معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران به انتشار خبر کشف صدها هزار دلار داروی قاچاق از مبدا ایران در عراق واکنش نشان داد.

گمرك

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با توجه به انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر کشف صدها هزار دلار داروی قاچاق از ایران گفت: طبق بررسی های صورت پذیرفته توسط گمرکات مرزی کشور، صادرات هیچ‌گونه دارویی به کشور عراق از طریق مرزهای رسمی کشور صورت نپذیرفته است.

وی خاطرنشان کرد: صرفاً طی ماه گذشته چند محموله دارو از طریق قلمرو جمهوری اسلامی ایران و با رعایت کامل کلیه مقررات مربوطه و کنترل های لازم ترانزیت خارجی شده است که مبدأ این داروها نیز کشورهای خارجی بوده است. 

معاون گمرک ایران با بیان لزوم صدور مجوزهای قانونی از جمله مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای صادرات دارو افزود: صادرات کالاهای اساسی و ضروری از جمله دارو به خارج از کشور ممنوع است و داروهای اعلام شده نیز داروی ایرانی نبوده اند.

ارونقی پروسه واردات، انجام تشریفات گمرکی، ترخیص قطعی و توزیع داروهای خارجی در کشور را یک پروسه سیستماتیک برشمرد و اعلام کرد: ورود داروی خارجی به کشور با صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت صورت پذیرفته و این مرجع، داروهای ترخیص شده را تا مرحله توزیع ، رصد می نماید بنابراین صادرات مجدد این حجم دارو از مبادی رسمی، آنهم با ممنوعیت صدور دارو و کالاهای اساسی و ضروری، دور از ذهن به نظر می رسد و قطعاً می توان ابراز داشت خروج این محموله از طریق گمرکات کشور به خارج از کشور صورت نپذیرفته است. 

معاون گمرک ایران اشاره کرد: با توجه به اینکه در خبر منتشره اعلام شده است «... رانندگان کامیون ها قصد داشته اند از دست گمرک فرار کنند...»، منظور از گمرک، گمرکات داخلی کشور عراق است و ارتباطی به گمرکات مرزی کشور جمهوری اسلامی ایران ندارد.

ارونقی در خاتمه افزود: با توجه به کنترل های صورت گرفته از سوی گمرکات اجرایی، علی الخصوص گمرکات مرزی، روز ۲۳ مهر ماه بیش از ۵۳ هزار قوطی داروهای مکمل (۱٫۶۴۷٫۰۰۰ حبه قرص) و ۹۰ کیلوگرم شیلد و ۵ دستگاه photo polymer stap meker توسط پرسنل گمرک مهران کشف شده که پرونده به مراجع قضائی جهت رسیدگی ارسال شده است.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 557852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    5 0
    یکی میگه داروها ایرانی نبودن یکی میگه اصلا از گمرک رد نشدن یکی میگه رد سدن ولی ترانزیت بوده حداقل حرفاتونو یکی کنید !