شنبه ۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

از وقتی قیمت برنج حسابی ری کرد و قد کشید، اصطلاح قدیمی و با سابقه «نان خورشت» را زیاد می‌شنویم.

درست در همان گیر و داری که فروشنده‌ها مشغول تعویض روزانه تابلو‌ی قیمت‌های این محصول بودند، والدین برای کودکان از خاطرات سال‌های دوری سخن می‌گفتند که برنج کمتر یافت می‌شد و به دنبال آن اغلب مردم شهر به جای چلو خورشت، نان خورشت می‌خوردند.
در چند روز گذشته نیز با اینکه بسیاری از کارشناسان نوید ارزان تر شدن قیمت برنج را می‌دادند اما تعداد ارقام تابلو‌های کوچکی که در کیسه‌های برنج فرو رفته بود هیچ اعتنایی به این وعده و وعید‌ها نکرد.

نرخ‌های فروش برنج داخلی در فروشگاه‌های شهروند که به نسبت مدت زمان مشابه سال پیش ارائه شده کاملا گویای ثبات گرانی‌های این محصول است.اما از قیمت برنج و اخبار ناخوشایند آن که بگذریم می‌رسیم به حواشی گرانی این محصول.

برای نمونه چند وقتی است که خانواده‌ها در مورد چگونگی نگهداری از برنج بیش از پیش به بحث و گفت و گو می‌پردازند. برای این دسته از شهروندان باید بگوییم که هرگز برنج ر ا در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار ندهید و مکانی خشک را برای نگهداری از آن در نظر بگیرید.

همچنین رطوبت نیز می‌تواند به مرور برنج را خراب و غیر قابل مصرف کند. از سوی دیگر برای اینکه برنج برای مدت طولانی‌تری سالم بماند می‌توانید مقداری نمک با آن مخلوط کنید.

همچنین به توصیه کارشناسان تغذیه برای برخورداری از ویتامین B برنج، می‌توانید سبوس آن را تهیه کرده و به صورت پودر به غذا اضافه کنید.

در مورد کته یا پلو کردن برنج نیز کارشناسان می‌گویند، ، برنج‌های آبکش شده ایمن‌ترند. البته چنانچه برنج با پوست یا پودر سبوس آن طبخ شود تمامی خواص آن حفظ خواهد شد.

در هر حال برنج‌ سفید چون ویتامین ندارد آبکش آن بیشتر توصیه می‌شود. به علاوه اینکه کته، حجم قابل ملاحظه‌ای نشاسته را نیز وارد بدن می‌کند. این میزان نشاسته در افزایش وزن نقشی اساسی دارد.

کد خبر 55662

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز