صف کاندیداتوری در جناح راست هر روز طویل‌تر می‌شود. از گزینه‌های ناکام انتخابات‌های پیشین ریاست‌جمهوری تا آنها که گزینه‌های امتحان پس نداده به شمار می‌آیند و شاید چند سالی است سودای پاستور را در سر می‌پرورانند تا این رویا محقق شود.

ضرغامی ولایتی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، از همین روی هر نامی که از گوشه و کنار زمین سیاست شنیده می‌شود تا روزها با واکنش‌های متعددی از سوی هم‌جناحی‌ها و گاهی از کنشگران جناح رقیب روبه‌رو می‌شود. عزت‌الله ضرغامی و علی‌اکبر ولایتی دو گزینه احتمالی انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۱۴۰۰ هستند که مجموع آرا و نظرات اصولگرایان در همین چند روز گذشته که نام آنها بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاده، نشان می‌دهد که چندان مقبول جریان‌ها و طیف‌های مختلف اصولگرایی نیستند.

این رانده‌شدگان از جریان انتخابات ازسوی دوستان اصولگرای‌شان یا در سطح ریاست‌جمهوری شناخته نمی‌شوند یا گزینه‌ای به حساب می‌آیند که به این جریان ضربه زده است. عباس سلیمی‌نمین، تحلیلگر سیاسی اصولگرا از آن دست افرادی است که مخالف سرسخت ولایتی ۷۵ ساله و ۳۷ شغله برای حضور در قوه مجریه است. او در گفت‌وگویی با یک پایگاه خبری نامه‌نیوز، به عنوان رسانه‌ای نزدیک به اصولگرایان میانه‌رو -که ازقضا نخستین رسانه‌ای بود که از احتمال کاندیداتوری ولایتی خبر داده بود- درمورد کاندیداتوری ولایتی یا ریاست مکانیزم انتخاباتی اذعان کرد: «در هر دو مورد نظرم منفی است. او نه ظرفیت این را دارد که پیونددهنده و هماهنگ‌کننده نیروهای اصولگرا باشد و نه ظرفیت این را دارد که بتواند مسوولیت قوه مجریه را به عهده بگیرد.» انتخابات سال ۹۲ را یادآوری کرد و گفت که ولایتی کارنامه خوبی در زمینه هماهنگی میان نیروهای اصولگرا نداشته است و آن دوره که لازم بود اصولگرایان وحدت داشته ‌باشند ولایتی عامل اصلی شکست وحدت بود. اشاره عباس سلیمی‌نمین به بی‌پاسخ گذاشتن تماس‌های آیت‌الله مهدوی‌کنی ازسوی ولایتی است که اصولگرایان معتقدند با کنار نکشیدن از انتخابات و عمل نکردن به گفته مهدوی‌کنی بازی را به حسن روحانی باختند.

سلیمی‌نمین البته از اظهارنظر درمورد کاندیداتوری ضرغامی مدیر سابق صداوسیما امتناع کرده و گفته برای بررسی صلاحیت هر کدام از این اسامی که خواهان برعهده گرفتن سکان قوه مجریه هستند زمان و شفافیت بیشتری لازم است با این حال این تحلیلگر سیاسی اصولگرا معتقد است که اعلام کاندیداتوری برخی همچون مصطفی میرسلیم یا عباس آخوندی، «محض خنده یا محض گریه» است؛ چراکه اینها می‌خواهند «سطح حضورشان در جامعه را بالا ببرند» او البته معتقد است که رییسی و قالیباف هم باید در کرسی‌های خود باقی بمانند و همان‌جا منشا اثر باشند.

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا از دیگر چهره‌هایی است که در مورد احتمال ریاست‌جمهوری عزت‌الله ضرغامی صحبت کرده است، او هم با نامه‌نیوز به گفت‌وگو نشسته و جالب آنکه شبیه به سلیمی‌نمین گفته «ضرغامی بیشتر برای داغ‌ کردن فضای انتخابات می‌آید و به دلیل اینکه او روحیه شوخ‌طبعی دارد، جدی گرفته نمی‌شود.»

سفرهای استانی یا سفرهای انتخاباتی؟

علاوه بر ضرغامی و ولایتی که از وقتی نام‌شان بر سر زبان‌ها افتاده با استقبال خوبی مواجه نشده‌اند، رییسی و قالیباف اگرچه مسوولیت دو قوه را برعهده دارند هم جز گزینه‌ها به حساب می‌آیند و کنشگران سیاسی در مورد احتمال حضور آنها گمانه‌زنی می‌کنند، اتفاقی که در ادوار مختلف کمتر رخ داده است. در همین راستا مهاجری درمورد حضور رییسی ابراز بی‌اطلاعی کرده اما معتقد است که «شواهد و قرائن نشان می‌دهد که آقای قالیباف با هدف رسیدن به ریاست‌جمهوری وارد مجلس شد. او می‌خواست با قرار گرفتن در سِمت ریاست‌ مجلس زمینه ریاست‌جمهوری خود را فراهم کند و کارهایی که اخیرا او انجام می‌دهد مانند سفر به خوزستان، ملاقات با بیماران کرونایی و اخیرا سفر به سیستان‌وبلوچستان با هدف انتخاباتی است.»

جالب اینجاست که حتی اصولگرایان نیز رفتارهای قالیباف را به ژست‌های انتخاباتی آقای رییس توصیف می‌کنند. حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در این مورد به اعتمادآنلاین گفته است: «سفرهای استانی آقای قالیباف به عنوان رییس مجلس بی‌شک شائبه انتخاباتی دارد. به هر حال مجلس حدود ۲۹۰ نماینده دارد که هر یک از آنها می‌توانند امور مربوط به حوزه انتخابیه خود را زیرنظر بگیرند و ضرورتی برای سفر رییس مجلس به استان‌های مختلف احساس نمی‌شود.» او که معتقد است قالیباف باید به سفرها خاتمه دهد، در گفت‌وگویی دیگر درمورد کاندیداتوری عزت‌الله ضرغامی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «اینکه می‌گویند آقای ضرغامی نفر سوم لیست اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است، به نظر من ناشیانه‌ترین اظهارنظر سیاسی است.... بهتر است که آقای ضرغامی قبل از اعلام آمادگی برای انتخابات، کابینه خود را معرفی کند تا ببینیم چه مقدار قابلیت دفاع و سپس رای دادن دارد.»

سکوت مصباح

حسین نجابت، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری و نماینده ادوار مجلس که اخیرا با خبرآنلاین گفت‌وگو کرده، در پاسخ به پرسشی درمورد احتمال کاندیداتوری ولایتی در ۱۴۰۰ از پاسخ صریح سر باز زده و گفته اعلام کاندیداتوری به صورت شخصی یا طرح اسامی از سوی هواداران همواره از آخرین پاییز پیش از انتخابات وجود داشته اما «باید تا ابتدای فصل زمستان صبر کنیم تا جناح‌های سیاسی کاندیداهای احتمالی خود را به مردم معرفی کنند.»

او البته توضیح داده که تجربه اسفند ۹۸ و همراهی پایداری‌ها با باقی جریان‌های اصولگرا باعث شده که به وحدت میان اصولگرایان از خلال این همه کاندیدای ریاست‌جمهوری امیدوار باشد با این حال معتقد است که احتمال سهم‌خواهی نیز وجود دارد. اما درمیان همه اظهارنظرها سکوت یک نفر که تا پیش از این آیت‌الله پایداری‌ها لقب گرفته و گفته می‌شد روی اصولگرایان متاخر تاثیری بسزا دارد، محل پرسش است. آیت‌الله مصباح‌یزدی مدت‌هاست که هیچ اظهارنظری نکرده و سخنرانی نداشته که همچون گذشته جنجال‌آفرین و حاشیه‌ساز باشد. از همین روی مشخص نیست که این جریان سیاسی در میان گزینه‌ها به قول مصباح‌یزدی کدام را «اصلح» می‌دانند.

نجابت گفته «آیت‌الله مصباح یک زمان به صورت تمام قد از احمدی‌نژاد دفاع کردند، اما بعد از انحرافاتی که از سوی رییس‌جمهور سابق به وجود آمد ایشان ضمن تبری از احمدی‌نژاد تصمیم گرفتند که دیگر از فرد خاصی حمایت نکنند و بیشتر به تبیین مبانی بپردازند.»

اصلاح‌طلبان چه می‌کنند؟

درحالی که اصولگرایان میان چند ۱۰ کاندیدای ریاست‌جمهوری سرگردانند، خبری از صف بلندبالای اصلاح‌طلبی برای ورود به انتخابات نیست اما به هر روی اسامی در این جریان مطرح شده که هنوز با قطعیت نمی‌توان در مورد آن صحبت کرد. از رضا خاتمی تا سیدحسن خمینی در میان گزینه‌ها هستند اما هنوز تکلیف اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش رو مشخص نشده است.

دیروز عیسی چمبر، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان، درباره احتمال ورود سیدحسن خمینی به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: «او چهره موجهی در کشور محسوب می‌شود، اما اینکه تا چه حد از پس این مسوولیت برآید باید بیشتر درباره‌اش اظهارنظر صورت بگیرد.»

اظهارنظری مشابه آنچه همین هفته از علی صوفی نیز خوانده‌ایم اما هنوز بیت سیدحسن خمینی یا خودش به این گمانه‌زنی‌ها پاسخ نداده‌اند. در میان احزاب اصلاح‌طلب تنها کارگزاران است که براساس برنامه مشخص اعلام کرده از آبان وارد تعیین مصادیق خواهد رفت. از همین روی فرزانه ترکان، ‌عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در حالی به خبرگزاری برنا گفته «درمورد کاندیداها رایزنی‌هایی شده اما به صورت جدی، وارد صحبت نشده‌ایم» که دیروز اظهارنظری مشابه از قول حسین مرعشی، سخنگوی کارگزارانی‌ها هم رسانه‌ای شده بود؛ اینکه تکلیف مصادیق هنوز روشن نیست.

کد خبر 557498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha