مراحل ساخت درمانگاه خیریه امام صادق(ع) در محله مولوی قزوین سال ۸۰ آغاز و بعد از پیشرفت ۳۰ درصدی متوقف‌ شد؛ درمانگاهی که قرار بود در حوزه پرتودرمانی و سرطان کار خود را آغاز کند و بعد از گیر کردن در روندهای اداری نیمه‌تمام ماند و اکنون محلی برای معتادان و کارتن‌خواب‌هاست.

درمانگاه خیریه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، حسن میرزاعبداللهی، نایب‌رئیس هیات ‌مدیره موسسه خیریه امام صادق(ع) در این باره گفت: محمدکریم باریک‌بین در گذشته کتابخانه امام صادق(ع) و مدرسه علمیه امام صادق(ع) را راه‌اندازی کرد، او سال ۸۰ تصمیم گرفت در زیرمجموعه مؤسسات عام‌المنفعه‌ای که تحت عنوان امام صادق(ع) در استان قزوین شکل گرفته بود، درمانگاه خیریه و کلینیک تخصصی و فوق تخصصی راه‌اندازی کند. بنابراین زمینی به مساحت ۱۴۸۰ مترمربع و ۶ هزار مترمربع زیربنا روبه‌روی حسینیه امینی‌ها که مالکیت آن ذیل موسسه فرمان ۱۰ ماده‌ای حضرت امام (ره) بود برای اجرای این کار انتخاب کرد، این زمین متعلق به حوزه علمیه بود و با توجه به نیت خیر موسسه امام صادق(ع)، امام‌جمعه وقت قزوین (مرحوم آیت‌الله هادی باریک‌بین) زمین را با ۲۰ میلیون تومان برای احداث مجموعه به موسسه خیریه تحویل دادند.

طبقه زیرزمین درمانگاه پرتودرمانی آماده‌شده است

نایب‌رئیس هیات ‌مدیره موسسه خیریه امام صادق (ع) اظهار کرد: با توجه به ۲۰ میلیون تومان پرداختی قرار شد مالکیت ملک از حوزه علمیه به موسسه خیریه درمانی امام صادق (ع) منتقل شود، بنابراین با همت رئیس هیات ‌مدیره و کمک برخی خیرین کار شروع شد، مجوز ساخت به‌سرعت پیگیری شد و پزشکان به‌عنوان متخصصین امر و مهندسین به‌عنوان ناظر و سازنده بنا در دو گروه کار خود را شروع کردند. نیاز درمانی شهر در زمان‌های مختلف فرق می‌کند در حال حاضر نیاز درمانی قزوین در حوزه کرونا و دستگاه اکسیژن است اما سال ۸۱ در قزوین به سنگ‌شکن کلیه و سیستم آنژیو نیاز داشتیم، برای ساخت درمانگاه نیازهای قزوین احصا شد، آن زمان بیماران سرطانی برای پرتودرمانی به تهران مراجعه می‌کردند، بنابراین از پزشکان متخصص و مهندسین که سازه را می‌ساختند مشاوره گرفتیم و نقشه‌ای کامل برای تأسیس مرکز پرتودرمانی طراحی شد.

عرصه درمانگاه آن سال‌ها زباله‌دانی و مخروبه بود

میرزاعبداللهی عنوان کرد: عرصه درمانگاه آن سال‌ها زباله‌دانی و مخروبه بود درواقع قابل احداث ساختمان نبود، موسسه خیریه با اجازه از آیت‌الله باریک‌بین به ارتفاع ۱۰ متر زباله و خاک‌های دستی انباشته‌شده در این زمین را تخلیه کرد، چون خاک از دیوارهای مقابل ریزش می‌کرد دیوار حائل با بتن مسلط، به ارتفاع ۱۰ متر در حدود ۱۵۰۰ متر رونده باضخامت میانگین ۶۰ سانتی‌متر احداث کردیم، درواقع چون خاک سست بود دیوارهای سنگین زدیم که زمین نریزد. کلنگ کار سال ۸۲ توسط آیت‌الله باریک‌بین به زمین زده شد و کار به‌سرعت شروع و به فاصله یک سال سازه در حال آماده شدن بود، ساختمان‌های بیمارستانی چون جزو ساختمان‌های درجه‌یک استان محسوب می‌شود باید در مقابل زلزله سالم بماند و تخریب نشود بنابراین استحکام بنا به‌صورت جدی موردتوجه قرار گرفت.

وی بیان کرد: این بنا به‌سرعت در ۵ طبقه آماده شد چون در جوار حسینیه امینی‌ها بود مجوز حرکت در ارتفاع را ندادند و مجبور شدیم که در ۳ طبقه منفی و ۲ طبقه مثبت حرکت کنیم، بعد از ۲ سال که ساخت سازه انجام شد با محدودیت وجوه خیریه روبه‌رو شدیم و به سمت جمع‌آوری کمک‌های مردمی رفتیم. آقایان یعقوبی به‌عنوان خیّر وارد شدند و تابلو درمانگاه برادران یعقوبی ذیل موسسه خیریه امام صادق (ع) نصب شد، قرار بود ۴۰۰ میلیون تومان پول بیاورند اما در میانه راه انصراف دادند، حدود ۳۰ درصد از سفت‌کاری سازه تکمیل‌شده بود و ما تصمیم گرفتیم برای انتقال سند مراجعه کنیم. آن زمان مصادف شده بود با زمانی که آیت‌الله باریک‌بین حالشان مساعد نبود بنابراین امکان انتقال سند وجود نداشت و سند فیزیکی به نام حوزه علمیه اما در دست ما بود، بنابراین ما کار را رها کردیم تا تکلیف سند مشخص شود، قرار بود با توجه به کمکی که از طرف حوزه علمیه انجام‌شده بود بعد از احداث، برای طلاب و افراد تحت پوشش حوزه علمیه امتیازات درمانی قائل شویم.

چرا شهرداری پیشقدم نیست؟

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره موسسه خیریه امام صادق (ع) عنوان کرد: ما برای کمک به مردم محروم منطقه آن محل را انتخاب کردیم بنابراین به شهرداری نامه زدیم که حوزه علمیه به اعیان مالکیتی ندارد، در سال‌های مختلف نزد «مسعود نصرتی» و «علی صفری» شهرداران قزوین رفتیم درنهایت پرونده به «ترابی» معاونت عمرانی وقت شهرداری قزوین منتقل شد، پیشنهاد دادیم که درمانگاه را به‌صورت مشارکتی با شهرداری بسازیم یا سند به نام موسسه باشد و ما خودمان درمانگاه را بسازیم. این موسسه خیریه است و شهرداری برای اینکه یک واحد درمانی در جنوبی‌ترین قسمت شهر احداث شود باید پیش‌قدم شود، مخروبه بودن آنجا به شهروندان دوروبر لطمه می‌زند، حل این مسئله بر عهده شهرداری است، ما از شهرداری گله‌مندیم که بعد از گذشت چند سال برای این ملک تصمیم نگرفته است، اعیان برای خیریه است و برای بیمارستان و کاردرمانی طراحی‌شده است، درمانگاه باهدف تشخیص بود و ۲۰ تخت برای بستری موقت در نظر گرفته بودیم.

میرزاعبداللهی بیان کرد: اگر سند به نام موسسه منتقل شود، سازه نیاز به بررسی استحکام بنا دارد و بعد از تائید آن بلافاصله مطابق نیاز روز درمانی استان ساخته می‌شود، از مسئولین می‌خواهیم مؤسسات خیریه را همراهی کنند نه اینکه خودشان مانع کار شوند چراکه اقدامات ما غیرانتفاعی نیست بلکه برای امور خیریه و خدمت به مردم است. از شهرداری می‌خواهیم مالکیت عرصه را به موسسه خیریه ما بدهند تا بتوانیم کار را ادامه دهیم اگر این کار غیرممکن است اعیان را به قیمت روز از ما خریداری کنند تا ما درجایی دیگر سرمایه‌گذاری کنیم، از طرفی باید توجه شود که این سازه صرفاً برای کاردرمانی طراحی‌شده است.

مذاکرات بی‌نتیجه برای تعیین تکلیف

محسن مافی مدیر امور اجرایی موسسه خیریه امام صادق (ع) نیز در این نشست بیان کرد: مرحوم آیت‌الله باریک‌بین زمین درمانگاه را به موسسه خیریه هبه کرد؛ اما با توجه به بیماری آیت‌الله باریک‌بین کار انتقال سند اتفاق نیفتاد. ما منتظر انتقال سند بودیم که متوجه شدیم زمین درمانگاه با شهرداری تهاتر شده است. بعد از رحلت آیت‌الله باریک‌بین، چندین جلسه با حجت‌الاسلام محمد باریک‌بین فرزند آیت‌الله باریک‌بین برگزار کردیم و بعدازآن نیز با آیت‌الله عابدینی جلساتی داشتیم اما نتیجه‌ای نگرفتیم.

برای حل این مسئله نیاز به تحقیق بیشتر و شنیدن سخنان طرفین دیگر ماجرا ازجمله شهرداری، نمایندگان حوزه علمیه و نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین است.

کد خبر 556402

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha