنو یه اصلاحطلب حامی روحانی نوشته ، واقعا ک پررو اید.
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    آقای مجتبی ذوالنور نماینده اصولگرای قم شما به اسم رهبری فقط دنبال منافع خودتونی>نون تو مملکت گیر نمیاد بازم داری میگی صلح نکنیم؟؟؟ گرین کارت کجا داری که خیالت راحته و از ادامه شرایط بد نمیترسی.
  • هموطن IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    این متن خبری کاملا یکطرفه است باید حرفهای طرفین مخالف و موافق شنیده شود. موافقین دولت از شکست امریکا در تحریم تسلیحاتی می گویند و آنرا دستاورد ظریف می دانند و طرف مخالف اولا تحریم تسلیحاتی را خودتحریمی ظریف در مذاکرات می دانند که اصلا در برجام دیده نشده و سخنان ولاورف وزیر خارجه روسیه دال بر این مدعاست که چرا ایرانی ها خودشان اصرار بر تحریم 10ساله تسلیحاتی ایران ارند درحالی که امریکایی ها این را مد نظر نداشتند؟حالا که با قدرت یافتن نظامی سپاه(که دولت روحانی با آن مخالف است)و نظر اروپایی ها و سازمان ملل(نه تلاش وزارت خارجه ایران) امریکایی ها طرفی نبستند.این تحریم (خودتحریمی تسلیحاتی)به پایان رسید را بعنوان دستاورد دولت قلمداد و آنرا پیروزی می نامند.درمقابل دولت به بهانه پیشگیری از تحریم ها خود تحریمی تسلیحاتی را مانند پروتکل(خود خواسته =خودتحریمی هسته ای) الحاقی انرژی هسته ای را ابزاری در کنار برجام برای لغو هرگز اجرا نشده تحریم ها می داند. قضاوت با عقول مردم!!!
  • مجید IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    واقعا وقاحت و پر رویی حدی داره اما نه در نظر این جماعت بی تدبیر و ناامید مملکت را ول کردن دارو ندار مردم رو هواست انتظار دست و جیغ و هورا هم دارن فقط لعن ونفرین است که مستحق آنید و بس
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    ابن یکم دلار که مونده هم به جای مواد غذایی دارو بدید اسلحه موشک بخرید بدید به کشورهای دیگه
  • محمد IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    من هم به نوبه خودم تشکرمیکنم.فقط بگین ازکجا باید اسلحه خرید؟!!!آخه دیشب نون نداشتیم گفتم حالا که خریداسله آزادشده یکی بخرم خودموبکشم