مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
۰ نفر

فصل چهارم کاوش آبراهه‌های تخت جمشید با هدف بازگشایی بخش جنوبی آبراهه خاوری دروازه ناتمام انجام و اعلام شد در روزهای پایانی این کاوش، چهره انسان تراشیده‌شده در این مجموعه میراث جهانی کشف شد که تصویری از این نقش‌برجسته تاکنون در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

تخت جمشید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، در فصل چهارم کاوش آبراهه‌های تخت‌جمشید، کارگاه‌هایی با اهداف مختلف در محل دیوار جنوبی تختگاه، حیاط خاوری کاخ آپادانا و حیاط شمالی کاخ هدیش ایجاد و کاوش شد. مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید یکشنبه ۲۰مهر با اعلام این خبر به خبرنگاران افزود: با کاوش بخش عمده‌ای از مسیر مسدود آبراهه‌ها، انتظار می رود موضوع هدایت و دفع آب‌های سطحی در این بخش از تختگاه به‌خوبی صورت گیرد.

حمید فدایی با اشاره به کشف بقایای اسکلت‌های انسانی و حیوانی در این دوره از کاوش، این مهم را بابی برای ایجاد ظرفیت‌های جدیدی در مطالعات رویدادهای دوره هخامنشیان و پس از آن در تختگاه تخت جمشید برشمرد.

سرپرست گروه کاوش آبراهه‌های تخت جمشید نیز ابراز کرد: در سال ۱۳۹۶ و در جریان فصل سوم کاوش، در محل دریچه A آبراهه خاوری دروازه ناتمام، به تراکمی از اسکلت‌های انسانی و حیوانی برخوردیم که این موضوع سبب شد در آن برهه زمانی با توجه به محدودیت فضای آبراهه و کند شدن روند کار را از قسمت جنوبی آبراهه به سمت شمال ادامه دهیم.

علی اسدی به صحت پیش‌بینی‌ها درباره یافتن اسکلت های جدید در آبراهه‌های تخت جمشید اشاره و بیان کرد: در روزهای ابتدایی کاوش در جنوب دریچه A آبراهه خاوری دروازه ناتمام به اسکلت‌های انسانی و حیوانی متعدد برخورد کردیم؛ پس از آن، کاوش در آبراهه یادشده با به هم رسیدن دو بخش از گروه و بازگشایی کامل محدوده جنوبی آن پایان یافت.

اسدی درباره یافته‌های جدید گفت: علاوه بر اسکلت‌های انسانی و حیوانی، در روزهای پایانی کاوش این آبراهه یک چهره انسانی تراشیده شده بر روی زائده صخره‌ای دیواره شرقی کارگاه شناسایی شد که در نوع خود جالب توجه بود.

وی مهمترین نتایج حاصل از این کاوش را بازگشایی بیش از ۴۰ متر از مسیر جنوب آبراهه خاوری دروازه ناتمام، شناسایی بقایای ۹ اسکلت انسانی و یک اسکلت حیوانی در بخش جنوبی آبراهه خاوری دروازه ناتمام، شناسایی یک چهره انسانی تراشیده شده بر دیواره شرقی آبراهه خاوری دروازه ناتمام، آشکارسازی بخش بیشتری از نمای دیوار جنوبی تختگاه تخت جمشید و یافت قطعات متعدد نقش برجسته‌ها و دیگر اجزای کاخ‌های آن، بازگشایی دریچه هخامنشی مسدود شده بر روی آبراهه حیاط خاوری کاخ آپادانا، بازگشایی دریچه هخامنشی مسدود شده بر روی آبراهه  حیاط شمالی کاخ هدیش عنوان کرد.

فصل چهارم کاوش آبراهه‌های تخت جمشید از ۱۰ مردادماه سال جاری آغاز شد و در اول مهرماه به پایان رسید و طی مراحل قانونی پایان کاوش تا ۱۹ مهرماه ادامه یافت.

کد خبر 556393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha