یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

چغندرکاران آذربایجان غربی با برداشت یک میلیون ۹۰۰ هزار تُن چغندر، عنوان نخست تولید این محصول را در ایران از آن خود کردند.

چغندرقند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، آذربایجان‌غربی با یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت، سالانه با تولید ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شامل یک میلیون و ۹۰۰ تُن چغندر قند، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب، ۷۰۰ هزار تن گندم و ۱۵۰ هزار تن انواع میوه‌های هسته‌دار ششمین استان تولیدکننده محصولات کشاورزی کشور محسوب است.

چغندرقند از محصولات کشاورزی پرآب است که در بیشتر نقاط دنیا در فصل پاییز کشت می‌شود تا بیشترین حجم آب مورد نیاز خود را از باران‌های پاییزی تامین ‌کند و بخش کمی از آن با آبیاری کشاورزان تامین ‌شود. میانگین برداشت چغندر قند به طور میانگین ۵۵ تُن در هکتار است که برخی از چغندرکاران توانسته‌اند بیش از یکصد تن را نیز برداشت کنند.

چغندر قند در آذربایجان‌غربی در فصل بهار کشت می‌شود و در ابتدای کشت با توجه به بارش‌های بهاری نیاز به آبیاری ندارد و پس از سبز شدن بوته آن عملیات مبارزه با آفت و علف‌های هرز باید در مزرعه شروع شود و تا زمان برداشت محصول نیاز به آبیاری مستمر دارد.

پاییز فصل برداشت این محصول شیرین از مزارع است و چغندرکاران برای برداشت ابتدا، با دستگاهی مخصوص به نام «سرزن» بوته را برداشت کرده و سپس با دستگاه مخصوص دیگری به نام «مویر» که چغندر را از دل خاک بیرون می‌کشد، اقدام به برداشت محصول و سپس بارگیری آن برای ارسال به کارخانه‌های قند می‌کنند.

آذربایجان‌غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و مقام نخست کشوری تولید، بیشترین سطح زیر کشت و عملکرد چغندر قند را در اختیار دارد به طوری که  از مجموع پنج میلیون تُن چغندر قند تولیدی در کشور، در حدود دو پنجم آن در این استان تولید می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی در این باره گفت: در سال زراعی گذشته در مجموع ۳۴ هزار هکتار از مزارع استان به کشت چغندرقند اختصاص یافت که پیش‌بینی می‌شود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تُن محصول از آن برداشت شود.

علی عیدی با اشاره به اینکه سال قبل ۲۸ هزار و ۲۰۰ هکتار چغندرقند در آذربایجان‌غربی کشت شده بود افزود: سطح زیر کشت چغندر قند استان در مقایسه با سال قبل از آن ۱۸ درصد افزایش یافته و این افزایش سطح زیر کشت در شمال استان و خارج از محدوده حوزه آبریز دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است. سطح کشت چغندرقند در شمال استان که در محدوده آبریز دریاچه ارومیه قرار ندارد،  در مقایسه با سال قبل در سطح ۲ هزار و ۵۹۲ هکتار بود در حدود ۵۰ درصد افزایش داشته ‌است. 

عیدی اضافه کرد: در بین شهرستان‌های آذربایجان‌غربی، پیرانشهر با ۱۴ هزار و ۳۰۰ هکتار سطح زیرکشت چغندر استان پیشتاز بوده و میاندوآب با سه هزار و ۷۰۰ هکتار،  نقده با سه هزار و ۱۰۰ هکتار و بوکان به سه هزار هکتار در جایگاه‌های بعدی قرار دارند و ماکو و چالدران نیز هر کدام با ۲۵۰ هکتار زیرکشت چغندر، کمترین میزان سطح کشت این محصول را به خود اختصاص دادند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۵۳ درصد از سطح کشت مزارع چغندر قند به صورت آبیاری بارانی،  ۴۵ درصد نشتی (جوی و پشته) و ۲ درصد نوار تیپ آبیاری می‌شود. در سال زراعی گذشته در مجموع ۱۱۰ هکتار از مزارع چغندر قند به صورت نشایی، هزار و ۱۱۵ هکتار به عنوان مزارع الگویی با تراکم کمتر و مابقی مزارع به شیوه معمولی کشت شده بود.

فعالیت ۵ کارخانه چغندر قند در آذربایجان‌غربی

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: پنج کارخانه چغندرقند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده و یک واحد در حال ساخت در مهاباد در مجموع به ظرفیت فرآوری سالانه ۲ میلیون تُن، موجب رونق این محصول در استان شده است.

عیدی افزود: این کارخانه‌ها در مجموع روزانه ظرفیت پذیرش ۱۸ هزار و ۷۰۰ تُن محصول را دارند که همین امر باعث شده چغندرکاران پس از برداشت محصول زمان بسیار کمی را در صف انتظار تحویل محصول صرف کنند.

وی با اشاره به اینکه ششمین کارخانه چغندرقند آذربایجان‌غربی در مراحل پایانی راه‌اندازی خود قرار دارد اظهار کرد: عملیات احداث کارخانه قند مهاباد که جزو مجهزترین کارخانه‌های قند کشور است در زمینی به مساحت ٣٠ هکتار در نزدیکی روستاهای قزلقوپی و کوسه کهریزە از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است.

عیدی افزود: این واحد هم اکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با ظرفیت روزانه پنج هزار تن محصول چغندرقند سالانه قادر است در هر دوره‌کاری ۵۰۰ هزار تن محصول را جذب و فرآوری کند.

کد خبر 558028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha