آکادمی سلطنتی علوم سوئد روز دوشنبه ۱۲ اکنبر (۲۱ مهر) دو اقتصاددان آمریکایی به نام پل میلگروم و رابرت ویلسون را به دلیل مشارکت در «نظریه حراج»، برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۰ اعلام کرد.

Nobel

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز میلگروم و ویلسون که هر دو استاد دانشگاه استنفورد کالیفرنیا هستند، به دلیل یافته‌های نظری ارزشمندشان که باعث بهبود عملکرد حراج‌ها شده، برنده جایزه نوبل اقتصاد امسال شدند. بنا بر اعلام آکادمی سلطنتی علوم سوئد، متولی اعطای جوایز نوبل، این دو دانشمند همچنین قالب‌های حراج را برای کالاها و خدماتی طراحی کرده‌اند که فروش آنها به روش سنتی دشوار است، مانند فرکانس‌های رادیویی.

یتر فردریکسون، رئیس کمیته جایزه نوبل با اعلام نام نوبلیست‌ها گفت: «برندگان امسال در علوم اقتصادی کار خود را با نظریه‌ای بنیادین آغاز کرده و بعداً نتایج کار خود را در کاربردهای عملی که در سطح جهانی گسترش یافته، استفاده کرده‌اند. اکتشافات آنها برای جامعه بسیار سودمند است.»

بنا به گفته آکادمی علوم سوئد، این دو اقتصاددان آمریکایی قالب‌های جدیدی را ابداع کرده‌اند که با آن می‌توان اشیا متعدد مرتبط با یکدیگر را با شیوه‌ای به جز بالا بردن قیمت و به نحوی که به سود حراج‌گذار باشد، به حراج گذاشت.

مبلغ جایزه نوبل اقتصاد ۱۰ میلیون کرون سوئد، تقریبا معادل ۹۶۱ هزار یورو است، مبلغی که باید میان دو برنده تقسیم شود.

کد خبر 556828

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    9 0
    برای همه چیز فکر میکنند . یعنی از قدرت عقل استفاده میکنند . ما عقل را تعطیل کرده ایم و به خرافات پناه برده ایم و نتیجه اش افتضاحی است که دچارش شده ایم .
  • Ali AU ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    10 0
    این جایزه باید به احمدی نژاد داده شود که در ۸ سال ۸۰۰ میلیارد سرمایه را به باد داد ، بدن کمترین عذاب وجدان و ترسی از بازخواست شدن .