درحالی که ماسک از 6-5 ماه پیش در کنار فاصله‌گذاری فیزیکی به عنوان تنها راه‌های نجات از کرونا شناخته شده‌اند اما در ویدئویی که دو سه روزی است دست به دست می‌شود دکتر جیمز میهان پزشک متخصص علوم ایمنی در مورد مضرات ماسک و الزام ناگهانی آن حرف می‌زند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، در این ویدئو، بخشی از صحبت های دکتر جیمز میهان پزشک متخصص علوم ایمنی در مورد تاثیرات ماسک را می‌بینید. او اشاره می‌کند چرا در ماه‌های اول نهادهای بهداشتی هیچ توصیه‌ای به ماسک نداشتند و البته می‌گفتند ماسک فایده‌ای ندارد ‌اما چند ماه بعد، توصیه‌ها عوض شد. نکته‌ای که میهان اشاره می‌کند، هنوز یکی از تاکیدات دونالد ترامپ در مخالفتش با ماسک است که حتی منجر به کنایه و تمسخر بایدن هم شد. 

این ویدئو، یکی از چندین ویدئویی است که درباره بی‌فایده بودن ماسک و حتی مضراتش در فضای مجازی منتشر شده است. ادعاهایی که مشابه ادعاهای مخالفان نزدن واکسن است.

با این حال، چنین ادعاهایی که در روزهای گذشته دوباره سر زبان‌ها افتاده پاسخ‌های روشنی دارد. سازمان جهانی بهداشت و نهادهایی چون «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا» و «کلینیک مایو» به همه‌ مردم توصیه می‌کنند از ماسک استفاده کنند. اما نکته‌ اینجاست که تاکنون هیچ نهاد معتبری اعلام نکرده استفاده از ماسک به تنهایی در مقابل ویروس کرونا ایمنی ۱۰۰ درصد ایجاد می‌کند. هنوز هم برای عموم جامعه افرادی که علائم کووید ۱۹ ندارند، شستن دست‌ها و همچنین رعایت فاصله فیزیکی در کنار استفاده از ماسک، توصیه‌ اصلی کارشناسان برای جلوگیری از ابتلا است. این نکته بارها حتی از سوی مقامات وزارت بهداشت هم تاکید شده که ماسک به تنهایی کافی نیست و باید فاصله‌گذاری فیزیکی و منع تردد غیرضروری را رعایت کرد.

البته کارشناسان تاکید می‌کنند استفاده نادرست از ماسک‌ها، ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای افراد شود.

غیر از این کارشناسان پیش از این توضیح داده‌اند که چرا ماسک و به‌خصوص ماسک‌های N95 در جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ موثرند. پیش از این یواس‌ای تودی در گفتگو با متخصصان سلامت و چند فیزیکدان توضیح داده که چرا با وجود اینکه ذرات ویروس بسیار ریزند، ماسک می‌تواند از انتقال آن جلوگیری کند. به عنوان مثال ویروس‌ها به تنهایی از دهان و بینی خارج نمی‌شوند بلکه به یکدیگر یا به مولکول‌های دیگری متصل می‌شوند که در نهایت ممکن است از ماسک عبور نکنند. توضیحات تخصصی دیگری نیز درباره موثر بودن ماسک‌ها وجود دارد که در این مقاله می‌توانید آن را پیدا کنید. هرچند که همچنان گفته شده حتی ماسک N95 نیز نمی‌تواند به طور «کامل» جلوی انتشار ویروس کرونا را بگیرد، بلکه استفاده از آن «موثر» است.

کد خبر 557821

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    9 0
    اوکی. پس نگن ماسم نمی زنید، جریمه میشید. بلکه باید سه گزینه استفاد درست از ماسک، رعایت فاصله گذاری و شستشوی دست ها در کنار هم رعایت بشه. فقط بگیم باید ماسک بزنید کافی نیست. خود من بخاطر خرج و خارجم، هفته ای 2 بار ماسکم رو عوض می کنم، اما می زنم. ولی توو مترو و اتوبوس نمیشه واقعا فاصله رو رعایت کرد.