یک بررسی بزرگ بی‌خطر بودن و تاثیربخشی یک واکسن بالقوه کووید-۱۹ ساخت شرکت آمریکایی «جانسون اند جانسون» به علت بروز «بیماری غیرقابل‌توضیح» در یک از شرکت‌کنندگان در آن متوقف شده است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس جانسون اند جانسون در بیانیه‌اش در این باره نوشته است که بیماری، حوادث و سایر به اصطلاح رویدادهای جانبی «بخش قابل‌انتظاری از هر کارآزمایی بالینی به خصوص کارآزمایی‌های بالینی بزرگ هستند»، اما پزشکان و هیات نظارت ایمنی این شرکت تلاش خودش را می‌کنند تا تعیین کنند علت بروز این بیماری چه بوده است.

این توقف دست کم دومین توقف آزمایش یکی از چندین واکسن کرونا است که به مرحله آزمایش‌های نهایی در مقیاس بزرگ در آمریکا رسیده‌اند.

جانسون اند جانسون جزئیات بیشتری درباره عارضه جانبی ایجاد شده در این فرد شرکت‌کننده با استناد به حفظ حریم خصوصی او منتشر نکرده است.

وقفه‌های گذرا در بررسی‌های پزشکی نسبتا شایع هستند. در کارآزمایی‌های معمول دارویی معدودی از آنها علنی می‌شوند، اما در کار برای ساختن واکسن کروناویروس اهمیت این نوع عوارض را بالا برده است.

شرکت‌ها ملزم هستند هر عارضه وخیم یا غیرقاب‌انتظاری را که در هنگام آزمایش دارو رخ می‌دهد، بررسی کنند. با توجه به اینکه این آزمایش‌ها روی ده‌ها هزار نفر از افراد انجام می‌شوند، برخی از مشکلات بروز کرده ممکن است صرفا یک همزمانی باشند. در واقع، یکی از نخستین کارهایی که این شرکت انجام می‌دهد تعیین این است که آیا این فرد واکسن دریافت کرده است یا دارونما.

این وقفه در آزمایش واکسن در ابتدا در اخبار پزشکی سایت STAT منتشر شده بود.

قبلا مرحله نهایی واکسن کرونایی شرکت آسترا-زنکا و دانشگاه آکسفورد نیز در آمریکا متوقف شده بود تا مقامات عارضه وخیم رخ‌داده در یکی از شرکت‌کننده را بررسی کند. این کارآزمایی هنگامی متوقف شد که یک زن دچار علائم عصب‌شناختی شدیدی شد که با «میلیت عرضی»، یک عارضه التهابی نادر طناب نخاعی، مطابقت شد. البته کارآزمایی این واکسن در کشورهای دیگر دوباره آغاز شده است.

هدف جانسون اند جانسون بسیج ۶۰۰۰۰ داوطلب برای ثابت کردن بی‌خطر بودن و تاثیربخشی استفاده از این واکسن به صورت تک دوزی است. سایر واکسن‌های کرونای در حال آزمایش در آمریکا نیاز به دو تزریق دارند.

کد خبر 557152

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha