معامله گران عقیده دارند بازار امروز تکرار روز گذشته می‌تواند باشد زیرا برخی نمادها قابلیت رشد دارند اما فضای تردید اجازه نمی‌دهد تمام پتانسیل بازار برای سبز پوشی تخلیه شود. از طرف دیگر برخی می‌گویند تجربه یک هفته قبل نشان می‌دهد بازار اگر نتواند در سمت خرید جاذبه ایجاد کند با مازاد عرضه روبرو می‌شود.

بورس هوم پيج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، بورس تهران طی یک هفته گذشته دو روند متفاوت داشته است. در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته پیش، شاخص کل ۲۴هزار و ۲۶هزار واحد رشد کرد. دو روز ابتدای هفته جاری این روند ادامه داشت و شاخص کل در روزهای شنبه و یکشنبه به ترتیب، هزار و ۱۰۰ و ۵۵ هزار واحد رشد کرد، اما در روز دوشنبه ۱۷ هزار واحد نزول کرد و در روز سه‌شنبه بدون تغییر ماند.

اگر به روند تغییرات ارزش صف‌های خرید بازار نگاه شود، در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه رشد داشته و در روزهای شنبه و یکشنبه کاهش داشته است. طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ارزش صف‌های خرید به ترتیب ۴۳ درصد و ۲۳ درصد رشد داشت، اما در روزهای شنبه و یکشنبه که شاخص کل صعودی بوده است، ارزش صف‌های خرید در مقایسه با روز قبل خود ۸.۷۳ درصد و ۴۴.۸ درصد کاهش یافته است.

ارزش صف‌های فروش نیز در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به ترتیب ۵۵ درصد و ۵ درصد کاهش یافته، در روز شنبه ۸.۵ درصد رشد کرده و روز یکشنبه ۳۰ درصد کاهش داشته است.

  • تردید و ابهام

اگر روند تغییرات صف‌های خرید و فروش را در کنار روند ورود و خروج پول‌های حقیقی بررسی کنیم، در روزهایی که صف‌های خرید رشد داشته، بازار با ورود پول‌های حقیقی همراه بوده است. روز سه‌شنبه که بورس ۲۴ هزار واحد رشد کرد ۵۴۰ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شده، در روز چهارشنبه نیز که شاخص ۲۶ هزار واحد رشد داشته ۱۷۵ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بورس شده است. روز یکشنبه نیز که بورس ۵۵ هزار واحد صعود کرده، هزار و ۶۶۶ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شده است. اما سوال این است که چه عواملی موجب شکل‌گیری صف‌های بازار می‌شود؟

  • غلبه نگاه کوتاه مدت

برخی از تحلیل‌گران معتقدند به دلیل وجود عدم اطمینان‌های فراوان در اقتصاد ایران نگاه سهام‌داران به بازارها کوتاه‌مدت است و میان بازارهای ارز، بورس، سکه و طلا در رفت‌وآمد هستند.

  • مرددهای بی‌شمار

تعداد زیادی از سهام‌داران حقیقی که در سال جاری وارد بازار سهام شدند بعد از صعود شاخص بورس در فصل بهار، در فصل دوم سال پا به بورس گذاشتند و پس از ریزش شاخص در نیمه دوم ماه مرداد دچار زیان شدند.

این گروه از سهام‌داران میان ماندن و رفتن مردد هستند و واکنش‌های متفاوتی به روندهای بازار دارند. گروهی بعد از صعود شاخص به ماندن ترغیب می‌شوند و گروهی با کاسته شدن از زیان‌شان از بازار خارج می‌شوند. از سوی دیگر بعد از هر ریزش، گروهی تصمیم به ماندن می‌گیرند و گروهی دیگر هراسان از زیان بیشتر به سمت در خروج راهی می‌شوند.

  • آینده پرابهام

گروهی از تحلیل‌گران معتقدند که نوسان در ورود و خروج پول‌های حقیقی‌ به بازار و روند سینوسی تشکیل صف‌های بازار تا نیمه آبان ادامه خواهد داشت. آن‌ها می‌گویند از دید معامله‌گران وضعیت اقتصاد ایران در میان مدت متاثر از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده است و تنها پس از تعیین پیروز انتخابات آبان ماه مرددها به تصمیم می‌رسند که امیدوارانه بمانند یا مایوس و هراسان بروند.

  • پیش بینی بورس امروز

برخی امیدوارند نمادهای پالایشی، فلزی، پتروشیمی و بانکی امروز برای متقاضیان جذاب باشند و شاخص را سبز کنند اما اکثریت معامله گران تصور می کنند روند بازار در محدوده کنونی در نوسان است و تا فضای تردید ها به خصوص در حوزه سیاسی رفع نشود بورس حرکت پرشتابی در هیچ کدام از جهت ها آغاز نخواهد کرد. باید دید در هفته ای که سنت یک شنبه های ریزشی به جا آورده نشد سنت چهارشنبه های سبز حفظ می شود.

کد خبر 557215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha