سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
۰ نفر

مقامات بانک مرکزی در تلاش‌اند با آزادسازی‌ منابع ارزی بلوکه شده ایران در سایر کشورها هر طور که شده جلوی افزایش قیمت ارز را بگیرند، اما همه‌چیز نامعلوم است.

بانك مركزي

به گزارش همشهری آنلاین، با وجود افزایش حجم عرضه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی دیروز قیمت ارز کاهش نیافت و حتی اندکی رشد کرد و تا ساعت ۱۷ دیروز به ۳۱هزار و ۷۴۰ تومان رسید. مقامات بانک مرکزی در تلاش‌اند با آزادسازی‌ منابع ارزی بلوکه شده ایران در سایر کشورها هر طور که شده جلوی افزایش قیمت ارز را بگیرند، اما همه‌چیز نامعلوم است.

به ‌گزارش همشهری، تصور اینکه قیمت هر دلار آمریکا از مرز ۳۰هزار تومان عبور کند برای خیلی‌ها سخت بود، اما اکنون ۴روز است که هر دلار آمریکا بیش از ۳۰هزار تومان مبادله می‌شود. این موضوع فشار زیادی به دولت و بانک مرکزی وارد کرده است.

تا امروز کارشناسان بارها دلایل رشد قیمت دلار را تحلیل کرده‌اند. سخن یک چیز است. کاهش درآمدهای ارزی تحت‌تأثیر تحریم‌ها که تناسب بین عرضه و تقاضا را از بین برده و فشار زیادی بر بازار ارز وارد کرده است. قرار بود دولت از طریق افزایش صادرات غیرنفتی کاهش درآمدهای نفتی را جبران کند، اما افزایش تحریم‌ها و وقوع کرونا، مسیر را دشوارتر کرد. حالا چشم مقامات دولتی و بانک مرکزی به منابع ارزی بلوکه شده ایران درسایر کشورها دوخته شده تا از این طریق قیمت ارز را کنترل کنند.

برآورد می‌شود ۵۰میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کشورهای چین، کره‌جنوبی، عراق، افغانستان و پاکستان بلوکه شده باشد؛ به همین دلیل دیروز عبد الناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی به عراق سفر کرد تا شاید گشایشی حاصل و ارز بیشتری وارد کشور شود. برخی منابع آگاه حتی خبر می‌دهند که قرار است کره‌جنوبی بخشی از منابع ارزی ایران را آزاد کند و حتی مذاکراتی در این زمینه با آمریکا هم انجام شده، اما هیچ‌چیز مشخص نیست و کسی نمی‌داند جریان ورود ارز به کشور در روزهای آینده بهتر می شود یا بدتر. در سایه این ابهام بزرگ، قیمت دلار هر روز سقف‌های جدیدی می‌سازد و بخش زیادی از فعالان بازار هم معتقدند؛ به ‌دلیل افزایش تحریم‌ها و کاهش صادرات غیرنفتی جریان ورود ارز به کشور کاهش پیدا کرده و قیمت‌ها دوباره رشد خواهد کرد. بانک مرکزی اما کوتاه نیامده و از دیروز روند عرضه را در سامانه نیما و بازار متشکل افزایش داد، اما این افزایش عرضه هم کارساز نبود.

  • رشد قیمت با وجود افزایش عرضه

از روز یکشنبه همزمان با تثبیت قیمت دلار در محدوده ۳۰هزار تومان بانک مرکزی اعلام کرد؛ روزانه ۵۰میلیون دلار ارز دربازار متشکل ارزی عرضه خواهد شد. هنوز مشخص نیست آیا بانک مرکزی قادر است این میزان ارز را تامین کند یا اعلامیه صادر شده صرفا انتشار یک خبر برای ایجاد جو روانی مثبت بوده است. با این حال آن‌طور که دیروز بانک مرکزی اعلام کرد؛ حجم عرضه ارز به‌صورت حواله و اسکناس در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی افزایش یافته است.

به گفته بانک مرکزی، حجم عرضه ارز به‌صورت حواله در سامانه نیما دیروز نسبت به روز یکشنبه ٢٧درصد افزایش یافت و به ۱۶۸میلیون یورو رسید. علاوه بر این در بازار متشکل ارزی نیز بیش از ٨۵میلیون دلار ارز به‌صورت اسکناس عرضه شد. با وجود این عرضه‌ها از سوی بانک مرکزی دیروز قیمت هر دلار آمریکا دوباره رشد کرد و با ۱۵۰تومان افزایش به ۳۱هزارو۷۴۰تومان تا ساعت۱۷ رسید. دیروز حتی قیمت هر دلار در سامانه نیما با وجود افزایش عرضه سقف‌های جدید را ثبت کرد و به ۲۴هزارو۴۷۹تومان رسید به ‌نظرمی رسد تداوم عرضه ارز در بازار می‌تواند جلوی افزایش قیمت ارز را بگیرد اما مشخص نیست بانک مرکزی تا چند روز قادر است تا این میزان ارز در بازار عرضه کند در نتیجه همه‌چیز در روزهای آینده به‌ویژه در کوتاه‌مدت بستگی به ورود ارز به کشور، به‌ویژه ارزهای بلوکه شده در سایر کشورها به‌ویژه کره‌جنوبی و عراق دارد.

کد خبر 556865

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha