روندهای درونی بازار سهام در سه هفته گذشته نشان می‌ دهد که بورس در هفته چهارم مهرماه روندی کم نوسان را در پیش خواهد داشت.

بورس هوم پيج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، بورس تهران در شرایطی به استقبال هفته چهارم مهرماه می‌رود که شاخص کل بورس نسبت به ابتدای ماه در سطح پایین‌تری قرار دارد. شاخص کل در پایان معاملات روز چهارشنبه در رقم یک میلیون ۵۶۱ هزار واحد ایستاد. در مجموع ۱۷ روز معاملاتی مهرماه، شاخص کل  ۱۳ روز در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار قرار داشته است، در حالی که در مجموع ۶۴ روز معاملاتی کل فصل تابستان تنها ۶ روز در این محدوده قرار داشت.

در روند صعودی تیرماه، شاخص کل تنها یک روز در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد ماند و خیلی سریع به کانال‌های بالاتر صعود کرد. به نظر می‌رسد بورس در مرحله‌ای قرار گرفته که نه دلیلی برای ریزش به کانال پایین‌تر دارد و نه فشاری برای انتقال به کانال بالاتر وجود دارد. گویی خط حمایت و خط مقاومت بورس در محدوده‌ی ۱.۵ میلیونی قرار گرفته‌اند. با این حال بررسی روند تغییرات عوامل درونی بازار می‌تواند به ما نشان دهد که بورس در چه مسیری قرار دارد.

  •  ارزش معاملات کل بازار سهام

در هفته سوم مهرماه، میانگین ارزش معاملات بازار ۱۶ هزار و ۸۹ میلیارد تومان بود که نسبت به میانگین هفته پیشین ۲۶ درصد رشد داشته است. میانگین ارزش معاملات در هفته دوم نیز نسبت به هفته اول ۱۶ درصد افزایش یافته بود. در واقع طی سه هفته ابتدایی ماه ارزش معاملات بازار روندی صعودی داشته است.  

  • ارزش معاملات خرد

میانگین ارزش معاملات خرد هفته سوم مهرماه ۱۳ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین ۲۷ درصد بیشتر است. ارزش معاملات خرد در هفته دوم نیز نسبت به هفته اول ماه ۲۴ درصد افزایش داشت. در سه هفته گذشته ارزش معاملات خرد بورس رشد داشته است.  

  • ارزش صف‌های فروش

میانگین هفتگی ارزش صفوف بازار در هفته سوم مهرماه نسبت به هفته دوم مهرماه کاهش داشت. میانگین ارزش صف‌های فروش هفته اخیر هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین ۳۱ درصد کاهش یافته است. میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته دوم نیز نسبت به هفته اول ماه ۴۵ درصد کاهش یافته بود.  

به نظر می‌رسد اگر روند کاهشی میانگین صف‌های فروش ادامه یابد، بورس به طور میانگین هفته‌ای صعودی را در پیش خواهد داشت.

  • ارزش صف‌های خرید

میانگین ارزش صف‌های خرید بورس در هفته سوم مهرماه هزار و ۴۷۴ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته دوم ماه ۱۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. در حالی که میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته دوم ماه نسبت به هفته پیشین ۱۱۰ درصد رشد داشت.  

  • ورود و خروج پول حقیقی

مجموع تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در سه هفته ابتدایی مهرماه منفی بوده است. یعنی هر هفته بورس با خروج پول حقیقی مواجه شده است. در هفته سوم مهرماه در مجموع ۸۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد که نسبت به هفته پیشین ۸۷ درصد کاهش یافته است. مجموع پول حقیقی خروجی در هفته دوم نیز نسبت به هفته اول ماه ۹۱ درصد کاهش یافته بود.  

  • پیش بینی بورس هفته

بررسی روندهای درونی بازار نشان می‌دهد که بورس در هفته چهارم مهرماه به طور میانگین روندی کم‌نوسان را در پیش خواهد داشت. اگر رشد میانگین ارزش معاملات و وجود مازاد عرضه در بازار، در هفته چهارم نیز تداوم داشته باشد شاخص بورس با ریزش همراه خواهد بود، اما از طرف دیگر، اگر روند نزولی خروج پول حقیقی ادامه یابد و بورس شاهد ورود پول‌های حقیقی باشد سهام‌داران می‌توانند امیدوار باشند که ورود پول‌های حقیقی به مازاد تقاضا و رشد شاخص‌های بورس منجر شود.  

کد خبر 557825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha