فرماندار خداآفرین از اصابت ۱۰ فروند موشک طی پنج ساعت به روستاهای این شهرستان خبر داد.

جنگ قره باغ

به گزارش همشهری آنلاین، علی امیری‌راد در تشریح جزئیات این حادثه اظهار کرد: به دنبال ادامه درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ساعت ۱۱ صبح تا چهار بعد از ظهر پنجشنبه ۲۴ مهر، یعنی در کمتر از ۵ ساعت،، ۱۰ فروند موشک به روستاهای این شهرستان اصابت کرده است.

علی امیری راد، فرماندار خداآفرین

وی به ایسنا گفت: این موشک‌ها به روستاهای کدخدالو و قلی‌بیگلو در شهرستان خداآفرین اصابت کرده و باعث ویران شدن یک منزل مسکونی در روستای قلی‌بیگلو و مصدوم شدن یک نفر بر اثر خرابی به بار آمده، شد. امیری‌راد در خاتمه خاطرنشان کرد: برخلاف اخبار منتشر شده در فضای مجازی، فرد مصدوم شده در این حادثه به دلیل خرابی به بار آمده، آسیب دیده است، نه بر اثر اصابت موشک.

بر اساس این گزارش، از زمان آغاز درگیری در منطقه قره باغ تعدادی گلوله جنگی و موشک به روستاهای مرزی آذربایجان شرقی اصابت کرده، چنانکه در ۱۸ روز گذشته بیش از ۵۰ گلوله راکت و خمپاره به روستاهای خداافرین اصابت کرده است. شهرستان مرزی خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در حاشیه رودخانه ارس و در ضلع جنوبی جبهه جنگ قره باغ بین ارتش های جمهوری  آذربایجان و ارمنستان واقع شده است.

وعده مقامات دو کشور همسایه 

این در حالی است که چندی پیش  و حدود ده روز پس از آغاز درگیری ها در قره باغ، مقامات هر دو کشورآذربایجان و ارمنستان از ایران به دلیلی اصابت موشک‌های جنگ به خاک ایران عذرخواهی کردند. جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه آمادگی و اشراف نیروهای مرزبانی و انتظامی بالاست، گفت:آذربایجان و ارمنستان ضمن عذرخواهی از شلیک اشتباهی راکت و گلوله به سمت ایران، قول دادند تکرار نشود.

وعده ای که البته به آن عمل نشد و تا کنون ده ها را کت و موشکک به خاک ایران اصابت کرده است.

واکنش ایران به اصابت راکت‌های جنگی به مناطق مرزی

برهمین اساس و با توجه به تکرار این رخدادها و اصابت مجدد و مکرر موشک به روستاهای مرزی،  واکنش شدید وزارت خارجه کشورمان را در پی داشت. سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اصابت چندین فقره راکت جنگی به مناطق مرزی کشورمان اظهار کرد: متاسفانه اخبار نگران‌کننده‌ای در این زمینه طی روز جاری گزارش شده است که به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

سعید خطیب‌زاده

 سعید خطیب‌زاده ضمن تکذیب برخی شایعات مبنی بر اقدام متقابل از سوی نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: حفظ امنیت و آرامش شهروندان ایرانی ساکن در مناطق مرزی خط قرمز نیروهای مسلح کشورمان به شمار می‌رود و در صورت تکرار اینگونه گلوله‌پراکنی‌ها، جمهوری اسلامی ایران بی‌تفاوت نخواهد ماند.

به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز در پی اصابت گلوله‌های شلیک شده به خاکش، در یادداشتی رسمی اعتراض شدید خود را به جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابلاغ کرد. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز (شنبه) ۱۲ مهر ماه در خصوص گزارش‌های برخی تعرضات انجام شده به خاک جمهوری اسلامی ایران در جریان درگیری‌های اخیر بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان با بیان اینکه تحرکات در مناطق مرزی کشورمان به طور جدی و با حساسیت تمام از سوی جمهوری اسلامی ایران در حال رصد بوده، عنوان کرد: در این ارتباط  ضمن اعلام غیر قابل تحمل بودن هرگونه تعرض از سوی هر یک از طرف‌های درگیر در منطقه به خاک کشورمان، به همه طرف‌ها در زمینه مراقبت لازم در این خصوص هشدار جدی می‌دهیم.

تصاویر خسارات وارد شده به روستاهای مرزی

تصاویر فرمانداری خداآفرین از ویران شدن یک منزل مسکونی در روستای قلی‌بیگلو این شهرستان را ببینید:

خسارات اصابت موشک به روستاهای خداآفرین 
خسارات اصابت موشک به روستاهای خداآفرین 
اصابت موشک به روستاهای خداآفرین 
اصابت موشک به روستاهای خداآفرین 

روز یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و  وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد. بر اثر این مناقشه هفت شهرستان جمهوری آذربایجان به اشغال نیروهای ارمنستانی درآمد. سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشته است.

کد خبر 557660

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha