بسیاری از کشورهای اروپایی مدارس را بسته‌اند، جراحی‌های غیرضروری را لغو کرده‌اند و دانشجویان پزشکی را برای مقابله با افزایش ناگهانی کوویدـ۱۹ در زمستان به کمک گرفته‌اند. فرانسه نیز در اقدامی جدیدتر قوانین منع رفت‌وآمد شبانه را نیز وضع کرده است.

کرونا در جهان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از عصر ایران، به طور متوسط روزانه حدود ۱۰۰ هزار مبتلای جدید به ویروس کرونا در اروپا شناسایی می‌شود. با این آمار اروپا از آمریکا که روزانه شاهد شناسایی بیش از ۵۱ هزار مبتلا به کروناست، پیشی می‌گیرد.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه همزمان با افزایش سریع مبتلایان در این کشور منع رفت‌وآمد شبانه را در پاریس و ۸ شهر بزرگ دیگر اعلام کرد. این مقررات از شنبه به مدت ۴ هفته در شهرهای لیون، مارسی، روان، تولوز، مون پلیه، اکس آن پرانس و گرنوبل اجرایی خوهد شد.

قوانین جدید روی زندگی یک‌سوم جمعیتِ ۶۷ میلیون نفری فرانسه تاثیر خواهد گذاشت.

مکرون در یک مصاحبه با تلویزیون ملی این کشور اعلام کرد که مقررات جدید موقت بوده و مهمانی‌ها، دورهمی‌های دوستانه و جشن‌های شبانه را متوقف خواهد کرد. زیرا این موارد از عوامل تسریع شیوع بیماری هستند.

بیشتر دولت‌های اروپایی در تابستان سال جاری، قرنطینه و تعطیلی‌های ناشی از موج اول بیماری همه‌گیر کرونا را کاهش دادند.

اما بازگشت به فعالیت‌های عادی مانند باز شدن رستوران‌ها و شروع ترم جدید دانشگاه‌ها باعث افزایش شدید مبتلایان به کرونا در سراسر این قاره شده است.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در روز چهارشنبه اعلام کرد که با ۱۶ رهبر ایالتی در این کشور برای اعمال قوانین سخت‌گیرانه‌تر توافق کرده‌اند. او افزود: آمار روزانه نشان می‌دهد ما در مرحله رشد نمایی هستیم.

در اولین قدم رستوران‌ها، کافه و بارها زودتر از همیشه تعطیل می‌شوند اما خواست دولت آلمان برای باز بودن مدارس و ادامه مراقبت‌های غیرپزشکی در افزایش شمار مبتلایان موثر بوده است.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان نیز مجبور به رعایت قوانین جدید ویروس کرونا شده است. او در روز چهارشنبه فاصله خود با مخاطبان، مومنان و خیران را در برنامه هفتگی حفظ کرد.

طرفداران فوتبال در شهر لیسبون پس از مثبت شدن تست کرونای کریستیانو رونالدو کاپیتان تیم ملی فوتبال پرتغال چندان تعجب نکردند. آنها اینک می‌گویند که اگر رونالدو کرونا گرفته پس همه به این بیماری مبتلا می‌شوند.

جمهوری چک با بدترین میزان مبتلا نسبت به جمعیت در اروپا مدارس را به سمت آموزش از راه دور سوق می‌دهد و برنامه‌ای برای فراخوان هزاران دانشجوی پزشکی به بیمارستان‌ها دارد. بیمارستان‌ها در حال کاهش اقدامات فوری برای خالی کردن تخت‌های بیمارستانی هستند.

لنکا کریج کووا سرپرستار بیمارستان اسلانی در نزدیکی پراگ گفت: گاهی اوقات در لبه انفجار هستیم. با عجله بسیاری از بخش‌های عمومی بیمارستان را به بخش کوویدـ۱۹ تبدیل می‌کنیم.

لهستان در حال افزایش آموزش پرستاران و ایجاد بیمارستان‌های صحرایی است. مسکو بسیاری از دانش‌آموزان را به سمت آموزش آنلاین سوق می‌دهد و ایرلند شمالی مدارس را به مدت دو هفته تعطیل و رستوران‌ها را به مدت ۴ هفته بسته است.

مایکل مارتین نخست‌وزیر ایرلند افزایش شمار مبتلایان ایرلند شمالی را بسیار نگران‌کننده توصیف کرده و دولت محدودیت‌ها را در سه شهرستان مرزی افزایش داده و همچنین خواستار محدودیت دیدارهای خانگی در کل کشور شده است.

پاول گرزسوسکی ایمونولوژیست لهستان پس از اعلام شناسایی ۶۵۲۶ مبتلا و مرگ ۱۱۶ نفر در لهستان گفت: ما در آستانه فاجعه هستیم.

تلاش برای ساخت واکسن همچنان در جهان ادامه دارد. شرکت جانسون و جانسون در روز گذشته و پس از بیمار شدن یکی از داوطلبان دریافت‌کننده واکسن مطالعات و روند آزمایش بالینی خود را متوقف کرد. شرکت آسترازنکا یکی دیگر از شرکت‌های سازنده واکسن کرونا نیز بیش از یک ماه در حالت تعلیق باقی مانده است.

روسیه نیز که با افزایش مجدد شمار مبتلایان و جان‌باختگان مواجه شده، استفاده از واکسن دوم خود را صادر کرده است.

انتخاب‌های غیرممکن

آلمان، انگلیس و فرانسه تاکنون در برابر فشارهای موجود برای تعطیلی مدارس مقاومت کرده‌اند اما در آلمان سیاست‌مداران در مورد تمدید تعطیلی مدارس تا کریسمس (۵ دی‌ماه) مذاکره می‌کنند.

هلند دوباره قرنطینه و تعطیلات را تا حدی اجرایی کرده و رستوران و بارها را بسته اما این کشور نیز مدارس را باز نگه داشته است.

به صورت متوسط روزانه حدود ۱۰۰ هزار نفر در اروپا به کرونا مبتلا می‌شوند و دولت‌ها برای جلوگیری از ممانعت از تخریب وضعیت معاش و اقتصاد مجبور به وضع قواعد سخت‌گیرانه‌تری هستند.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی بریتانیا، فرانسه، روسیه و اسپانیا بیش از نیمی از مبتلایان جدید در اروپا در هفته منتهی به ۱۱ اکتبر را داشته‌اند.

ایالات متحده در ماه اکتبر رکورد جدیدی از تعداد مبتلایان را به ثبت رساند. با وجود این میزان مرگ‌ومیرها در این کشور روند نزولی نشان داده است.

بیمارستان صحرایی

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا در برابر بسیاری از مخالفان که خواستار دور دیگری از تعطیلات و قرنطینه در این کشور هستند، مخالفت کرده است. پذیرش بیماران در بیمارستان‌ها در حال افزایش است و بیمارستان‌های صحرایی بار دیگر آماده می‌شوند.

فایننشال تایمز در گزارش جدید خود از اعمال محدودیت‌های شدیدتر در لندن گفته است.

مقامات کاتالونیای اسپانیا نیز دستور تعطیلی بارها و رستوران‌ها را به مدت ۱۵ روز صادر کرده‌اند. در این منطقه تعداد مشتریان مغازه‌ها نیز باید محدود شوند.

در بلژیک که یکی دومین کشور ویروس‌زده اروپا با توجه به سرانه جمعیت محسوب می‌شود، بیمارستان‌ها ملزم به رزرو یک‌چهارم ظرفیت خود برای بیماران کوویدـ۱۹ هستند.
 

کد خبر 557623

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha