منطقه ۱۶ به دلیل قرارگیری در محدوده شریان‌ها و محورهای مواصلاتی مهم از جمله بزرگراه‌های شهید نواب صفوی، بعثت، شهید تندگویان و... یکی از نقاط پررفت و آمد پایتخت است.

تسهيل تردد شهروندان در اولويت

همشهری آنلاین_رضانیکنام:  در کنار این موضوع نقاط گردشگری، جاذبه‌های دیدنی و از همه مهم‌تر مراکز خرید زیادی دارد که باعث شده شهروندان ساکن در نقاط مختلف به اینجا بیایند که می‌توانبه بازار دوم نازی‌آباد، بازار بلورفروشان شهید صابونیان، راسته جگرگی‌های میدان بهمن، فرهنگسرای بهمن، مرکز توزیع گوشت و مرغ خیابان شهید وفایی و ترمینال مسافربری جنوب اشاره کرد.

این ویژگی‌ها مسئولیت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه را به مراتب سنگین‌تر کرده تا برای کاهش ترافیک، تأمین امنیت در معابر و همچنین تسهیل در تردد شهروندان و خودروها پروژه‌هایی را طراحی و اجرا کنند. برای اطلاع از آخرین برنامه‌هایی که در این حوزه انجام شده سراغ «مجید سلمانی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردارمنطقه ۱۶ رفتیم تا از اجرای ۱۶ طرح که در قالب پروژه‌های کوچک مقیاس ترافیکی به مرحله بهره‌برداری رسیده، برایمان صحبت کند.  

این‌طور که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۶ توضیح می‌دهد؛ اجرای پروژه‌های ترافیکی چند هدف مشترک دارند از جمله؛ تسهیل در تردد شهروندان، برقراری نظم و انضباط ترافیکی، کاهش مصرف سوخت و انرژی، افزایش ایمنی معابر، کاهش آمار تصادف‌ها و سوانح رانندگی، بهبود امکانات و تأمین آرامش در زندگی شهروندان.  

  • ایجاد ۳ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری 

در سال‌های اخیر فعالیت مدیریت شهری در زمینه تشویق شهروندان به استفاده از انرژی‌های پاک از جمله دوچرخه قوت بیشتری گرفته است. نمونه بارز این برنامه‌های تأثیرگذار مشارکت حداکثری مسئولان شهرداری منطقه ۱۶ در برنامه سه‌شنبه‌های بدون خودرو و الزام به استفاده از دوچرخه در بازدیدها و مأموریت‌های میدانی در محله‌هاست.   «مجید سلمانی» تأکید می‌کند که در چند ماه گذشته اقدامات خوبی برای ترغیب شهروندان به استفاده از دوچرخه انجام شده است؛ مثل ایجاد زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی مسیر دوچرخه‌سواری.

اکنون یکی از پروژه‌های کوچک مقیاس ترافیکی یعنی ساخت مسیر دوچرخه‌سواری از محله بعثت تا ترمینال مسافربری جنوب به طول ۳ کیلومتر به مرحله بهره‌برداری رسیده است. در این مسیر ۱۲ ایستگاه پشتیبان و خدمت‌رسانی تعبیه شده تا به تعداد موردنیاز دوچرخه دراختیار شهروندان بگذارند. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۶ خبر خوبی هم برای آن دسته از افرادی دارد که دوچرخه‌سوار نیستند. به گفته سلمانی، در ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری مربیان ورزشی حضوردارند و به شهروندان رایگان آموزش می‌دهند.  مسیر ۳ کیلومتری دوچرخه‌سواری با طراحی و رنگ‌آمیزی ویژه دراختیار دوچرخه‌سواران است و با هماهنگی‌های به عمل آمده، اداره راهنمایی و رانندگی منطقه با موتورسوارانی که در مسیر دوچرخه‌سواری‌ تردد کنند، قاطعانه برخورد می‌کند.  

  • ارتقای خدمت‌رسانی در پایانه تاکسی مترو شوش 

اگرقبلاًمسیرتان به ایستگاه مترو شوش در ناحیه ۶ افتاده باشد، متوجه شده ایدکه تاکسی‌های خطی در این مسیر مکان مناسبی برای توقف و ارائه خدمات به مسافران نداشتند. اکنون با اجرای یک پروژه کوچک مقیاس ترافیکی یعنی ساخت پایانه تاکسیرانی مترو شوش، مشکلات رانندگان تاکسی و مسافران به‌طور کامل برطرف شده است.

سلمانی با اشاره به آثار مثبت ساخت این پایانه عنوان می‌کند که با ایجاد پهلوگاه مناسب برای توقف تاکسی‌های خطی مترو شوش، از شلوغی و ازدحام خودروها در خیابان جلوگیری شده و نحوه خدمت‌رسانی به مسافران عبوری به میزان قابل توجهی ارتقا پیدا کرده است.  یکی دیگر از نقاط پرحادثه و خطرآفرین منطقه ۱۶ هم در بزرگراه بعثت و نزدیک پل سواره‌رو بعثت قرار داشت که آمار ارائه شده از سوی پلیس راهور نشان می‌داد که این نقطه از لحاظ تعداد تصادف‌های رانندگی و بروز خسارت‌های مالی و جانی آمار بالایی داشت.

 معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردارمنطقه ۱۶ می‌گوید: «با ساخت نوار میانی در بزرگراه بعثت، گره ترافیکی این محدوده حذف و با برقراری نظم و امنیت میزان تصادف‌های رانندگی کاهش چشمگیری پیدا کرده است. ضمن اینکه در این مسیر دوربین‌های کنترل سرعت نصب شده که عاملی بازدارنده در تخلفات رانندگی به شمار می‌رود.  

  • نامگذاری خیابان شهید باصری و بازگشایی یک مسیر 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۶ به دیگر طرح‌هایی که در قالب ۱۶ پروژه کوچک مقیاس به مرحله بهره‌برداری رسیده اشاره و عنوان می‌کند: «ساخت نوار میانی خیابان شهید رجایی به طول هزار و ۲۰۰ متر با عرض یک متر، اصلاح هندسی نوار میانی بزرگراه بعثت (مقابل پایانه مسافربری جنوب) به طول ۳۲۰ متر، اصلاح هندسی میدان شهید محرم ترک، ساخت میدان در فلکه سوم محله شهید بخارایی، نصب دوربین ثبت تخلفات رانندگی از نوع سرعت غیرمجاز در مسیر شمال به جنوب بزرگراه فداییان اسلام و مسیر شمال به جنوب بزرگراه شهید یارجانی، ایمن‌سازی دماغه‌های ورودی ایستگاه‌های اتوبوس تندرو در ۵ نقطه از بزرگراه بعثت وهمچنین استفاده از ۷۵ استوانه ترافیکی،

نصب و راه‌اندازی ۴ دستگاه چراغ راهنمایی و رانندگی، ایجاد توقفگاه اضطراری خودرو در مسیر شرق به غرب بزرگراه آزادگان در محدوده شهرک معراج به طول ۱۲۰ متر با عرض ۸ متر و نصب دوربین ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز در خیابان‌های شهید رجایی و شهید بابایی، از جمله پروژه‌های کوچک مقیاس محلی هستند که به بهره‌برداری رسیده‌اند.»
سلمانی در ادامه با اشاره به نامگذاری یکی از خیابان‌های منطقه ۱۶ به نام «خانی باصری» از شهدای معظم نیروی انتظامی عنوان می‌کند که این خیابان با حضورمعتمدان محلی، شورایاران محله یاخچی‌آباد و مدیران شهرداری نامگذاری شد.  

  • ساخت مجتمع ایستگاهی در ایستگاه مترو شوش

یکی از پروژه‌های کوچک مقیاس محلی که طرح مطالعاتی آن آغاز شده و اجرای آن منطقه ۱۶ را متحول می‌کند، راه‌اندازی پروژه مجتمع ایستگاهی مترو شوش است.  
معاون حمل‌ونقل وترافیک شهردار منطقه ۱۶ درباره این پروژه جدید می‌گوید: «مجتمع‌های ایستگاهی کاربری‌های تجاری، اداری و خدماتی دارند و به‌طور متمرکز در یک محل به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کنند.»
«مجید سلمانی» ادامه می‌دهد: «این مجتمع‌ها در نقاط پررفت وآمد و شلوغ و نزدیک به سکونتگاه‌ها ایجاد می‌شوند. از آنجا که در محدوده ایستگاه‌های مترو، پایانه اتوبوسرانی و... وجود دارند، راه‌اندازی چنین مجتمع‌هایی می‌تواند بخش زیادی از امکانات مورد نیاز شهروندان را تأمین کند. به همین دلیل برای ساخت چنین مجتمعی در ضلع جنوبی ایستگاه مترو شوش، زمینی انتخاب شده است.»

کد خبر 556975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha