گروه سیاسی: پس از آنکه هفته گذشته نماینده اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی بسته مشوق‌های پیشنهادی گروه موسوم به 1+5 را به تهران آورد و مقام‌های ایرانی نیز اعلام کردند که اشتراکات پیشنهادهای 1+5 و بسته پیشنهادی ایران می‌تواند زمینه خوبی برای آغاز مذاکرات باشد،

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، تأکید کرد: ایران براساس رویکرد راهبردی در بسته پیشنهادی خود و همچنین بر مبنای قاعده برد- برد و اعتماد متقابل، برای مذاکره با 1+5 آمادگی کامل دارد.

به گزارش دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، سعید جلیلی در سخنانی که از طریق ویدئو کنفرانس برای 200 نفر از شخصیت‌های برجسته سیاسی، امنیتی و دانشگاهی و خبرنگاران آلمانی در اجلاس نورنبرگ آلمان ایراد کرد، موافقت تهران برای آغاز مذاکرات با 1+5 را فرصتی طلایی برای تحکیم و گسترش صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای و جهانی خواند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که ایران به‌عنوان عضوNPT و آژانس همچنان به تعهدات پذیرفته‌شده خود عمل خواهد کرد و زیر بار تحمیل هیچگونه خواست غیرمنطقی غرب نخواهد رفت.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسش یکی از شرکت‌کنندگان در اجلاس نورنبرگ در پاسخ به این پرسش که آیا مقام معظم رهبری درباره پیشنهادهای سولانا تصمیم‌گیری می‌کنند یا کمیته‌ای این موضوع را بررسی می‌کند، گفت: در این باره تصمیمات در شورای‌عالی امنیت ملی گرفته می‌شود و به تأیید مقام معظم رهبری می‌رسد. 

جلیلی همچنین در پاسخ این پرسش که آیا مجلس ایران هم در این باره نظر می‌دهد، افزود: رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از اعضای شورای‌عالی امنیت ملی است. جلیلی قرار است امروز به همراه رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست غیرعلنی مجلس  نیز حضور یابد.

درخواست جدید 1+5

اعلام موضع شورای‌عالی امنیت ملی مبنی بر آمادگی برای مذاکره با 1+5 با انتشار خبری از خبرگزاری رویترز همزمان شد که حکایت از عقب‌نشینی غرب از مواضع پیشین آن دارد.

رویترز به نقل از دیپلمات‌هایی که به نام آنها اشاره نکرد، نوشت: خاویر سولانا در سفر به تهران پیشنهاد داده است ایران به‌مدت 6 هفته غنی‌سازی خود را در سطح کنونی نگه دارد تا مذاکرات میان دو طرف آغاز شود.

بر این اساس، غرب از درخواست قبلی خود که توقف غنی‌سازی بود، کوتاه آمده و فقط از ایران خواسته است در طول مدت مذکور به تعداد سانتریفیوژهای قبلی نصب شده خود نیفزاید.

بر مبنای این طرح که رویترز از آن با عنوان «توقف برای توقف» یاد می‌کند، در مقابل نیفزودن به تعداد سانتریفیوژها از جانب ایران، غرب نیز از تشدید تحریم‌های ایران خودداری می‌ورزد.

کد خبر 55678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز