پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
۰ نفر

واکنش انتقادی مسئولان، سیاستمداران، شخصیت‌ها و گروه‌های مقاومت عراق به اهانت اخیر «هوشیار زیباری» وزیر اسبق دارایی به سازمان الحشد الشعبی همچنان ادامه دارد.

زیباری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، زیباری پیشتر در یک مصاحبه تلویزیونی با توهین به نیروهای بسیج مردمی عراق مدعی شد که "حمله گروه‌های عراقی به پایگاه‌های آمریکا در اربیل به این دلیل است که آنها اقلیم کردستان عراق را نزدیک [متحد] آمریکا می دانند و این گروهها همانطور که داعش به بغداد و اربیل حمله می کرد به این ها حمله می‌کنند".

«ثامر ذبیان» نماینده فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق امروز پنجشنبه ۲۴ مهر ماه در واکنش به این گفته های اهانت آمیز، خواهان اتخاذ تدابیر حقوقی علیه هوشیار زیباری وزیر اسبق دارایی و عضو ارشد حزب دموکرات کردستان عراق به خاطر تعرض به ساحت سازمان الحشد الشعبی شد.

وی گفت: "علت واقعی این اظهارات اهانت آمیز به خاطر نگرانی حزب دموکرات کردستان عراق از رشد قدرت الحشد الشعبی است."

این نماینده فراکسیون الصادقون افزود: "زیباری یکی از وزیران فاسد سابق است و گفته هایش اهانت آشکار به جانفشانی های الحشد الشعبی به شمار می رود و هدف از این گفته ها، خدمت کردن به ائتلاف صهیونیستی - آمریکایی است".

«حسن سالم» دیگر نماینده پارلمان عراق نیز خواهان اقدام قضایی علیه زیباری شد وگفت: "الحشد الشعبی پاکیزه از آن چیزی است که یک وزیر فاسد و مزدور آمریکایی -صهیونیستی به آن اهانت کند".

وی افزود: "اگر خون های پاک جوانان الحشد الشعبی و سایر دستگاههای امنیتی دلاور نبود، زیباری جزء اولین کسانی بود که فرار می کرد".

سالم همچنین از فرمانده کل نیروهای مسلح عراق خواست تا کسانی را که به الحشد الشعبی و سایر دستگاههای امنیتی اهانت می کنند، مجازات کند.

«احمد الاسدی» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز به نوبه خود الحشد الشعبی را یک نهاد نظامی ملی وابسته به دولت عراق توصیف کرد وگفت: الحشد الشعبی تاج سر تاریخ عراق است و هر کسی جانفشانی های آن را نادیده بگیرد، به دشمن نزدیکتر است و همگان باید اینگونه گفته های زیباری را محکوم کنند.

وی افزود: زیباری باید درک کند که شهر اربیل و همه شهرهای ما تنها با جانفشانی های الحشد الشعبی موقعیت خود را حفظ کردند.

«شیخ خالد الملا» رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق نیز در توییتی تاکید کرد که اگر حتی الحشد الشعبی به جز نابودی داعش و تحقق پیروزی کار دیگری نکرده باشد، همین برای افتخار کردن و میهن پرستی و اعتبار آن کفایت می کند.

«جاسم العلیاوی»ازمسئولان ارشد ائتلاف النصر عراق نیز با ستایش از الحشد الشعبی و دستاوردهای بزرگ آن در نبرد آزادسازی عراق از دست گروه تروریستی داعش گفت: دشمنان عراق وجود چنین نیروی آماده و قادر به مقابله با بحران های امنیتی را نمی خواهند زیرا تلاش آنها برای ضعیف نگه داشتن عراق است.

«فالح الخزعلی» معاون رئیس فراکسیون "السند الوطنی"در پارلمان عراق دیگر شخصیتی بود که به گفته های زیباری علیه الحشد الشعبی واکنش نشان داد و با محکوم کردن آن گفت: این گفته ها بیانگر خواست و اراده داعش است که به خاطر دلاوریهای الحشد الشعبی شکست خورد.

الخزعلی نیز از واحد حقوقی الحشدالشعبی و دادستانی کل خواست تا تدابیر حقوقی را علیه زیباری و همه کسانی که به الحشد الشعبی اهانت می کنند، اتخاذ کند تا از تکرار آن جلوگیری شود.

«نعیم العبودی» از دیگر نمایندگان پارلمان عراق بود که گفت:"در صورت عدم عذرخواهی زیباری، ما در برابر تعرض او به الحشد الشعبی سکوت نخواهیم کرد".

وی افزود:"تعرض زیباری به الحشد الشعبی چیز عجیبی نیست زیرا دشمنان الحشد شناخته شده هستند. تعدی و حمله به الحشد الشعبی از زمان تاسیس آن با فتوای مبارک" جهاد کفایی متوقف نشده است.

العبودی گفت: "اگر الحشد الشعبی نبود، فرایند سیاسی عراق سقوط می کرد. باید همه اقشار کرد عراقی موضع واضح و روشنی در قبال تعرض زیباری علیه الحشد بگیرند".

وی تصریح کرد:"الحشد الشعبی نماد کرامت عراق است و هرگونه خدشه به آن به منزله خدشه به کرامت ما است".

در همین پیوند، «آرام محمد» عضو تشکل «الجیل الجدید» تاکید کرد که اقشار کرد عراق به الحشد الشعبی و جانفشانی های بزرگ آن به دیده احترام می نگرند و گفته های اخیر زیباری، موضع کردها نیست.

وی افزود: "الحشد الشعبی در راه آزادسازی اراضی از دست گروه تروریستی داعش دلاوریها کرد و از همه شهرهای عراق دفاع و جانفشانی های بزرگی انجام داد".

«فهد حامد» سیاستمدار ایزدی عراقی نیز با محکوم کردن گفته های زیباری گفت: الحشد الشعبی برای دفاع از همه مناطق عراق جنگید و از منطقه سنجار و طائفه ایزدی حفاظت کرد و ما برای مبارزان الحشد الشعبی احترام زیادی قائل هستیم و اهانت به آنها را نمی پذیریم.

وی افزود: "زیباری و حزب او کسانی بودند که سنجار را به دست داعش تحویل دادند. ایزدی ها الحشد الشعبی را نهادی ملی و فراگیر برای همه اقشار عراق و اهانت به آن را اهانت به عراق می دانند و دولت فدرال عراق باید جلوی هرگونه اهانت به این نهاد را بگیرد".

در پی اهانت زیباری به الحشد الشعبی، پارلمان عراق نیز دیروز شاهد تنش و درگیری لفظی گروهی از نمایندگان بود و این امر باعث شد که جلسه به زمان دیگری موکول شود.

"حسن الکعبی" معاون اول رییس پارلمان عراق در جلسه دیروز از زیباری خواست که به خاطر اظهارات توهین‌آمیزش به الحشد الشعبی عذرخواهی کند.

وی افزود: "ما همچنین از حزب دموکرات کردستان عراق می خواهیم موضع رسمی خود را در قبال این اظهارات غیرمسئولانه - که عاملی برای بی‌ثبات صلح و ثبات داخلی در عراق است- روشن کند.

"محمد الغبان" رییس فراکسیون فتح در پارلمان عراق نیز به اهانت زیباری به الحشد الشعبی واکنش نشان داد و این اظهارات را محکوم کرد.

وی افزود: الحشد الشعبی مهم‌ترین نهاد امنیتی دولتی عراق  است که در نابودی داعش مشارکت داشته است.

«ابوآلاء الولائی» دبیرکل گردان‌های سید الشهداء (ع) عراق نیز روز گذشته در توئیتی سخنان اهانت آمیز زیباری را به شدت محکوم کرد.

در همین راستا، کاربران عراقی نیز  با راه اندازی هشتکی در شبکه توییتر به طور گسترده اهانت زیباری به سازمان الحشد الشعبی این کشور را محکوم کرده اند.

کد خبر 557649

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha