پنجمین مرحله طرح فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو با یک اتفاق عجیب و تا حدودی جدید رقم خورد.

ايرانخودرو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، رصد مرحله چهارم و مرحله جدید فروش فوق‌العاده این شرکت بیانگر آن است که دو خودرو «پژو ۲۰۶ صندوقدار» و «پارس بنزینی» در مرحله پنجم ارزان‌تر از سری چهارم عرضه می‌شود.

  • سود ۱۸۰ درصدی خرید ۲۰۶

پژو ۲۰۶ صندوق‌دار که طی هفته‌های اخیر نوسان قیمتی بسیاری را تجربه کرده بود در مرحله جدید با قیمت مصوب ۱۰۴ میلیون تومان عرضه‌ شده این در حالی است که در مرحله قبل فروش فوق‌العاده قیمت مصوب این خودرو بیشتر از ۱۰۷ میلیون تومان بود با این حساب می‌توان گفت ۲۰۶ صندوق‌دار در پنجمین مرحله طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو سه میلیون تومان ارزان‌تر قیمت‌گذاری شده است.

در حال حاضر ۲۰۶ صندوق‌دار در بازار حدود ۳۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است؛ بنابراین شکاف قیمتی خودرو پیش‌فروش شده با قیمت بازار در حال حاضر بیش از ۱۸۰ درصد است. با توجه به این‌که تحویل خودرو ۹۰ روزه است اگر همین شکاف تا سه ماه آینده برقرار بماند خریدار خودرو در این مرحله می‌تواند ۱۸۰ درصد در سه ماه سود کند مگر این‌که قیمت خودرو در مدت‌زمان باقی‌مانده کاهش جدی داشته باشد.

اما در نوسان رو به بالای قیمت‌ها یک خودرو دیگر نیز ارزان شده است.

«پارس بنزینی» در مرحله چهارم  فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو ۱۰۲ میلیون تومان قیمت خورده بود، اما در این مرحله قیمت مصوب آن ۹۷ میلیون تومان تعیین‌ شده است؛ به این طریق این خودرو نسبت به دور قبل ۵ میلیون تومان ارزان‌تر شد. مقایسه قیمت عرضه‌شده این خودرو از سوی کارخانه با کمترین قیمت بازار هم نشان از شکاف ۱۰۰ درصدی دارد. با این حساب اگر قیمت خودرو در سه ماه آینده در همین سطوح تثبیت شود خریدار خودرو ظرف ۹۰ روز بیش از ۱۰۰ درصد سود می‌کند.

  • پنج گمانه از ارزان‌سازی قیمت خودرو

اما در شرایطی که اکثر قیمت‌ها در بازار خودرو نوسان رو به بالا دارد چرا یک شرکت قیمت خودرو را کاهش داده است؟ به گفته برخی از فعالان بازار خودرو شاید یکی از دلایل این اقدام ایران‌خودرو را بتوان به خبر اعلام‌ شده مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا نسبت داد. عرضه خودرو در بورس کالا طرحی است که از سوی بهارستان نشین ها در حال پیگیری است و بر اساس آن هر فرد در طول سال تنها یک‌بار می‌تواند از بورس کالا خودرو بخرد و اجازه فروش آن را تا دو سال بعد نخواهد داشت. از منظر این گروه ایران‌خودرو خواسته با انعطاف در قیمت دو محصول با حوزه سیاست تنظیم رابطه کند.

اما گمانه بعدی به تعیین تکلیف کرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت بازمی‌گردد، فعالان صنعت خودرو معتقدند که با تعیین وزیر صمت امکان نظارت در بازار خودروهایی که طرفداران بیشتری دارند فراهم می‌شود و این امر موجب شده تا ایران‌خودرو عرضه باقیمت کمتر را در دستور کار قرار دهد تا در همین شروع کار وزیر جدید برای او سیگنال مثبتی ارسال کرده باشد.

اما گروه سوم اعتقاد دارند با توجه به هزینه‌های شرکت و وضعیت درآمدی حتماً در خودروهای عرضه شده اتفاقی رخ‌داده که شرکت در چنین بازار داغی حاضرشده با قیمت پایین‌ترین خودرو را پیش‌فروش کند. از این منظر شاید بتوان اصلی‌ترین گمانه را حذف برخی از آپشن ها عنوان کرد، اقدامی که می‌تواند اثر بسیاری در قیمت خودرو داشته باشد و موجب شود تا هرچند بسیار کم ولی خودروهایی که فروش فوق‌العاده شده‌اند باقیمت ارزان‌تر به دست برندگان قرعه‌کشی برسد.

گمانه بعدی که برخی از فعالان به آن اشاره می‌کنند به افت کیفیت برخی از قطعات داخلی خودرو بازمی‌گردد، به اعتقاد این فعالان با توجه به کمبود برخی از قطعات در بازار، خودروسازان ناچار به تکمیل خودروهای دپو شده در انبارها شده‌اند که در برخی موارد کیفیت این قطعات پایین‌تر از حد معمول است که این امر نیز بر قیمت خودرو اثرگذار خواهد بود.

اقتصادنیوز دو روز پیگیر بود تا از مدیران ایران‌خودرو و بخش رسانه‌ای این شرکت دلیل چنین قیمت‌گذاری را به‌طور رسمی جویا شود اما در دو روز پیگیری امکان دریافت پاسخ ممکن نشد. در طول دو روز مدیران گفتند به دلیل جلسات پی‌درپی امکان صحبت ندارند!!.

جزئیات فروش فوق‌العاده ۸ محصول سایپا | اسامی خودروها و زمان تحویل

کد خبر 557675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha