جابجایی فرودگاه اهواز سال‌هاست خبرساز شده اما تاکنون محقق نشده و به گفته مدیر کل فرودگاه‌های استان خوزستان حتی اگر وزارتخانه‌های نفت یا راه موافقت و آمادگی خود را برای احداث فرودگاه اعلام کند، دست‌کم چهار سال زمان نیاز دارد تا ساخته شود.

فرودگاه بین‌المللی شهید سلیمانی اهواز

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سال‌ها پیش وقتی کسی می‌خواست مسیر منزل تا فرودگاه بین‌المللی اهواز را طی کند، باید مسافت زیادی را با عبور کردن از بیابان‌ها و زمین بی‌آب‌وعلف طی می‌کرد، چراکه این مکان خارج از شهر قرار داشت و خانه‌ها در اطراف آن سر به آسمان نکشیده بودند، اما با توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت، کار به جایی رسید که منازل مسکونی ویلایی، آپارتمانی و روستاها در اطراف آن شکل گرفتند و در حال حاضر زمان رسیدن به فرودگاه دیگر بیابانی نمی‌بینیم و باید از مناطق زیتون کارمندی، زیتون کارگری، کوی پیروزی، کوی ملت و مناطق اطراف آن عبور کنی تا به هواپیما رسیده و به شهر یا کشوری دیگر برسیم.

در طول روز صدایی مهیب و گاهی آزاردهنده گوش ساکنان را نوازش می‌دهد و گویی ساکنان مناطق مختلف در انجام پروازها شریک هستند، اما این فقط یک طرف ماجرا است، سال هاست که زمزمه‌های وجود نفت در زیرزمین فرودگاه به گوش می‌رسد، طی سال‌های اخیر این طلای سیاه در خیابان اصلی بلوار پاسداران و در نزدیکی میدان فرودگاه نشت و زمین را رنگین کرده است. حتی مسئولان هم گاهی به اهواز آمدند تا موضوع را بررسی کنند، وزارت نفت هم که تصمیماتی برای تملک زمین داشت، طرح‌هایی ارائه داد، اما تاکنون هیچگونه حرکتی مبنی بر جابجایی فرودگاه بین المللی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اهواز انجام نشده است، ضمن اینکه یکی از فرودگاه‌های استراتژیک کشور محسوب می‌شود و روزانه تعداد زیادی مسافر داخلی و خارجی را پذیرش می‌کند. پس علت جابجا نشدن آن چیست؟

به منظور بررسی موضوع با مدیرکل فرودگاه‌های استان خوزستان گفت‌وگویی کردیم که در ادامه می‌خوانیم.

جابجایی فرودگاه اهواز در طرح شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران 

سید مهدی رزاز، مدیرکل فرودگاه‌های استان خوزستان گفت: موضوع فرودگاه اهواز در طرح شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از سال‌های قبل مورد بررسی قرار گرفته است و این مسئله به دلیل حجم پروازی در این فرودگاه و قرار داشتن در شهر و وجود مناطق مسکونی در نزدیکی آن بطور جدی پیگیری می‌شود. با توجه به حجم ترافیک و حجم پروازی و همچنین توجه به ورود و خروج مسافر که سالانه حدود ۲.۵ میلیون مسافر را پذیرش می‌کند، جایگاه چهارم در سطح کشور را به خود اختصاص داده، ولی بحث جابجایی آن جدای از موضوع وجود نفت در محل فعلی آن است و از سوی مسئولان کشوری و استانی در دستور کار قرار دارد.

رزاز به در نظر گرفتن زمینی به مساحت ۲ هزار و ۴۵۰ هکتار در اتوبان خلیج فارس واقع در جاده ماهشهر اشاره کرد و بیان کرد: پیشنهادات، تملک اراضی، مسائل قانونی و معارضین آن در حال انجام است و در صورتی که در آینده‌ای نزدیک این فرودگاه احداث و به بهره‌برداری برسد و جابجایی فرودگاه فعلی محقق شود، جزو هاب منطقه جنوب غرب کشور با ظرفیت بسیار بالا خواهد شد.

تعطیلی پروازهای فرودگاه امکانپذیر نیست

رزاز تصریح کرد: فرودگاه بین‌المللی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی جزو فرودگاه‌های پرتردد کشور به شمار می‌رود، نمی‌توان بخاطر وجود نفت، پروازها را تعطیل کرد، علیرغم شرایط کرونایی، روزانه حداقل ۳۰ فروند پرواز خروجی و ۳۰ فروند پرواز ورودی صورت می‌گیرد، اگر حتی امروز احداث آن آغاز شود، نمی‌توان پروازها را تعطیل کرد. با توجه به حریم پروازی و پتانسیل‌هایی که فرودگاه اهواز در استان خوزستان و منطقه دارد، تعطیلی فرودگاه حتی به مدت یک روز عملی نیست و اگر قرار باشد روزی چنین اتفاقی رخ دهد باید همه امکانات یک فرودگاه استاندارد آماده سازی شود، اینکه بگویید نفت در این مکان وجود دارد، دلیلی برای تخلیه فرودگاه نیست. تخلیه و تعطیلی فرودگاه فعلی منوط به احداث، آماده‌سازی و انتقال تشکیلات، دستگاه‌های ناوبری به محل جدید است، با توجه به تحریم‌های ظالمانه و شرایط اقتصادی این اتفاق فعلا رخ نخواهد داد.

بحث جابجایی فرودگاه اهواز بیش از ۱۰ سال قدمت دارد

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، گفت: جابجایی فرودگاه بین‌المللی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی موضوع جدیدی نیست و بیش از ۱۰ سال است که در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شده، اما به دلایل مختلف عملی شدن آن تاکنون محقق نشده است و مشخص نیست چه زمانی این اتفاق رخ دهد. زمانی که سفره‌های نفتی در این فرودگاه کشف شد، وزارت و مجموعه نفت قول خرید زمینی مناسب و با مساحت زیاد و احداث آن با همه امکانات را به شرکت فرودگاه‌های کشور داد، اما از تصمیم خود منصرف شد و برنامه ریزی‌ها برای تخلیه نفت از زیر زمین با تکنولوژی جدید را مطرح کرد و براساس آن مقرر شد تجهیزات را در مجاورت فرودگاه مستقر کند و فعالیت‌های نفتی را اجرا نماید. باتوجه به اینکه تکنولوژی جدید باید از دیگر کشورها وارد می‌شد تا امکان برداشت نفت از محل فعلی امکانپذیر شود، اما با اعمال تحریم‌های ظالمانه و روزافزون، انجام چنین عملیاتی منتفی شد و تاکنون تصمیمات جدی که بتوان آنها را عملی کرد اتخاذ نشده است و تا زمانی که تامین اعتبارات مورد نیاز تصویب نشود، جابجایی و تملک زمین فرودگاه ممکن نیست.

آنچه خواندید کش و قوس‌های جابجایی یک فرودگاه مهم و استراتژیک در استان خوزستان بود و آنچه در این گزارش به عنوان موضوع اصلی عنوان شد، نبود اعتبارات لازم و تصمیم جدی برای احداث فرودگاه جدید است، اما این وعده برای انتقال آن به مکانی مجهز و بزرگ بدون تعطیل شدن پروازها محقق می‌شود؟ مسئولان مربوطه در وزارت نفت و راه و شهرسازی می‌توانند زمانی مشخص برای انتقال فرودگاه بین المللی اهواز به محل مناسب و بهره گیری از سفره‌های طلای سیاه که خود را در زیر زمین جای داده است، اعلام کنند؟  

کد خبر 556631
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha